OveRa skrev:
Frågan kanske är om du gjort däcket tillräckligt stabilt, pallat upp med lite klossar, tagit mursten eller gjutit ordentlig under eftersom ditt problem förefaller vara mer att det har rört sig och på så sätt släppt vilket kan ge knarrljud.
Du kanske ska ta upp plankorna och göra om, kolla c/c måtten för är det ordentligt gjort så spelar skruven inte så stor roll, plankorna ligger ju stadigt och ska inte röra sig.
Det är en altan på 75kvm 3m upp i luften runt husets andra våning, så nog har det och kan röra på sig lite. :)
 
S
OveRa skrev:
Frågan kanske är om du gjort däcket tillräckligt stabilt, pallat upp med lite klossar, tagit mursten eller gjutit ordentlig under eftersom ditt problem förefaller vara mer att det har rört sig och på så sätt släppt vilket kan ge knarrljud.
Du kanske ska ta upp plankorna och göra om, kolla c/c måtten för är det ordentligt gjort så spelar skruven inte så stor roll, plankorna ligger ju stadigt och ska inte röra sig.
"plankorna ligger ju stadigt och ska inte röra sig" ja. trä är ju ett väldigt dött matrail påbverkas ej av vatten
 
Ska bygga trall på balkongen och frågade efter skruv på Hornbach och fick något som heter "Trallskruv".

Efter att läst några trådar ikväll om att bygga trall testade jag med en magnet på förpackningen varpå dom fastnade.. Borde jag byta dessa skruvar mot en A2/A4 märkt produkt istället?

Förpackning med trallskruv märkt GRABBER för 28 mm virke innehållande 250 st skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan Gunverth skrev:
...Vet också att utomhusbeslag på västkusten är varmförzinkade för att de klarar väta och salt bättre än t.o.m 316/316L/SS2343/A4
Då har du inte pysslat med segelbåtsriggar.
Där är det 2343 som gäller, utan undantag!
 
  • Gilla
squito
  • Laddar…
jWalker skrev:
Ska bygga trall på balkongen och frågade efter skruv på Hornbach och fick något som heter "Trallskruv".

Efter att läst några trådar ikväll om att bygga trall testade jag med en magnet på förpackningen varpå dom fastnade.. Borde jag byta dessa skruvar mot en A2/A4 märkt produkt istället?

[bild]
Ska man gå på de allmänna rekommendationerna så klarar du dig nog fint med den där skruven, såvida balkongen inte är bortåt 50-60 kvm.
 
KnockOnWood skrev:
Då har du inte pysslat med segelbåtsriggar.
Där är det 2343 som gäller, utan undantag!
Där har du fel. 2353/316L är det som används av seriösa riggtillverkare, t.ex. för staginfästningar. 2343 är inte galvanisk neutral mot aluminium. I handeln säljs 2343/316 eftersom de inte orkar leta upp riktigt syrafast.

Har jobbat med rostfritt i industri-VVS och vet skillnad ;)
 
ghoti skrev:
Lånar tråden lite och frågar hur mycket en trallskruv bör tåla? .... Efter tre iskruvningar rakt in i en kvist gick den av. Har någon gjort liknande test med märkesskruvar?
Erfarenhetsmässigt brukar de flesta skruvar gå av om de dras in en kvist. Hårdare träslag som tex ek bör förborras annars är risken för skruvbrott väldigt hög.

Att rostfritt är mjukare märks väl om du försöker spika med rostfri istället för vanlig stålspik.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
ghoti skrev:
Ska man gå på de allmänna rekommendationerna så klarar du dig nog fint med den där skruven, såvida balkongen inte är bortåt 50-60 kvm.
Utmärkt, eftersom balkongen är på 12 kvm tolkar jag det som att dessa skruv går aldeles utmärkt :)
Gissar att dessa fortfarande kommer ge någon slags avlagring på träet då de inte är rostfria?
 
Det vågar jag inte svara på. Merkostnaden för A2 eller till och med A4 på 12 kvm är ju dock bara runt 200 kr så jag hade nog fegat ur om jag var orolig för märken.
 
ghoti skrev:
Det vågar jag inte svara på. Merkostnaden för A2 eller till och med A4 på 12 kvm är ju dock bara runt 200 kr så jag hade nog fegat ur om jag var orolig för märken.
Hornbach har rotfria A2 skruv för 99:- /250st
och 199:- för A4, antagligen billigare än Grabbers rostiga skruv.
Men om balkongen är regnskyddad så spelar det givetvis ingen roll.
 
  • Gilla
jWalker
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Hornbach har rotfria A2 skruv för 99:- /250st
och 199:- för A4, antagligen billigare än Grabbers rostiga skruv.
Men om balkongen är regnskyddad så spelar det givetvis ingen roll.
Var och bytte idag och det blev A2 skruvarna för 99 kr för 250 st. (y)
Blev överraskad av priset då andra A2 låg på +300 kr per ask.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.