I
Hej,

Vi bor i ett hus från 70 talet som är 115 m2 + 115 m2 inkl inredd källare med ca 210 cm takhöjd. Ventilation i huset hanteras av en kraftig frånluftsfläkt på vinden som har 2 frånluftsventiler på entréplan och 3 i källaren.

Troligen har mekaniska ventilationssystemet installerats på grund av förhöjd radon i källaren(markradon). Numera ligger den runt 80-150 bq \ m2.

När vi bytte samtliga dörrar(alla med gummilister) i källaren så blev ventilationen påtagligt sämre(såklart) men genom att låta dörrarna vara öppna så blev den bra igen.

Ventilationsföretag har kalibrerat in luftflödet enligt följande :

Tvätt : 10 l/s
WC : 10 l/s
Dusch : 11 l/s

Så här ser planlösningen ut :

Planritning av hus med rum, dusch, WC, och ventilationssymboler markerade i grönt, blått och rött.

Som man kan se på bilden så är många av tilluftsdonen stängda och det är på rekommendation från både radon och ventilations "experter".

Nu behöver vi dock kunna ha vissa dörrar stängda, ex WC och mellan hobbyrum och allrum. Den sistnämnda innebär att en frånluftsventilen som sitter precis ovanför den öppna trappan(på entréplan) kommer dra luft från allrummet vilket inte är rekommenderat.

Så för att få till en bättre ventilation i källaren så är jag inne på att såga upp ett par ventilationshål i väggarna. Förslagen jag har är :

Väntilation allrum

Förslag 1
Från
WC till Allrum(under trappan)
Kommentar :
Nackdel :
En större del av luften riskerar att plockas från öppna trappan(entréplan)

Förslag 2
Från WC till Klk till Allrum
Kommentar : Klk har en viss doft men det beror troligen på att luften står stilla där inne så förhoppningsvis påverkar det inte doften negativt på WC.
Nackdel : Man kommer fortfarande dra en del luft från den öppna trappan(entréplan men troligen främst från allrum.

Förslag 3
Från
Tvätt till Pannrum till Allrum
Kommentar :
Nackdel :
Pannrummet har huserat pelletspanna så det är en aning sotigt här även om vi tvättat och numera använder det som förråd. Här står även en nyare luft\vatten pump. Risken finns att doften tar sig in i tvättstugan där vi hänger tvätt. Man hade möjligen kunna sätta ett ventilationsrör från tvätt direkt till allrum men det är komplicerat att få till med tanke på befintliga rör.

Ventilation hobbyrum

Förslag 1
Från Tvätt till hobbyrum
Kommentar : WC behöver vara ljudisolerat då vi tidvis har detta som sällskapsrum. Frånluftsventilen i Dusch kan komma att behövas till stora förrådet där man uppmätt högre radon men där man är sällan. Är det så att man är många i hobbyrum samtidigt så kan man tillfälligt öppna dörren till dusch för att öka på luftflödet.

Jag tror att hålet från till hobbyrum är ganska självklart? Men vilket förslag är bäst för Allrummet?
 
BirgitS
Är det inte enklare att ta bort lite gummilister under dörrarna än att göra nya hål i väggarna?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett hus från 70 talet som är 115 m2 + 115 m2 inkl inredd källare med ca 210 cm takhöjd. Ventilation i huset hanteras av en kraftig frånluftsfläkt på vinden som har 2 frånluftsventiler på entréplan och 3 i källaren.

Troligen har mekaniska ventilationssystemet installerats på grund av förhöjd radon i källaren(markradon). Numera ligger den runt 80-150 bq \ m2.

När vi bytte samtliga dörrar(alla med gummilister) i källaren så blev ventilationen påtagligt sämre(såklart) men genom att låta dörrarna vara öppna så blev den bra igen.

Ventilationsföretag har kalibrerat in luftflödet enligt följande :

Tvätt : 10 l/s
WC : 10 l/s
Dusch : 11 l/s

Så här ser planlösningen ut :

[bild]

Som man kan se på bilden så är många av tilluftsdonen stängda och det är på rekommendation från både radon och ventilations "experter".

