Håller på att bygga ett badrum i ett äldre hus. Från elcentralen har jag dragit tre vp-rör, eftersom jag vill ha tre olika säkringar till badrummet, enligt följande:

1. Belysning tak, belysning samt uttag i badrumsskåp

2. Bubbelbadkar

3. Elvärmegolv (eventuellt)

Just nu har jag vp-rören framdragna till en hall utanför badrummet och undrar hur jag går vidare med de olika vp-rören till badrummet, så att allt är förberett tills elektrikerna kommer. Naturligtvis ska elektrikern samtidigt montera jfb.

Frågor:

1. Till belysningen/uttaget: kan jag dra vp-röret direkt till en infälld kopplingdosa ovanför eller "gömt" under badrumsslåpet, trots att det är våtrum? Avstånd till badkar ca 1,2 meter. Sedan därifrån dra vp till strömbrytare utanför badrummet?

2. Till bubbelbadkaret: Förstår att jag inte kan montera en kopplingsdosa bakom badkaret, så frågan är: Hur gör jag? Drar man en utanpåliggande kabel från badkaret till en infälld kopplingsdosa en bit bort? I så fall hur långt bort ska jag montera kopplingsdosan?

3. El-golvet: Samma fråga, var placerar jag lämpligast inkommande kopplingsdosa?

4. Kan man använda vanliga apparat/kopplingsdosor i badrum?

5. Hur blir det med fuktspärren om man monterar infällda kopplingsdosor?

Tacksam för tips och synpunkter. Ska snart börja kakla badrummet och man vill ju gärna göra rätt från början, innan elektrikern kommer och ska koppla ihop allt.
 
Kontakta en elektriker så att det blir rätt från början.
Enligt reglerna så får du inte sätta dosor och dra rören själv.
 
Varför skulle man inte få dra VP rör och sätta upp kopplingsdosor själv ? det har ju ingenting med ström att göra.
 
Man måste vara behörig elektriker för att få lägga vp rören enligt starkströmsföreskrifterna.

Men det är inte bara det, det blir enklare och förmodligen billigare om du kollar med en elektriker först.

 
  • Gilla
Marcus H
  • Laddar…
El Uffe skrev:
Men det är inte bara det, det blir enklare och förmodligen billigare om du kollar med en elektriker först.
Det är just därför jag ställer frågan här, för att jag vill kolla med kunnigt folk innan. VP-rör och dosor monterar jag själv oavsett vad som står i starkströmsföreskrifterna. Det är mycket man inte får göra. Att åka 95 på en 90-väg t ex. ;) Själva inkopplandet tar jag hjälp av behörig elektriker. Har gjort så tidigare och det har gått bra.
 
Sätt kopplingsdosa utanför rummet, dra ut flexibelt vp rör till belysning, bubbel etc. Släpp endast ut röret ingen apparatdosa. För golvvärme lägger du 2 st vp-16 från dosa till golv där då värmekablen kommer i det ena röret och givaren i det andra. Glöm inte matningar till kopplings & apparatdosa. Lycka till
 
Använd vanlig VP istället för flexslang om det går, det är trögt att få igenom trådarna i flexslang.

Tänk på att du skall (antagligen) ha en dosa i badrummet för termostaten till värmegolvet (det är från den som du skall dra ned 2 rör till golvet). Och det gäller att kolla vilka placeringsregler som gäller för den. Är lite osäker på om den följer samma hårda regler som elutag vad gäller avstånd till dusch. Det verkar också som att dom reglerna är så svårtolkade att olika elektriker kommer att ge dig olika svar. Så jag skulle nog bestämma en plats som jag tycker verkar bra, och sedan konsultera den elektriker som skall koppla, om han tycker placeringen är lämplig.

Och om det nu är så att du inte hade tänkt anlita någon alls, så kan du säkert få ett bra svar här på forumet av någon av de riktiga elektrikerna (jag har ingen behörighet).
 
Om Du nu har en behörig elektriker som skall koppla in detta, varför frågar Du inte honom först. Om det var någon som kom till mig och sa nu har jag gjort en intstallation och jag vill att Du kopplar. Jag skulle aldrig godkänna detta utan att varit med från början.
 
