F fsn skrev:
Tror jag inte en sekund på. Det finns ingen uppsida alls på det med priserna som är nu. Hur man än vänder på det så värmer han med snudd på direktverkande el. En luft/luft skulle vara ekonomiskt överlägsen mot direktverkande i kombo med kryptomining.
Så du tror att det vore bättre om han ventilerade bort all värme som bildas vid miningen i stället för att värma garaget med den?
 
E elmont skrev:
Så du tror att det vore bättre om han ventilerade bort all värme som bildas vid miningen i stället för att värma garaget med den?
Det vore bättre att stänga av miningen helt, med nuvarande elpriser / cryptokurs är det väl knappt lönsamt att köra?
 
D Dilato skrev:
Det vore bättre att stänga av miningen helt, med nuvarande elpriser / cryptokurs är det väl knappt lönsamt att köra?
Och bara ha underhållsvärme med elementen?
 
L lordi skrev:
Kan mätaren ha blivit felregistrerad och hopblandad med grannen kanske? Det är inte första gången det har hänt. Grannhuset (eller något annat i närheten) kanske är ett obebott fritidshus eller liknande.
Tänkte precis detta. Jag har nämligen råkat ut för det personligen. Jag betalade en ovanligt hög elräkning i cirka 7 år. Räkningen var lika hög de månader som lägenheten (som det förvisso var) stod tom och allt var nerstängt vilket var väldigt misstänksamt. Elnätsbolaget sket i mina klagomål men efter några års tid tvingade vi ut en kille för att kolla kopplingarna.

Han upptäckte relativt snabbt att de var tre lägenheter som var felkopplade och alla hade betalat grannens el i cirka 10 år. Den enda som hade lidit förlust ekonomisk på detta var jag då min elräkning var betydligt längre än båda grannarnas som hade lika hög. Så grannen nr 1 som betalat min låga el behövde inte betala tillbaka något. Granne nr 2 vars el jag ovetandes hade betalat och som i sin tur betalade grannes nr 1 el fick ingen kompensation då förbrukning var så lik. Själv fick jag 10000kr i kompensation för de 10 åren.
 
E elmont skrev:
Och bara ha underhållsvärme med elementen?
Jag förstår vad du försöker säga.
Vem behöver underhållsvärme i garaget som inte redan har i vart fall en LLVP där?

143000 kWh of energy is required to produce one bitcoin.
https://minerdaily.com/2021/how-much-power-does-it-take-to-mine-a-bitcoin/

En Bitcoin är i dag värd 181 410 kronor.
Break Even i elkostnad är då 127 öre/kWh inklusive alla kostnader, allt över det är förlust ( på Bitcoindelen).

Sen får man visserligen tillbaka lika mycket W i värme, men att värma med Bitcoinminer är väl inte särskilt attraktivt, i vart fall om man bor i SE3/SE4?
 
F
E elmont skrev:
Så du tror att det vore bättre om han ventilerade bort all värme som bildas vid miningen i stället för att värma garaget med den?
Är det det du läser dig till att jag tror så sluta för helvete med rökheroin….
 
F
D Dilato skrev:
Jag förstår vad du försöker säga.
Vem behöver underhållsvärme i garaget som inte redan har i vart fall en LLVP där?

143000 kWh of energy is required to produce one bitcoin.
[länk]

En Bitcoin är i dag värd 181 410 kronor.
Break Even i elkostnad är då 127 öre/kWh inklusive alla kostnader, allt över det är förlust ( på Bitcoindelen).