Nu behöver vi dock kunna ha vissa dörrar stängda, ex WC och mellan hobbyrum och allrum. Den sistnämnda innebär att en frånluftsventilen som sitter precis ovanför den öppna trappan(på entréplan) kommer dra luft från allrummet vilket inte är rekommenderat.

Så för att få till en bättre ventilation i källaren så är jag inne på att såga upp ett par ventilationshål i väggarna. Förslagen jag har är :

Väntilation allrum

Förslag 1
Från
WC till Allrum(under trappan)
Kommentar :
Nackdel :
En större del av luften riskerar att plockas från öppna trappan(entréplan)

Förslag 2
Från WC till Klk till Allrum
Kommentar : Klk har en viss doft men det beror troligen på att luften står stilla där inne så förhoppningsvis påverkar det inte doften negativt på WC.
Nackdel : Man kommer fortfarande dra en del luft från den öppna trappan(entréplan men troligen främst från allrum.

Förslag 3
Från
Tvätt till Pannrum till Allrum
Kommentar :
Nackdel :
Pannrummet har huserat pelletspanna så det är en aning sotigt här även om vi tvättat och numera använder det som förråd. Här står även en nyare luft\vatten pump. Risken finns att doften tar sig in i tvättstugan där vi hänger tvätt. Man hade möjligen kunna sätta ett ventilationsrör från tvätt direkt till allrum men det är komplicerat att få till med tanke på befintliga rör.

Ventilation hobbyrum

Förslag 1
Från Tvätt till hobbyrum
Kommentar : WC behöver vara ljudisolerat då vi tidvis har detta som sällskapsrum. Frånluftsventilen i Dusch kan komma att behövas till stora förrådet där man uppmätt högre radon men där man är sällan. Är det så att man är många i hobbyrum samtidigt så kan man tillfälligt öppna dörren till dusch för att öka på luftflödet.

Jag tror att hålet från till hobbyrum är ganska självklart? Men vilket förslag är bäst för Allrummet?
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett hus från 70 talet som är 115 m2 + 115 m2 inkl inredd källare med ca 210 cm takhöjd. Ventilation i huset hanteras av en kraftig frånluftsfläkt på vinden som har 2 frånluftsventiler på entréplan och 3 i källaren.

Troligen har mekaniska ventilationssystemet installerats på grund av förhöjd radon i källaren(markradon). Numera ligger den runt 80-150 bq \ m2.

När vi bytte samtliga dörrar(alla med gummilister) i källaren så blev ventilationen påtagligt sämre(såklart) men genom att låta dörrarna vara öppna så blev den bra igen.

Ventilationsföretag har kalibrerat in luftflödet enligt följande :

Tvätt : 10 l/s
WC : 10 l/s
Dusch : 11 l/s

Så här ser planlösningen ut :

[bild]

Som man kan se på bilden så är många av tilluftsdonen stängda och det är på rekommendation från både radon och ventilations "experter".

Nu behöver vi dock kunna ha vissa dörrar stängda, ex WC och mellan hobbyrum och allrum. Den sistnämnda innebär att en frånluftsventilen som sitter precis ovanför den öppna trappan(på entréplan) kommer dra luft från allrummet vilket inte är rekommenderat.

Så för att få till en bättre ventilation i källaren så är jag inne på att såga upp ett par ventilationshål i väggarna. Förslagen jag har är :

Väntilation allrum

Förslag 1
Från
WC till Allrum(under trappan)
Kommentar :
Nackdel :
En större del av luften riskerar att plockas från öppna trappan(entréplan)

Förslag 2
Från WC till Klk till Allrum
Kommentar : Klk har en viss doft men det beror troligen på att luften står stilla där inne så förhoppningsvis påverkar det inte doften negativt på WC.
Nackdel : Man kommer fortfarande dra en del luft från den öppna trappan(entréplan men troligen främst från allrum.

Förslag 3
Från
Tvätt till Pannrum till Allrum
Kommentar :
Nackdel :
Pannrummet har huserat pelletspanna så det är en aning sotigt här även om vi tvättat och numera använder det som förråd. Här står även en nyare luft\vatten pump. Risken finns att doften tar sig in i tvättstugan där vi hänger tvätt. Man hade möjligen kunna sätta ett ventilationsrör från tvätt direkt till allrum men det är komplicerat att få till med tanke på befintliga rör.

