Eftersom rören redan är dragna gata-garage och garage-hus är svaret för mig helt självklart!

Dra in fibern till garaget i befintligt rör, och skicka sedan ner fibern igen i röret till huset. Gräv inte i onödan, det är bara massa jobb och besvär. I praktiken drar installatören först i ett litet skyddsrör ca 4-5 mm i diameter för fibern i det befintliga röret hus-garage och sedan ett likadant från gata-garage i det röret. Där de möts i garaget sätter man en skarv som ser ut som en slangkoppling för tryckluft ungefär. Sen blåser de in fibern hela vägen gata-garage-hus i det som nu är ett långt rör.
I husets teknikrum sätter installatören först ett fiberUTTAG. Därifrån sedan en fiberpatchkabel där fiberswitchen skall sitta. Ofta ingår bara 1 m patch och de brukar sätta uttaget och fiberswitchten bredvid varandra. Har ni dragit ett stjärnnät vill man nog ha fiberswitchten nära den andra switchen, eller rentav inte ha någon fiberswitch alls och koppla in fibern i den egna switchen. Fiberpatchkablar finns för någa tior på ebay.

Sen väljer ni själva vad ni drar tillbaka ler till garaget. Om det blir fiber eller CAT6 till garaget har egentligen inget med installationen av inkommande fiber att göra tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ampz
  • Laddar…
M
150m fiber kostar ju typ ingenting idag. Färdigkontakterat och klart, sätt en bit plast över kontakterna när ni drar och dra _försiktigt_ så ordnar det sig.
Sedan en mediakonverterare i varje ände så är ni hemma.

Jag hade inte chansat och dragit koppar när det närmar sig 100m.

Exakt hur man drar fiber rent praktiskt för att inte skada den kan jag inte säkert säga, men att som tidigare nämnts lägga ett eget 5-6mm rör inuti befintligt rör är nog att rekommendera oavsett eftersom den jag länkar till inte är stryktålig.

http://m.ebay.com/itm/150M-LC-LC-Du...e-Cord-Jumper-Orange-/282041525052?nav=SEARCH
 
Hm, såg att det var långt mellan garage och hus.
Då vill man gärna veta om det funkar att dra i skyddsröret i båda delar, om ja kommer det gå bra att blåsa.

Vet inte om ethernet fungerar över 100m i praktiken?
Förmodligen inte på 1Gbit iaf.

Men sååå himla dyrt kan det ju inte vara att använda samma firma som drar in fiberanslutningen och be dem dra en fiber till, om ni drar igen en egen fiber mellan garage och hus?

Om ni skaffar en "riktig" switch till nätet i huset kan man stoppa i en sfp-modul i den och koppla in fibern direkt i den.
 
Jag föreslår följande lösning:

fib.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ampz och 1 till
  • Laddar…
pelpet, martin43, Marcussjogren.

TS (davidhell) ställde originalfrågan 2015-02-21 och har troligtvis installerat nånting vid det här laget. 2016-05-28 ställde dock KristianO en "liknande fråga" (inlägg 12) som inte innefattar några 100 meter eller fiber som redan går genom garaget.

Det är inte så att jag inte håller med er om hur TS borde lösa originalproblemet, men det kan vara interessant att känna till varför tråden återaktiverats.
 
Tusan, missade datumen. Då har jag gjort en fin skiss alldeles i onödan :).
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hehe, oups :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.