harry73
Stringfellow Hawke skrev:
FJV kräver el så klart. Med lokala cirk-pumpar.
Visst men frågan i tidningsklippet handlade om elrantsonering och då klarar man sig bättre med fjv än värmepump
 
Som sagts tidigare i tråden, är vattnet det mest kritiska. Jag har en dunk som jag cirkulerar ofta, och ytterligare tomdunkar för att bunkra vid förvarning. Undrar hur lång tid innerstan i Stockholm försörjs med vatten om det skulle råka bli totalt elhaveri? Letar fritidshus aktivt just nu, och en vattenpump som kan handvevas ser jag som en strikt nödvändighet.

Börjar det blåsa på allvar är det transfer till annat land med jobbet som gäller, att fly är överlägset alla andra strategier för överlevnad. Har turen att jobba för ett stort internationellt företag med mycket generösa regler för sånt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag tänker lite såhär: Vilka kriser har inträffat eller nästan inträffat i sverige, i närtid? Alla kriser av den här typen borde man vara tillräckligt förberedd för så att man överlever dem utan alltför mycket lidande.

Snöstormen i Gävle 1998
Många blev rejält insnöade.

Orkanen Gudrun 2005
Många blev utan el under lång tid och många vägar ofarbara.

Finanskrisen 2007-2008
Här var det nära ett totalstopp i det finansiella systemet. Hade det inträffat så kanske det inte hade funnits mat på ICA under en hel vecka.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Så det handlar om en bonde som tycker att han är dålig förbered på en långvarig kris.
Varför investerar han inte i grön energi?
Solceller / vindkraftverk / biogasanläggning
 
harry73
harry73 skrev:
Så det handlar om en bonde som tycker att han är dålig förbered på en långvarig kris.
Om man vidgar blicken lite så handlar det inte bara om en enskild bonde utan energiförsörjning i hela samhället, lager av reservdelar till maskiner, vattenreningsutrustning om dricksvatten blir kontaminerat osv osv.
Samhället ska inte lösa alla problem, men i beredskapsfrågor behövs en övergripande strategi och planering.
 
harry73
Nja, men här var det väldigt specifikt en bonde som förklarade att allt han gör drivs på el och om strömmen går har de en reservsystem som klarar ca en vecka. Och visst ska vi bygga ett samhälle som klarar olika kriser, men kommer man sen med en bonde som förklarar att han bara har reservström för en vecka, säger jag bygg ett vindkraftverk och lite solceller, så klarar du dig mycket längre och tjänar du dessutom pengar på ditt reservsystem
 
Hej.
Jäkligt intressanta frågeställningar. Jag som har en nibe f730 flvp med vattenburen värme runtom i huset.

Vid ett ev långvarigt strömavbrott vad behöver man göra med pumpen? Värmen ska vi klara på annat vis tex genom att bränna fotogen eller dyligt.

Är det nödvändigt att tömma pumpen på vatten? Går detta att utnyttja för att dricka om man använder ngn slags rengörare? Borde bara betydande mängder som florerar i systemet. Inbillar mig att när fotogenet är slut så vore det skönt om inte hela värmesystemet sprängs.

Sen är följdfrågan detta med elverk. Vill inte ha hela kvarteret på besök efter 12-14h strömavbrott för att de hör ett elverk som rasslar. Kanske låter omoraliskt men jag har en familj att ta hand om. Kan man gömma elverket i krypgrunden? Eller kanske ännu bättre i garaget?
 
Redigerat:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Sen är följdfrågan detta med elverk. Vill inte ha hela kvarteret på besök efter 12-14h strömavbrott för att de hör ett elverk som rasslar. Kanske låter omoraliskt men jag har en familj att ta hand om. Kan man gömma elverket i krypgrunden? Eller kanske ännu bättre i garaget?
Beväpna dig.
 
BirgitS
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Sen är följdfrågan detta med elverk. Vill inte ha hela kvarteret på besök efter 12-14h strömavbrott för att de hör ett elverk som rasslar. Kanske låter omoraliskt men jag har en familj att ta hand om. Kan man gömma elverket i krypgrunden? Eller kanske ännu bättre i garaget?
Eller kanske inse att om ni står för värmen kan ni få hjälp av andra med något som ni har missat att tänka på?
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Är det nödvändigt att tömma pumpen på vatten? Går detta att utnyttja för att dricka om man använder ngn slags rengörare? Borde bara betydande mängder som florerar i systemet. Inbillar mig att när fotogenet är slut så vore det skönt om inte hela värmesystemet sprängs.
Om det riskerar att bli minusgrader inomhus bör du givetvis tömma systemet. Vist är det möjligt att rena radiatorvatten till dricksvattenkvalitet. Men det skulle stå ganska långt ner på min lista över vad jag vill dricka.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Sen är följdfrågan detta med elverk. Vill inte ha hela kvarteret på besök efter 12-14h strömavbrott för att de hör ett elverk som rasslar. Kanske låter omoraliskt men jag har en familj att ta hand om. Kan man gömma elverket i krypgrunden? Eller kanske ännu bättre i garaget?
Jag ser flera problem men även en lösning. Elverket bullrar även om du ställer in det i krypgrunden eller garaget. Även om du lyckas ljudisolera så kanske grannarna ser att du har lampor tända.

Lösningen är att det inte behöver vara ett problem att grannarna vet om ditt elverk. Jag har haft ett par strömavbrott om året där jag bor nu. En gång i nästan ett dygn. Aldrig har någon granne frågat mig om att få låna el när jag haft batteribackup eller elverk igång. Fick jag frågan skulle jag troligen svara ja och samtidigt tala om hur mycket hen fick använda. Skulle jag svara nej tror jag att grannarna skulle acceptera det.

I krissituationer klarar sig den bäst som ser grannarna som en tillgång att ta hjälp av. Inte den som ser grannarna som en fiende att skydda sig mot.
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
K
A Avemo skrev:
Om det riskerar att bli minusgrader inomhus bör du givetvis tömma systemet.
Är det inte ganska osannolikt att det blir minusgrader inomhus?
 
K Kallebo skrev:
Är det inte ganska osannolikt att det blir minusgrader inomhus?
Om du inte tillför annan värme än den de boende alstrar med sina kroppar så är det väl snarare ett faktum efter några dygn om utomhustemperaturen ligger på flera minus.
 
Nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.