Ventilation hobbyrum

Förslag 1
Från Tvätt till hobbyrum
Kommentar : WC behöver vara ljudisolerat då vi tidvis har detta som sällskapsrum. Frånluftsventilen i Dusch kan komma att behövas till stora förrådet där man uppmätt högre radon men där man är sällan. Är det så att man är många i hobbyrum samtidigt så kan man tillfälligt öppna dörren till dusch för att öka på luftflödet.

Jag tror att hålet från till hobbyrum är ganska självklart? Men vilket förslag är bäst för Allrummet?
I Ironside skrev:
Hej,

Vi bor i ett hus från 70 talet som är 115 m2 + 115 m2 inkl inredd källare med ca 210 cm takhöjd. Ventilation i huset hanteras av en kraftig frånluftsfläkt på vinden som har 2 frånluftsventiler på entréplan och 3 i källaren.

Troligen har mekaniska ventilationssystemet installerats på grund av förhöjd radon i källaren(markradon). Numera ligger den runt 80-150 bq \ m2.

När vi bytte samtliga dörrar(alla med gummilister) i källaren så blev ventilationen påtagligt sämre(såklart) men genom att låta dörrarna vara öppna så blev den bra igen.

Ventilationsföretag har kalibrerat in luftflödet enligt följande :

Tvätt : 10 l/s
WC : 10 l/s
Dusch : 11 l/s

Så här ser planlösningen ut :

[bild]

Som man kan se på bilden så är många av tilluftsdonen stängda och det är på rekommendation från både radon och ventilations "experter".

Nu behöver vi dock kunna ha vissa dörrar stängda, ex WC och mellan hobbyrum och allrum. Den sistnämnda innebär att en frånluftsventilen som sitter precis ovanför den öppna trappan(på entréplan) kommer dra luft från allrummet vilket inte är rekommenderat.

Så för att få till en bättre ventilation i källaren så är jag inne på att såga upp ett par ventilationshål i väggarna. Förslagen jag har är :

Väntilation allrum

Förslag 1
Från
WC till Allrum(under trappan)
Kommentar :
Nackdel :
En större del av luften riskerar att plockas från öppna trappan(entréplan)

Förslag 2
Från WC till Klk till Allrum
Kommentar : Klk har en viss doft men det beror troligen på att luften står stilla där inne så förhoppningsvis påverkar det inte doften negativt på WC.
Nackdel : Man kommer fortfarande dra en del luft från den öppna trappan(entréplan men troligen främst från allrum.

Förslag 3
Från
Tvätt till Pannrum till Allrum
Kommentar :
Nackdel :
Pannrummet har huserat pelletspanna så det är en aning sotigt här även om vi tvättat och numera använder det som förråd. Här står även en nyare luft\vatten pump. Risken finns att doften tar sig in i tvättstugan där vi hänger tvätt. Man hade möjligen kunna sätta ett ventilationsrör från tvätt direkt till allrum men det är komplicerat att få till med tanke på befintliga rör.

Ventilation hobbyrum

Förslag 1
Från Tvätt till hobbyrum
Kommentar : WC behöver vara ljudisolerat då vi tidvis har detta som sällskapsrum. Frånluftsventilen i Dusch kan komma att behövas till stora förrådet där man uppmätt högre radon men där man är sällan. Är det så att man är många i hobbyrum samtidigt så kan man tillfälligt öppna dörren till dusch för att öka på luftflödet.

Jag tror att hålet från till hobbyrum är ganska självklart? Men vilket förslag är bäst för Allrummet?
*
Installera ett FTXsystem för källarplanet, t ex i Förråd. Tilluft till Allrum och Hobby. Frånluft från Wc, Dusch och Tvätt.
Uteluft till pannrum i synnerhet om det eldas där.
*
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte enklare att ta bort lite gummilister under dörrarna än att göra nya hål i väggarna?
Ventilation i hus är tänkt att fungera även när dörrar är stängda och det löser man generellt med luftspalt i överliggare eller tröskel. I detta fallet köptes dörrkarmarna med inbyggda gummilister och till början satte vi även lister på tröskeln. Men när vi uppmärksammade problemet med ventilationen så rev vi bort gummilisterna på trösklarna, tyvärr räcker detta dock inte. Att även riva bort de inbyggda listerna i sidostycke och överliggare tror vi gör minimal skillnad då dörrarna är jämnt monterade.

