Hej!

Håller som bäst på med urgrävning invändigt i gamla pannrummet för att byta avlopp, vatten och gjuta nytt golv med värme i. Utrymmet skall bli tvättstuga. Huset från -52 har igen källare utan golvet jag gräver ur är i överkant ungefär på samma nivå som marken utanför. Efter att ha grävt och grävt har jag äntligen kommit till sulan, ca 1,8m ner. Jag ser hur kallvattnet böjer av men avloppet fortsätter och i jämnhöjd med sulans överkant kommer en muff som jag misstänker är början på böjen som går ut genom sulan. Efter att ha hackat mig igenom dryga metern med lera är jag duktigt osugen på att fortsätta frilägga avloppet.


Photo 2014-01-02 20 34 44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag lämna dessa ledningar (avlopp/vatten) i deras läge och göra nya genomföringar i grundmuren när jag grävt upp på utsidan (för ledningsbyte ut till gatan). Kapar jag sedan de gamla rören och fyller med betong el. dyl.?


Photo 2014-01-02 20 38 09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser på denna bild så ligger avloppet ca 0,5m under golvet för att sedan vika av helt vertikalt ner mot sulan. Finns det anledning att ändra på denna dragning nu när jag gör om?

/ Peter
 
Självklart kan du lämna några dm gammalt gjutjärn kvar, om du drar helt nytt på annat ställe.

Att tänka på är att klara av höjdanpassning till kommunens avloppsnät på ett bra sätt, helst utan vertikala dropp och tvära böjar. Jag anar dock att du snarare skulle ligga högt än lågt?
 
norrbottenstorpet skrev:
Självklart kan du lämna några dm gammalt gjutjärn kvar, om du drar helt nytt på annat ställe.

Att tänka på är att klara av höjdanpassning till kommunens avloppsnät på ett bra sätt, helst utan vertikala dropp och tvära böjar. Jag anar dock att du snarare skulle ligga högt än lågt?
Tack för svar. Precis som du skriver har jag massor med höjd tillgodo. Skulle gissa på minst 1,5m. Området domineras av kåkar med källare så rören i gatan borde ju vara anpassat därefter. I dagsläget har jag ett vertikalt "dropp" inne i huset på ca 1,5m. Min fundering var om jag skulle flytta detta till utsidan, behålla det eller göra en "backe" istället.
 
Puffar min egen tråd och hoppas någon kan svara på frågan i föregående inlägg. På tisdag kommer grävaren för att ta upp rören på utsidan.
 
Borde gå jättebra att göra en backe på avloppet, så har jag det. Avloppet inne i huset ligger ett par dm under golvnivån, och ungefär en meter från ytterväggen dyker det ner 45 grader, går genom grundmuren, och på utsidan kommer en ny 45 gradersvinkel så att röret planar ut igen, nu nästan 2 m under markytan.
 
För att följa upp detta så kan jag berätta att jag valde att göra en 45-graders backe inne i huset och kom ut ca 1,5m djupare genom grundmuren. Har funkat oproblematiskt i 4-månader nu.
 
Hur gjorde du med de gamla genomföringarna? Blev precis utan vatten pga att att det började sippra upp vatten från läckan efter jag börjat bila ur. Vill inte ha vatten fyllt när jag skall fortsätta hacka ur imorgon. Måste också dra om genom huset då de sitter för lång in under altan. Suck
 
Jag böjde av vattenröret (det var så rostigt att det gick med handkraft) på båda sidor av grundmuren. Det fick sen vara så när jag fyllde igen. Avloppet slog jag av så långt ner som möjligt på insidan, fyllde med sand tills ca 20cm var kvar och hällde i lösblandad finbetong upp till kanten.

Här ser man gamla utgående 160-rör bredvid nya "backen" med två 45-böjar
IMG_3921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Perfekt, Tänkte också dra in en extra slang för ev fiber. Då är det bara till att bila mer och gräv ur imorgon. Härlig helg sysselsättning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.