Fjärrvärme Jan 1800 KWh.
 
bumpaberra skrev:
Värmer 245 m2 till 22-23 c.
2002 kwh inklusive hushållsel i december. 1364 uppvärmning/vatten och 638 för hushållsel.
IVT E9 med kombitank till det.
Huset drygt 1 år gammalt i Örebro
2 vuxna som sportar varje dag samt 2 barn.
Vi har en hemma med minstingen så det går väl lite extra.
Nöjd då vi inte tänker särskilt mycket på elen.

För januari blev det 1575 kwh, totalt inklusive hushållsel. Av dessa är 620 hushållsel.
 
Då man nästan hade högst förbrukning i dec (4808kwh/6103kr) så känner man sig lite stolt när man efter byte av bergvärmepump fått ner förbrukningen till 2484kwh för januari =)
 
I Januari förbrukade jag 1182 kWh. Det märks på många sätt att det inte är lika kallt nu. I Januari 2010 gjorde jag av med 1723 kWh. Nästan 50% mer. En viss roll spelar nog saker som jag gjort med huset, men det mesta lär komma från det varmare vädret.

Erik
 
Mr Lingonbacken skrev:
Då man nästan hade högst förbrukning i dec (4808kwh/6103kr) så känner man sig lite stolt när man efter byte av bergvärmepump fått ner förbrukningen till 2484kwh för januari =)
Vad hade du innan för pump?
 
Värmer 200m2 till 20-21 grader + garage på 30m2 till 15 grader.
Bor på gränsen till Dalarna.
3st i hushållet.
Bergvärme.

2200 kwh i Dec 2010, 1700kwh Dec 2009
1700 kwh i Jan 2011, 2100kwh Jan 2010
 
zippa80 skrev:
Vad hade du innan för pump?
Hade en NIBE F1245 6kw som visade sig vara underdimensionerad så bytte till en 8kw istället!
 
Mr Lingonbacken skrev:
Hade en NIBE F1245 6kw som visade sig vara underdimensionerad så bytte till en 8kw istället!

ja fy faan, el patronen måste gått in typ nästan hela tiden. För räkna man på dig så skulle kompressorn max kunna förbruka 1440kwh /mån + pumparna.
 
December 2044 kwh
Januari 1230 kwh
Fighter 750
1.5 SMV -2010

Vintern tillbaka! Vi får se nästa räkning.


//Fope
 
Sailfast skrev:
Tvåplans gavelradhus i sthlm, 124m2 totalt. Byggt 2008 med energifönster osv.
Värms med Nibe 310p FLVP till 21 grader
Två vuxna (varav en extrem långduschare)

1750kWh för december.

Lite väl högt tycker jag nog, ska kolla om allt verkligen är rätt inställt.
1378 kWh för januari - känns mer ok. Nu vill jag ha vår så man kan stänga av elpatronen.
 
Januari 660 KWh.
Ingen värmepump som sagt.
Men en liten kamin (och raggsockor).
 
110 kvm i två plan från 1935, 15 cm timmer + 5 cm tilläggsisolering, 15 cm sågspån + 10 cm mineralull på vinden. Eldar med ved ca var 4:e dag ner till -5-10, varannan dag vid -25. Åtgång förra året ca 17 kbm travad blandved. Vattenburna radiatorer i hela huset + elgolvvärme som komfort i hall och badrum ca 8 kvm. Vi är 2 pers
Dec: 373 kWh á ca 2,15 kr/kWh rörligt inkl framkörning och vindkraftpåslag. Mest ledlampor av de som går mycket och grenuttag med avstängning för TV och dator.
Jan: 343 kWh á ca 2,30 kr/kWh.
Dyra kilowattimmar, men känns ändå skönt att slippa tusentals kronor i elkostnader...
 
Lars K skrev:
Dyra kilowattimmar, men känns ändå skönt att slippa tusentals kronor i elkostnader...
Kanske veden kostar tusentals kronor istället (om du inte har gratis ved förstås, vilket de flesta vedeldare på internet har :wow: ) och en del blod, svett och tårar.
 
Göran.W
Ved är en massa jobb med som man gärna är utan.
Tänkte jag skulle slippa veden till största delen denna vintern men när december räkningen kom stängdes luft\luft pumparna av trots dom bara förbrukat 1800kwh till att värma 200kvm i ett hus från 1920
1800kwh kan värka lite men har man en massa annat energi krävande så när man får en räkning på 6000kr är det inte kul längre.
Januari räkningen landade på lite trevligare 2800kr när jag enbart värmde med ved.
Inte illa att förbruka 1675kwh i hushålls el.

Veden har även jag gratis men är tämligen trött på hanteringen av den..
 
abrovink skrev:
Kanske veden kostar tusentals kronor istället (om du inte har gratis ved förstås, vilket de flesta vedeldare på internet har :wow: ) och en del blod, svett och tårar.
Jo, veden är gratis och jag är ganska ny på vedeldning så jag har inte hunnit ledsna än... Det bästa med veden är att jag slipper åka till gymmet och träna, något av det tråkigaste jag vet. Dessutom slipper jag köpa gymkort:) Men jag ledsnar nog en dag jag med och ansluter mig till värmepumpsanhängarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.