Redan invaderad av sorkarna. Är osäker på om min sorkskrämma funkar som det är tänkt (rör i marken med nån summer som vibrerar och låter), så vad tror ni om att sätta ner smällarna från valborg i hålen och fyra av lite då och då?
 
Det finns ett medel som heter "bio-stop" som man ska hälla i sorkhålen. Är det nån som har provat, funkar det?
Jag har en massa sorkgångar på min tomt, men jag skulle tro att de är gamla. Jag menar när de väl har ätit klart så hittar de väl nya ställen, eller??
 
hitta alla hål, täpp igen alla utom ett, kör fram bilen till ett hål koppla slang till avgassystemet gasa ihjäl eventuell sork. klart
eller vattenfyll gången och dränk dom, det är smaksak
 
gluecifer skrev:
Redan invaderad av sorkarna. Är osäker på om min sorkskrämma funkar som det är tänkt (rör i marken med nån summer som vibrerar och låter), så vad tror ni om att sätta ner smällarna från valborg i hålen och fyra av lite då och då?

Har också en sån Sorkskrämma. Den funkar till viss del, då sorkhålen på tomten har minskat drastiskt. Men visst händer det att man får ett eller annat nytt hål.
Har du bytt batterier nyligen, testa det annars, eller flytta sorkskrämman.

Andra tips är:
http://www.sorkfritt.nu/

eller:
Häll sillspad i gångarna. funkar klockrent.
 
om du kan få tag i det. Kalciumkarbid och vatten= acytylen. Blir inga sorkar kvar
 
acetylen! smälla ihjäl sorkarna eller sig själv?
 
Acytylen smäller inte alls så länge du inte tillför rejäla mängder syre. Enda gångerna mån får det att smälla är i svetsmunstycket eller när man upphettar en stängd tub och då är det trycket och inte gasen i sig som smäller
 
sökte lite, karbid verkar säljas i färghandeln som små bitar. strör man ut det i hålen och sen för ner vattenslangen så bildas gasen som driver sorken på flykt? har jag fattat rätt...

karbid i fria luften är inte farligt eller?
 
Så har jag fattat ex grannen som jobbade med karbid
 
mats_o skrev:
ex grannen
Det där lät oroväckande ;)
 
opps den gick det att dra växlar på ja...

Han bor kvar så vitt jag vet men jag flyttade för ca 10 år sen

 
galento
Vi har provat kalciumkarbid som lade ner i ett av hålen och sen hällde på vatten,då såg vi hur många hål det var när röken kom ur dem.Är lite osäker om det hjälpte men vi får ge dem en "omgång" till annars ;DSen blir ju gamla sorkhål utmärkta bon för jordgetingar,detta fick jag erfara när jag använde röjsågen nedanför uthusen,fick vara glad att det "bara" blev 10 stick >:(.Orkade sen lokalisera getinghålet och tömde ner 10 liter bensin och tände på,sen var dom borta ;D
 
Du hadde inte behövt tända på. Bensin ångorna tar död på getingarna. Det går också bra med disel eller laknafta. Disel skall man dock ej hälla i naturen, men i en djuptallrik under ett getingbo.

Att ha en trädgårdsspruta med laknafta och sedan spruta på gekingarna är kul. En träff och de trillar ur luften och dör.
 
Igår gav jag ett större bi en omgång med ett sånt elektriskt tennisracket, körde en bra stund innan den blev "stilla liggande". Slängde den i komposthögen. En halvtimme senare kollade jag och då var han pigg igen, dåliga batterier eller så tål dom ganska mycket.

Jag testade på min häl och det brände till ordentligt!
 
Hårspray och en tändare framför löser det åxå ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.