Granit999 skrev:
Om Du nu har en behörig elektriker som skall koppla in detta, varför frågar Du inte honom först. Om det var någon som kom till mig och sa nu har jag gjort en intstallation och jag vill att Du kopplar. Jag skulle aldrig godkänna detta utan att varit med från början.
Vill helst inte ta ut en elektriker för att få svar på dessa frågor. Närmaste elfirma ligger ca 7 mil bort (enkel resa), så bara reskostnaden för att få hit en elektriker avskräcker. Av den anledningen försöker jag först få svaren här på forumet och tackar för all hjälp jag fått hittills.


Fråga till granit999:
Måste bli lite jobbigt för dig om du någon gång ska göra en ominstallion i befintliga rör och dosor, antar att du antingen tackar nej till sådana jobb eller drar om allt?

Vid de kontakter jag tidigare haft med elektriker har det aldrig varit något problem med att jag monterat vp och dosor själv. Skulle det uppstå problem, så är det bara att ta nästa i telefonkatalogen. Men, nu var det inte detta min fråga gällde. Det finns massor av trådar i ämnet om man får eller inte får montera vp och dosor själv.
 
JLT skrev:
Håller på att bygga ett badrum i ett äldre hus. Från elcentralen har jag dragit tre vp-rör, eftersom jag vill ha tre olika säkringar till badrummet, enligt följande:

1. Belysning tak, belysning samt uttag i badrumsskåp

2. Bubbelbadkar

3. Elvärmegolv (eventuellt)

Just nu har jag vp-rören framdragna till en hall utanför badrummet och undrar hur jag går vidare med de olika vp-rören till badrummet, så att allt är förberett tills elektrikerna kommer. Naturligtvis ska elektrikern samtidigt montera jfb.

Frågor:

1. Till belysningen/uttaget: kan jag dra vp-röret direkt till en  infälld kopplingdosa  ovanför eller "gömt" under badrumsslåpet, trots att det är våtrum? Avstånd till badkar ca 1,2 meter. Sedan därifrån dra vp till strömbrytare utanför badrummet?

2. Till bubbelbadkaret: Förstår att jag inte kan montera en kopplingsdosa bakom badkaret, så frågan är: Hur gör jag? Drar man en utanpåliggande kabel från badkaret till en infälld kopplingsdosa en bit bort?  I så fall hur långt bort ska jag montera kopplingsdosan?

3. El-golvet: Samma fråga, var placerar jag lämpligast inkommande kopplingsdosa?

4. Kan man använda vanliga apparat/kopplingsdosor i badrum?

5. Hur blir det med fuktspärren om man monterar infällda kopplingsdosor?

Tacksam för tips och synpunkter. Ska snart börja kakla badrummet och man vill ju gärna göra rätt från början,  innan elektrikern kommer och ska koppla ihop allt.
Hej JLT, visst är det tråkigt med alla dessa "pekpinnar".

1. Det enda sättet att ha en infälld kopplingdos i badrummet är i taket, en takdosa. Eftersom du har tänkt dig att sätta strömställaren utanför badrummet så är det lämpligt att sätta kopplingsdosan ovanför den, utanför badrummet.

2. Utanpåliggande dosor kan du sätta bakom karet, måste vara minst IP 44 och ha dragavlastning för anslutningskabeln från karet. Om du har möjlighet så sätter du VP i väggen och sätter dosan över rörutloppet annars drar du en EKK längs väggen ner till dosan.
Det ska också finnas en allpolig strömställare till badkaret.

3. Har du redan fått svar på.

4. Infällda kopplingsdosor endast i tak, apparatdosor är de vanliga och man använder vanliga, infällda strömställare, dock inte närmare badkar/dusch än 60 cm.

5. Själv har jag inte gjort något speciellt åt fuktspärren runt mina apparatdosor, det blir aldrig så fuktigt vid dosorna så att det är någon fara, om det skulle bli det så skulle det inte vara tillåtet med vanliga, infällda strömställare.

Och glöm inte jordfelsbrytaren

Hoppas detta är till någon hjälp

mvh Kai
 
kai_robert skrev:
Hej JLT, visst är det tråkigt med alla dessa "pekpinnar".

