G
L Lars51 skrev:
Mycket bra skrivet, jag håller med om vartenda ord!
Jag håller inte med ang "båten". Det är dumt att låta personen som valde "båt" första gången välja nästa gång på samma grunder, därmed ska man inte glömma alla historiska problem och felaktiga beslut och vem/vilka som va ansvariga.
Naturligtvis måste man ändå tillsammans lösa nuvarande problem så gott det går när man sitter i en "rutten båt".
 
D
G OMathson skrev:
Jag håller inte med ang "båten". Det är dumt att låta personen som valde "båt" första gången välja nästa gång på samma grunder, därmed ska man inte glömma alla historiska problem och felaktiga beslut och vem/vilka som va ansvariga.
Naturligtvis måste man ändå tillsammans lösa nuvarande problem så gott det går när man sitter i en "rutten båt".
Fast man måste ju bedöma om det är rimligt att den som påstår sig kunna lösa problement verkligen kan göra det. De som är mest aggressiva och påstridiga missbedömer ju både nuläge och problem, sannolikheten att deras då, starkt otrovärdiga, lösning verkligen hjälper, är ju minimal.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Fast KD/SD gör det smart, deras väljare ligger i utbildningsbotten och de hittar ofta ett språk och resonemang som de kan köpa rakt av, det ger 20%
Är Fortum också i utbildningsbotten och har reptilhjärnor?
KD har vad jag förstår ganska exakt samma förslag som Fortum på problemen.
V eller Mp, har de bra resonemang tycker du?

Sen är det väl en "ekonomisk soppa" med Fortum och Uniper? Uniper äger väl OKG, Karshamn, vattenkraft osv i Sverige men är i princip konkursmässigt pga problemen med gasimport till Tyskland.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och hur i helv... kan du tillskriva mej detta?
Du tror alltså på att höja skatt ALLTID är den enda lösningen? Du kan om du nu tycker sossarna gör och har gjort ett bra jobb tex betala Dan Eliassons lön med höjd skatt.
Det är ju vad du uttrycker!
 
G
L Lars51 skrev:
Det är ju vad du uttrycker!
Lägg av sosse!
 
  • Haha
Lars51
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Lägg av sosse!
Nu är du ute och reser igen, om du menar mig, men det förvånar mig inte!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
L Lars51 skrev:
Nu är du ute och reser igen, om du menar mig, men det förvånar mig inte!
"Därför vill jag säga att S är de enda som ser komplexiteten i frågorna och som tar dem på allvar. Skattesänkningar löser inte elförsörjning, sjukvården, lag och ordning, det har vi sett nu." skrev du tidigare! och nu står du inte för det heller!
 
D djac skrev:
Jag har reflekterat över detsamma, känns ansvarslöst att pumpa ut all den elen i export, dock fullt möjligt att jag har fel och att vi har vatten vi måste bli av med.
Ja, egentligen kanske vattenkraften är nyckeln här.
För inte kan väl 70%regeln för export vara högre än vattenkraftens hydrologiska prognos?
Dvs, om vattenkraftsägare tror att det är risk att vattnet tar slut i vinter när det är mer efterfrågan och högre pris (normalt sett...), så måste de ju begränsa sin produktion mitt i sommaren.
Allt annat är ju väldigt ansvarslöst.
Iaf av ett statligt bolag.
Och då skulle ju Vattenfall kunna strypa produktionen så mkt att det inte finns någon el kvar till export idag. Och vattnet sparas till oss själva.
Och då antar jag att det endast är i krisläge som något annat land begär att vi startar upp oljekondens etc för att exportera.
Och då slipper vi den prishöjaren i hela landet (dyrast producerade kwh).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej JockeHX

Om vi tänker oss att tre personer bestämmer att ge sig ut med en roddbåt för att fiska och upptäcker, sedan de kommit en bra bit från land, att de har tagit fel båt. Den båt som inte har läckage är kvar vid bryggan.