Dessutom kan man tänka sig att luften från allrum mycket hellre åker upp på entré plan än in i hobbyrummet? Jag vill tro att en ventil i Klk eller Pannrum ut mot Allrum har större chans att vädra Allrummet?

WC hade tidigare en dörr med rejäl ventilation under dörren, ca 2 cm men det visades sig att det är viktigt att dörren är ljudisolerad när här befinner sig folk. Av den anledningen sattes det dit en ljudisolerande dörr vilket gör väldigt stor skillnad.

Man kan absolut öppna tilluften på WC och vara nöjd där, men hobbyrum och allrum behöver fortfarande få en förbättrad ventilation.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
I
J Jochi skrev:
*
Installera ett FTXsystem för källarplanet, t ex i Förråd. Tilluft till Allrum och Hobby. Frånluft från Wc, Dusch och Tvätt.
Uteluft till pannrum i synnerhet om det eldas där.
*
FTX system är nice men jag är ganska övertygad om att det inte är ekonomiskt hållbart om man jämför med att såga upp ett par hål i några väggar. Vad jag förstår av dem jag pratat om så skulle FTX göra väldigt liten skillnad i vår bostad om man får till luftflödet korrekt.
 
BirgitS
Normalt bör man ha 15 l/s i duschrum. Normalt ska man ha ett luftflöde om 0,35 l/s och kvm, vilket jag får till 40 l/s. Vad har ventilationsföretaget haft för anledning till att avvika från normen?

Förslag 1.
Varför tror du att luften ska gå från entréplanet och ner (motsatt normal riktning)?
Det finns ju inga närliggande tilluftsventiler där uppe utan då skulle ju luften komma långt ifrån och nerför en trappa i stället för att komma från tilluftsventilen i allrummet. Problemet brukar vara tvärtom, dvs. att tilluftsventiler på övre plan fungerar som frånluftsventiler.

Några meningar tidigare har du dessutom skrivit att frånluften i hallen kan dra luft från allrummet.

Förslag 2.
Se ovan. Bra att KLK blir ventilerad.

Förslag 3. Löser väl inte hur WC ska få någon tilluft.

Förslag 1.
Både dusch och tvätt behöver tilluft ständigt för att deras frånluft ska fungera.
Det är olämpligt att sprida dålig luft i förrådet till ett duschrum.
Hål i väggarna till dusch och tvätt är i princip samma sak som att se till att dörrarna dit är otäta eller har ett ventilationsgaller i sig, vilket är enklare att ordna än ett hål i en troligen bärande vägg.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Har inte ventilationsfirman sagt hur dessa tre frånluftsfläktar bör få sin tilluft?
 
I Ironside skrev:
FTX system är nice men jag är ganska övertygad om att det inte är ekonomiskt hållbart om man jämför med att såga upp ett par hål i några väggar. Vad jag förstår av dem jag pratat om så skulle FTX göra väldigt liten skillnad i vår bostad om man får till luftflödet korrekt.
*
Kraven kan variera. Några kan åka flakmoppe, Skoda eller Mercedes.
*
 
I Ironside skrev:
Ventilation i hus är tänkt att fungera även när dörrar är stängda och det löser man generellt med luftspalt i överliggare eller tröskel. I detta fallet köptes dörrkarmarna med inbyggda gummilister och till början satte vi även lister på tröskeln. Men när vi uppmärksammade problemet med ventilationen så rev vi bort gummilisterna på trösklarna, tyvärr räcker detta dock inte. Att även riva bort de inbyggda listerna i sidostycke och överliggare tror vi gör minimal skillnad då dörrarna är jämnt monterade.

Dessutom kan man tänka sig att luften från allrum mycket hellre åker upp på entré plan än in i hobbyrummet? Jag vill tro att en ventil i Klk eller Pannrum ut mot Allrum har större chans att vädra Allrummet?

