jag tror att sidan över gick i ett bi spår :p men om ni har problem med getingar och bin så läs inläggen om det och gärna mitt välbeprövade
 
När du har hällt på vatten och det börjar bildas acetylen skall du sätta fyr på gasen så bränner du ut vad det finns i gångarna
 
nissenhj skrev:
När du har hällt på vatten och det börjar bildas acetylen skall du sätta fyr på gasen så bränner du ut vad det finns i gångarna
DET låter roligt!
 
Gammal tråd men om någon fortfarande är intresserad så gå till youtube och sök på "Rodenator"
 
Eller ännu hellre kolla på Keiferle W2, finns tex här: https://stick.se/sork/sorkfalla-kieferle-w2/

Gul slaktpatron gör processen kort. Har fyra styck, typiskt behövs två per hög eftersom det finns minst två ingångar till hålen.

Finns det säg tre ingångar kan man ge sig fan på att de använder den tredje icke-minerade ingången för att desarmera de övriga fällorna i hålet genom att skotta in och packa upp jord som gör att minorna inte kan utlösas. Sedan kan de ibland gräva förbi men går att överlista med en strut av kycklingnät i gången.

Jag säger "minor", de ska behandlas som sådana med full skyddsutrustning ansiktsvisir, bra hörselskydd och gärna kevlarhandskar. Extremt effektiva.

Viktigt skydda div husdjur, barn etc genom att skärma av de minerade hålen ordentligt med plåtspannar tex, eller varför inte min favorit gamla lock till klotgrillar med något rejält tungt ovanpå - svåra att välta/tippa över.
 
Ja den är rolig... :)

Men Kieferle är fullt fungerande. Man får ha huvudet på skaft när sorkminorna apteras, skulle tro de med lätthet blåser av ett finger om man skulle klanta sig och ha fingret i dysans riktning. Även detta med splitter från grus jord osv om man råkar utlösa minan under apteringen, därav mitt råd om ansiktsvisir.

Testa minan först utan slaktpatron så det är fullkomligt klart hur säkringen fungerar. Hyfsade arbetshandskar är påkallat, inte minst för att man inte ska överföra människodoft på minan. Hörselskydd såklart.
 
Kanske inte med lätthet, finns ju ingen projektil. Men visst, det gör Garanterat ont. 😳
 
  • Wow
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Det kan säkert slå värre än så, det finns en plastförladdning typ som en plastklump i de gula slaktpatronerna jag skaffade från RWS. Sedan har jag sett en del liknande hemskheter med folk som råkat ha ett finger ivägen vid trumman vi avfyrningar av revolvrar...

Hellre ta extrema försiktighetsmått här, ordentliga barriärer mot ev djur och barn som kommer och rotar runt vid de apterade minorna. Jag befattar mig över huvud taget inte med dessa mineringar utan rejält ansiktsvisir och hörselskydd, inte ens när jag kollar status på fällan under skyddsbarriären.

Vi har tagit något tiotal sork & mullvad med dessa, klockren funktion och går inte att jämföra med de mekaniska saxarna etc varken i effektivitet eller i lätthet att sätta upp. Smäller det så är det en som omedelbart strök med, inga alternativ finns på utfallet. Man ser på filmen att det är ordentlig laddning i dessa 9 mm gula slaktpatroner, vilket är maxladdning som de är godkända för.
__
PS. Slaktpatron gul är till för att avliva ko och häst, iofs en litet annorlunda mekanism (bult) i en slaktmask/pistol men antyder att det är ordentligt med pulver i dessa.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.