Är det inte då lämpligast, att de struntar i att diskutera vem som valde fel båt, varför inte den trasiga båten är bortforslad, varför inte den trasiga båten är reparerad etc. Utan alla fokuserar på att lösa problemet i närtid. Att två öser (vilket behövs) och en ror fortast möjligt till land.

Du nämner här precis som många andra gör ”om vi haft kvar kärnkraften”. :) Jag kan nämna mängder av saker vi borde gjort (behålla generatorerna i kärnkraftverken som synkronkompensatorer, installera statiska kompensatorer vid sydvästlänken, låta hela sydvästlänken vara en 400 kV luftledning osv.). Men att rada upp vad som tidigare borde vara gjort annorlunda, det ändrar inget i närtid (t.ex. denna vinter).

Vi har en stundande vinter, ett krig i Europa och bekymmer med energitillgången.

Det vi alla i Europa bör göra i närtid (omedelbart) är att minska vår elanvändning och därigenom bl.a. spara gas så den kan användas till vintern. Om inte annat så talar det höga elpriset i Europa om att det är brist på energi.

Elmarknaden i Sverige avreglerades 1996. Många jublade för att nu var de fritt att välja vem man köpte sin elkraft ifrån. Senare jublade många för att de kunde sätta solceller på taket på huset och vara sin egen elleverantör. Men trots att många år har gått, så verkar vi ännu inte lärt oss hur elmarknaden fungerar (villkoren för att elförsörjningen och att elmarknaden fungerar):)
Jo men hur går det om den som ror anser att båten inte läcker och vägrar låta någon annan ro?
 
  • Haha
  • Gilla
mickewest och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast KD/SD gör det smart, deras väljare ligger i utbildningsbotten och de hittar ofta ett språk och resonemang som de kan köpa rakt av, det ger 20%
Lustigt att trots det så var det SD väljarna som långt innan övriga ViHarVaritNaiva-partiernas väljare insåg att invandringen var ingen jackpot för sverige och att det var inga läkare, kärnfysiker eller raketforskare som kom till sverige i mängder under 2000-2015…
Sen var det kd och deras väljare som fattade

MPs väljare (som tillhör de mest högutbildade väljarna) är fortfarande ”naiva”
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Lustigt att trots det så var det SD väljarna som långt innan övriga ViHarVaritNaiva-partiernas väljare insåg att invandringen var ingen jackpot för sverige och att det var inga läkare, kärnfysiker eller raketforskare som kom till sverige i mängder under 2000-2015…
Sen var det kd och deras väljare som fattade

MPs väljare (som tillhör de mest högutbildade väljarna) är fortfarande ”naiva”
Om MP’s väljare tillhör de mest högutbildade är det illa ställt i svärje…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
martin43 och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
"Därför vill jag säga att S är de enda som ser komplexiteten i frågorna och som tar dem på allvar. Skattesänkningar löser inte elförsörjning, sjukvården, lag och ordning, det har vi sett nu." skrev du tidigare! och nu står du inte för det heller!
Jag står för allt jag skrivit, men inte för dina tillägg!
 
N noone70 skrev:
Jo men hur går det om den som ror anser att båten inte läcker och vägrar låta någon annan ro?
Kan bero på att man vill förhindra att det blir ännu fler hål i båten!
 
D Daniel 109 skrev:
Det går att reglera med kärnkraft också. Men det är inte ekonomiskt vettigt.
Inte för att hälla på bensin på en eld, men det finns en nu en förbrukningsprodukt som kan skalas upp och ned väldigt fort som anvämder all överkapacitet om det finns för mycket t.ex. kärnkraftseffekt. Produkten kan sedan även säljas och ger mer pengar. Så oavsett kraftkälla, vind eller vatten eller sol så kan vi väldigt väldigt enkelt hantera toppar och dalar. Men det är väldigt väldigt kontroversiellt, särskilt i ett land som vårt.
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.