WC hade tidigare en dörr med rejäl ventilation under dörren, ca 2 cm men det visades sig att det är viktigt att dörren är ljudisolerad när här befinner sig folk. Av den anledningen sattes det dit en ljudisolerande dörr vilket gör väldigt stor skillnad.

Man kan absolut öppna tilluften på WC och vara nöjd där, men hobbyrum och allrum behöver fortfarande få en förbättrad ventilation.
Jag har ca 2cm luftspalt under alla dörrar i huset för att inte behöva ytterligare ventiler. Trösklar går ju oftast att ta bort helt, något jag gör allteftersom i mitt hus.
 
Frånluft bör/ska tas från "dåliga" rum som tex,
WC, förråd, dusch, klk, kök, tvättstuga, (pannrum).
Tilluft bör/ska in i vistelserum som tex,
sovrum, gillestuga, allrum, hobbyrum, vardagsrum.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt bör man ha 15 l/s i duschrum. Normalt ska man ha ett luftflöde om 0,35 l/s och kvm, vilket jag får till 40 l/s. Vad har ventilationsföretaget haft för anledning till att avvika från normen?
Enligt firman så är kravet mycket riktigt 0.35 l/s i nybyggnation, dessa regler gäller dock inte äldre hus som ofta har ett annat tänk runt planlösning, uppvärmning och ventilation.

När företaget mätte vårt system sa man att dåvarande inställning var inte dålig på något vis men att man nu ökat på det en aning, framförallt i källaren där det finns lite radon.

Nya kalibreringen är gjord på nivå 2 av 5 på fläktaggregatet som då når upp till totalt 58 l/s vilket företaget ansåg var mer än godkänt i ett hus som detta. På entréplan är samtliga frånluftsventiler öppna en hel del medan i källaren så är vissa stängda för att frånluftsventilationen inte ska plocka all luft från frånluftsventilen i utrymmet där den sitter(WC, Tvättstuga och Dusch).

Egentligen har vi inte haft något problem med ventilationen innan dörrarna byttes ut och då har systemet kört mindre än 58 l/s. Eftersom företaget ändå skulle komma hit och byta lager i fläkten så passade vi på att få systemet kalibrerat.

Efter deras kalibrering kan man konstatera att man känner något mer luftdrag i huset och källaren där ingen sensor sitter för värmesystemet har vi som sagt tappat 2-3 grader.

Vår uppfattning är att vi har ett klart fiskare inomhusklimat än många andra vi besöker. Så pass att vi faktiskt är inne på att strypa systemet en aning igen. Vi kommer fortfarande ligga långt under 200 bq/m3 för radonen och vi kan ligga kvar på runt medelpris för uppvärmningen.

Däremot vill vi som sagt gärna kunna ha ett par dörrar stängda vilket medför att vi behöver ha ett tänk om hur ventilationen ska ta sig runt trots detta.

BirgitS BirgitS skrev:
Förslag 1.
Varför tror du att luften ska gå från entréplanet och ner (motsatt normal riktning)?
Det finns ju inga närliggande tilluftsventiler där uppe utan då skulle ju luften komma långt ifrån och nerför en trappa i stället för att komma från tilluftsventilen i allrummet. Problemet brukar vara tvärtom, dvs. att tilluftsventiler på övre plan fungerar som frånluftsventiler.

Några meningar tidigare har du dessutom skrivit att frånluften i hallen kan dra luft från allrummet.
Aha, då är det ett missförstånd. Precis ovanför den öppna trappan(hallen) sitter det ett frånluftsuttag som drar 11 l/s. Man kan praktiskt taget säga att ett uppborrat hål från WC till allrum hamnar endast 3 meter från frånlufts uttaget på entréplan.

Här är en bild över entréplan som kanske ger en bättre känsla.

Planritning över ett hus med indikationer för temperaturgivare, frånlufstventiler och tilluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Generellt ska varje våningsplan sköta sig ventilation men i vissa fall kan det såklart spilla över som ex om man har en öppen trappa som här.