Sen får man visserligen tillbaka lika mycket W i värme, men att värma med Bitcoinminer är väl inte särskilt attraktivt, i vart fall om man bor i SE3/SE4?
Och det är fortfarande rena glädjekalkylen med 127 öre då det inte tar hänsyn till kostnaden för hårdvaran. Det borde vara förbjudet med kryptomining så som elsituationen är just nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och det är fortfarande rena glädjekalkylen med 127 öre då det inte tar hänsyn till kostnaden för hårdvaran. Det borde vara förbjudet med kryptomining så som elsituationen är just nu.
Jag håller med om att kryptomining är av ondo (t.o.m oavsett elpris), men om man råkar värma med direktverkande el kan man ju lika gärna ha en miningrigg istället för ett vanligt el-element. Det blir ju ingen förlust av miningen, allt omvandlas till värme. Det går säkert att sätta en termostat på riggen så att den räknar långsammare om det börjar bli onödigt varmt.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F
M mrsnhp skrev:
Jag håller med om att kryptomining är av ondo (t.o.m oavsett elpris), men om man råkar värma med direktverkande el kan man ju lika gärna ha en miningrigg istället för ett vanligt el-element. Det blir ju ingen förlust av miningen, allt omvandlas till värme. Det går säkert att sätta en termostat på riggen så att den räknar långsammare om det börjar bli onödigt varmt.
Det är tramset att det är ”gratis värme” jag vänder mig mot då det skulle gå att köpa en luftvärmepump mycket billigare än mining-datorn som även vid ordentliga minusgrader ger ett COP som utan diskussion gör kaos med både mining och den genererade gratisvärmen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är tramset att det är ”gratis värme” jag vänder mig mot då det skulle gå att köpa en luftvärmepump mycket billigare än mining-datorn som även vid ordentliga minusgrader ger ett COP som utan diskussion gör kaos med både mining och den genererade gratisvärmen.
Ja självklart är värmepump bättre än direktverkande el (oavsett källa), men det finns säkert situationer då man inte har möjlighet att installera en värmepump. Lägenhet tex, det händer ju att man har direktel även i lägenheter och att det går på elräkningen. I ett garage skulle jag dock också installera luft/luft hellre än en miningrigg. Eller odla chilipeppar med rejäla växthuslampor. Sen skulle jag ha tagit riggen som speldator istället :cool: Det är roligare att spela dataspel än att skrapa ihop någon bråkdels bitcoin.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
...
Även det sista fallet är en form av uppsåt. Svenska domstolar tolererar nämligen inte att man är hur dum som helst. Om inget annat sägs (t ex att den åtalade är oförmögen att förstå dylikt pga mental oförmåga, hög eller låg ålder osv.) så anlägger domstolen perspektivet att man skall kunna förstå vad en normalt funtad medborgare hade förstått i samma situation. I domskäl läser man ofta därför formuleringar av typen "NN har förstått, eller bort förstått att..." (Pss. läser man också ofta att "NN har visat likgiltighet inför risken att annan skulle tagit skada...") Alla dessa formuleringar riktar in sig mot uppsåt som ansetts bevisat.
Nu kommer vi till det fina med autogiro eller efaktura med automatbetalning. Jag har mycket svårt att tro att en rätt inte skulle acceptera argumentet att man aktiverade något av detta för att slippa missa fakturor samt för att slippa bry sig. Jag använder mig av detta och har inte riktigt koll på vad saker kostar i detalj men skickar över typ 15tkr varje månad till ett konto som ska täcka alla månadskostnader. Så jag vet min totala månadskostnad men inte de olika delarnas kostnad. Att härleda uppsåt från detta tror jag inte på. Men det finns ju andra saker man kan åka dit på. Men om tydligt säger att man givetvis accepterar att betala vad lagen stipulerar så är det nog där man hamnar.

Om vi tar TS fall så är det nog faktiskt ekonomisk bäst att vänta tills elbolaget hör av sig. Jag tror faktiskt det kommer hända inom kort. Med höga priser på el så lönar det sig att jaga folk. När det är billigt så är inte arbetstiden för elbolaget värt det.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Nu kommer vi till det fina med autogiro eller efaktura med automatbetalning. Jag har mycket svårt att tro att en rätt inte skulle acceptera argumentet...
Ja, det var ju som jag skrev ingen direkt reell risk. Men att sträcka sig så långt att jag tror att en rätt skulle acceptera ett visst argument; det är vanskligt att göra. Historiens vägrenar är fulla av folk som trodde rätten skulle acceptera deras fullt rimliga argument. ;) Det går helt enkelt inte att säga i förväg.
 
F fsn skrev:
Det är tramset att det är ”gratis värme” jag vänder mig mot då det skulle gå att köpa en luftvärmepump mycket billigare än mining-datorn som även vid ordentliga minusgrader ger ett COP som utan diskussion gör kaos med både mining och den genererade gratisvärmen.
Att det ska vara så svårt att fatta, här handlar det om en som normalt INTE har värme i sitt garage men är intresserad av mining. Värmen är med andra ord en restprodukt som måste dumpas.
Att spy galla över andras intressen säger väl mer om den som ondgör sig, och han säger sig ha ekonomi i sin verksamhet, och där tror jag mer på honom som under ett antal år haft verksamheten igång än någon utomstående. Det finns ju folk som lägger sina pengar på dom mest bisarra saker som tex sprit, tobak, utlandsresor/fjällresor, dyra bilar mm mm.
OCH det är inte jag som minar
 
  • Gilla
TechChad och 6 till
  • Laddar…
En sådan dålig elmätare hade jag också på 90-talet.
Den mätte bra 1 fas, men när dom bytte mätaren så ändrades förbrukningen från 11`000 till 32`000 kWh/år
Jag hade en färdig förklaring (som delvis var sann) att oljan precis tagit slut och att jag körde på elpatron för tillfället. Men ingen reagerade på elbolaget.
Jag har också fjärrvärme numera, men ändå gör jag av med 10`000 kWh/år hushållsel.

Så ligg lågt lägg undan pengar på ett konto varje månad vad det borde kostat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Att det ska vara så svårt att fatta, här handlar det om en som normalt INTE har värme i sitt garage men är intresserad av mining. Värmen är med andra ord en restprodukt som måste dumpas.
Att spy galla över andras intressen säger väl mer om den som ondgör sig, och han säger sig ha ekonomi i sin verksamhet, och där tror jag mer på honom som under ett antal år haft verksamheten igång än någon utomstående. Det finns ju folk som lägger sina pengar på dom mest bisarra saker som tex sprit, tobak, utlandsresor/fjällresor, dyra bilar mm mm.
OCH det är inte jag som minar
Helt omöjligt om man inte sitter på ett extremt attraktivt fstprsavtal till att börja med. För det andra så råder det en elbrist och såna sjuka böjelser bordeman fatta själv att man inte ägnar sig åt när det råder elbrist. Ännu värre om man inte ens har för avsikt att värma garaget. Och har man den avsikten, köp för helvete en värmepump och väx upp. Skall det vara så jävla svårt att vara acceptabelt vuxen, att förstå öht och ta nåt jävla ansvar? Du måste vara född på 90-talet.
 
  • Haha
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.