Hej.

Skall till att rusta upp gamla pannrummet till tvättstuga. I samband med detta skall golvet bort för att isolera och gjuta ny platta med vattenburen golvvärme. Rummet ligger i markplan. Väggar av betonghålsten på grundsula.

Till min fråga: Idag sitter vattenmätaren och dragningen till den illa till för kommande användning som tvättstuga. Dessutom är inkommande vattenledning original från -52, alltså galvat järnrör.

Photo 2013-09-22 21 24 46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag har golvet öppet vore det ju dumt att inte passa på att byta till PEM-slang och dessutom dra upp den på ett bättre ställe (nånstans under fjärrvärmeväxlaren till väster i bild hade jag tänkt). Tyvärr tillåter dock inte ekonomin att låta en grävare ta upp för byte hela vägen ut till huvudledningen (ca 15meter). Kan jag på något sätt förbereda för detta arbete i framtiden nu när jag tar upp golvet? Jag tänker mig följande alternativ:

1. Slänga i ett foderrör som jag drar slangen igenom vid ett senare tillfälle. Detta rör drar jag under grundsulan och ut på tomten någon meter utanför huset på frostfritt djup (så långt jag orkar gräva för hand). Vad ska jag i så fall ha för typ av rör?

2. Dra en bit PEM-slang från nytt läge inne till samma ställen utanför huset som alt. 1. Accepteras i så fall skarv nedgrävd i mark?


/ Peter
 
Gör nr2. Funkar bra.
 
Tack för svar! Nu visar det sig tyvärr att inkommande vatten och avlopp kommer in i huset på ca 2m djup (ingen källare). Ser ut som att jag får ta hit den där grävaren ändå och fortsätta med spade och spett inne.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det här? Är i samma sitts själv men även med mark avloppet
 
Det slutade med att jag i våras tog hit den där grävaren ändå. Då bytte vi kall-, spill- och dagvatten ut till gatan samt förberedde en PEM 32 för fiber. Eftersom allt gick ut ur huset så djupt fimpade jag de gamla rören så långt ner det gick och bilade ur nya genomföringar i grundmuren. Det blev en 45gr backe inne i huset innan avloppet gick genom grundmuren för att ta hand om höjdskillnaden, se denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=226796. Bef. spolbrunn inne satte jag ute istället och valde bottenanslutna brunnar inne (med 75-utlopp) om det måste spolas från det hållet.

Efter lite pyssel i somras väntar jag nu på betongfirman som ska fixa golvet.

ImageUploadedByByggahus.se1408700952.329865.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, skall få grävare i början av vecka. Hyrde en Hilti 1000 nyss. Förhoppningsvis så kam jag dra i samma genomföring men det beror var den kommer in. Har nämligen en stor altan med inglasning som kan vara utvägen för nuvarande utgående avlopp och vatten. Men har möjlighet att isf flytta utgången. Bilade du bara upp ett nytt hål? Det gamla gjöt du igen det bara eller??
Edit: kanske står i den andra skall läsa först!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.