BirgitS BirgitS skrev:
Förslag 2.
Se ovan. Bra att KLK blir ventilerad.
Ja, är det så? Fick nämligen uppfattningen av ventilationsföretaget att förråd inte ska eller behöver ventileras. Men i detta fallet blir det en bieffekt för att ventilera allrum:et om man nu inte drar ett rör från WC till allrum genom Klk men det tror jag är onödigt.

Men jo, det är ju denna lösning jag är främst inne på att sätta in, plus då ventilation mellan Tvätt och hobbyrum.

BirgitS BirgitS skrev:
Förslag 3. Löser väl inte hur WC ska få någon tilluft.
Det har du helt rätt i och då får man såfall använda den befintliga frånluften som sitter på WC. Det känns dock som man skulle vilja utnyttja denna frånluft till merän WC som ex i de 2 andra förslagen.

BirgitS BirgitS skrev:
Förslag 1.
Både dusch och tvätt behöver tilluft ständigt för att deras frånluft ska fungera.
Det är olämpligt att sprida dålig luft i förrådet till ett duschrum.
Hål i väggarna till dusch och tvätt är i princip samma sak som att se till att dörrarna dit är otäta eller har ett ventilationsgaller i sig, vilket är enklare att ordna än ett hål i en troligen bärande vägg.
Så är det, frågan är var de ska få sin tilluft ifrån, tidigare har tvätt plockat från sin tilluft i väggen vilket både radon och ventilations experterna ansåg onödigt(därmed är den nu stängd). Duschen hämtade från en tilluftsventil i förrådet längre in men även den är stängd nu på inrådan av "experterna".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
J Jochi skrev:
*
Kraven kan variera. Några kan åka flakmoppe, Skoda eller Mercedes.
*
Precis, det finns ingen anledning att kosta på sig prylar som det egentligen inte finns någon vits med i sammanhanget. Jag är övertygad om att allt som behövs här är ett par ventilhål för att motverka de stängda dörrarna. Men visst, man ska absolut inte underskatta skryt poängen man kan samla på sig, jag antar att i din jämförelse är det du som kör Mercedesen vilket måste kännas grymt bra att kunna säga :)
 
I
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ca 2cm luftspalt under alla dörrar i huset för att inte behöva ytterligare ventiler. Trösklar går ju oftast att ta bort helt, något jag gör allteftersom i mitt hus.
Ja, det är ju så det normalt ska göras. Dock är det sällan så mycket som 2 cm på nymonterade dörrar, oftast är det knappt 10 mm ens och det upplever vi som för lite. Jag antar att en lösning skulle kunna vara att frästa lite extra i trösklarna.

Från början riktade vi in oss på att få bättre ljudisolering och för att få till det behöver man få det tätt vilket är direkt dåligt för vanlig villa ventilation. Vill man ha lite ljudisolering samtidigt som man har god ventilation så är det ett FTX system som gäller och för vår del är det inte värt pengarna så nu får ljudisoleringen stå tillbaka lite.
 
I
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluft bör/ska tas från "dåliga" rum som tex,
WC, förråd, dusch, klk, kök, tvättstuga, (pannrum).
Tilluft bör/ska in i vistelserum som tex,
sovrum, gillestuga, allrum, hobbyrum, vardagsrum.
Ja, ventilationsföretaget som var här tycket att man för en gångs skull faktiskt tänkt till när man satte in systemet i vårt hus. All frånluft är centralt i huset och drar luften in från ytterväggarna.
 
I Ironside skrev:
Precis, det finns ingen anledning att kosta på sig prylar som det egentligen inte finns någon vits med i sammanhanget. Jag är övertygad om att allt som behövs här är ett par ventilhål för att motverka de stängda dörrarna. Men visst, man ska absolut inte underskatta skryt poängen man kan samla på sig, jag antar att i din jämförelse är det du som kör Mercedesen vilket måste kännas grymt bra att kunna säga :)
Jag har gammal fru och katt, kör en gammal Volvo V50 och en gammal Fabia, men har FTX i vårt hus. Gillar inte att ha hål i väggarna som det kommer ljud genom och kall uteluft. Har sett att de som har så brukar stänga sina hål i väggarna då det är kallt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.