1. Det enda sättet att ha en infälld kopplingdos i badrummet är i taket, en takdosa. Eftersom du har tänkt dig att sätta strömställaren utanför badrummet så är det lämpligt att sätta kopplingsdosan ovanför den, utanför badrummet.

2. Utanpåliggande dosor kan du sätta bakom karet, måste vara minst IP 44 och ha dragavlastning för anslutningskabeln från karet. Om du har möjlighet så sätter du VP i väggen och sätter dosan över rörutloppet annars drar du en EKK längs väggen ner till dosan.
Det ska också finnas en allpolig strömställare till badkaret.

3. Har du redan fått svar på.

4. Infällda kopplingsdosor endast i tak, apparatdosor är de vanliga och man använder vanliga, infällda strömställare, dock inte närmare badkar/dusch än 60 cm.

5. Själv har jag inte gjort något speciellt åt fuktspärren runt mina apparatdosor, det blir aldrig så fuktigt vid dosorna så att det är någon fara, om det skulle bli det så skulle det inte vara tillåtet med vanliga, infällda strömställare.

Och glöm inte jordfelsbrytaren

Hoppas detta är till någon hjälp

mvh Kai
Tack för ett svar utan pekpinnar :)

Om jag förstått allt rätt så är det endast i taket jag kan montera infällda kopplingsdosor, givetvis med rätt avstånd från badkaret.

Fråga: Till badrumsskåpet kan jag alltså inte montera en kopplingsdosa på väggen, utan jag måste montera en kopplingsdosa i taket och sedan dra utanpåliggande kabel ner till badrumskåpet (där det finns belysning och uttag inbyggt)?

Fråga 2: Om jag vill ha utanpåliggande kopplingsdosa till badkaret så kan jag alltså dra ett vp-rör och bara kapa det jämns med väggen under badkaret, eller ska det sticka ut en bit? Ska man göra hål i botten på den utanpåliggande kopplingsdosan eller finns det speciella dosor för anslutning till botten av dosan? Blir det tätt?
 
fråga 1. du kan ha ett rörutlopp som du monterar belysningen över.

2. Det finns dosor med anslutning för 16 VP i botten, det är godkänt och blir tätt, röret ska stick in lite i dosan.

mvh Kai
 
kai_robert skrev:
Hej JLT, visst är det tråkigt med alla dessa "pekpinnar".

1. Det enda sättet att ha en infälld kopplingdos i badrummet är i taket, en takdosa. Eftersom du har tänkt dig att sätta strömställaren utanför badrummet så är det lämpligt att sätta kopplingsdosan ovanför den, utanför badrummet.
Varför kan du inte ha en infälld dosa i vägg med IP44 lock?
 
RilleRock
sverre skrev:
Varför kan du inte ha en infälld dosa i vägg med IP44 lock?
Precis ::)
 
kai_robert skrev:
Hej JLT, visst är det tråkigt med alla dessa "pekpinnar".

1. Det enda sättet att ha en infälld kopplingdos i badrummet är i taket, en takdosa. Eftersom du har tänkt dig att sätta strömställaren utanför badrummet så är det lämpligt att sätta kopplingsdosan ovanför den, utanför badrummet.

2. Utanpåliggande dosor kan du sätta bakom karet, måste vara minst IP 44 och ha dragavlastning för anslutningskabeln från karet. Om du har möjlighet så sätter du VP i väggen och sätter dosan över rörutloppet annars drar du en EKK längs väggen ner till dosan.
Det ska också finnas en allpolig strömställare till badkaret.

3. Har du redan fått svar på.

4. Infällda kopplingsdosor endast i tak, apparatdosor är de vanliga och man använder vanliga, infällda strömställare, dock inte närmare badkar/dusch än 60 cm.

5. Själv har jag inte gjort något speciellt åt fuktspärren runt mina apparatdosor, det blir aldrig så fuktigt vid dosorna så att det är någon fara, om det skulle bli det så skulle det inte vara tillåtet med vanliga, infällda strömställare.

Och glöm inte jordfelsbrytaren

Hoppas detta är till någon hjälp

mvh Kai

Kan man ha den allpoliga strömbrytaren till badkaret bakom karet eller måste den sitta åtkomligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.