Mitt hus från 1970

Jag körde hålsågen i alla sovrum och en frånluftsfläkt på taket(alltså f-system)... fräsch luft med bra ombyte ... visst lite eldar jag för fåglarna men med bergvärme så spelar drt mindre roll ..
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni ska upp med golv så satsa på vattenburet golvvärmesystem. Om inte vattenradiatorer. Och FTX såklart.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni ska upp med golv så satsa på vattenburet golvvärmesystem. Om inte vattenradiatorer. Och FTX såklart.
Tack, huset har krypgrund med betongbjälklag. Men vi kommer ej riva upp golven, det blir för omfattande.
 
B Boende45 skrev:
Bergvärme om investeringskostnaden inte är ett problem. Undvik golvvärme på undervåning, stora förluster om inte golvet tilläggsisoleras.

Om LLVP så har ni valt rätt placering på undervåning. Eftersom inv.kostnad är låg skulle jag placerat en LLVP även på övervåning till höger om badrum. När det är som kallast kommer inte en pump att räcka till och det är aldrig en bra idé att stödvärma med elradiatorer om det inte är absolut nödvändigt.

Dessutom blir flexibiliteten mycket bättre med 2 pumpar.

Kaminen bör placeras i andra hörnet av v-rum, speciellt eftersom LLVPs luftström kommer att vispa runt värmen från kaminen.
Tack, bergvärme är dock inget alternativ då huset ligger på sand i skåne. Jordvärmesystem vore eventuellt möjligt men ska inte vara så effektivt och vi vill inte riva upp golven.

Det lutar nog åt två lvp, tack!
 
B Boende45 skrev:
Vid placering av kamin i rätt ämne av v-rum ser man eldstaden även från matplats.
Är rätt hörna då motsatt hörn?
Vi hoppades ha den där vi tänkt för att det skulle rimma med den tänkta möbleringen av vardagsrummet att både titta på kaminen och trädgården... men vi får kanske tänka om...
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
I många 70-talshus finns mekanisk frånluft, via fläkten, men inte hos er? Vi har mek frånluft och enkla runda tilluftsventiler i sovrummen samt vardagsrum vilket är tillräckligt. Enklare än FTX och billigare :)

Skulle också föreslå att ni flyttar kaminen till väggen mitt emot köket så får ni mer nytta av den.
Huset är byggt utan mekanisk frånluft utan bara självdrag och elvärme...

Vi kommer installera 1-2 LVP för värme, sen är vi som sagt lite osäkra på att få till rätt ventilation...
 
B Boende45 skrev:
Jo det är naturligtvis bäst att byta träkonstruktioner som ligger direkt på betongplattan. Men det kan också vara helt torrt och då är bytet onödigt.

Bättre att ta upp titthål om man tror att det kan finnas fukt.
I krypgrunden är det iaf snustorrt.. så det måste väl vara bra.
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Mitt hus från 1970

Jag körde hålsågen i alla sovrum och en frånluftsfläkt på taket(alltså f-system)... fräsch luft med bra ombyte ... visst lite eldar jag för fåglarna men med bergvärme så spelar drt mindre roll ..
Eftersom bergvärme etc ej kommer vara ett alternativ så och att att mekaniska fläktar blir lite att elda för kråkorna hade vi hoppats att det fanns någon FX lösning där vi kunde återvinna en del värme utan att dra ventilationsrör genom hela huset.... men det verkar vara snårt..
 
Hellre frånluft än ftx för min del. Jag störs alltid av fläktljuden i tillluften.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Hellre frånluft än ftx för min del. Jag störs alltid av fläktljuden i tillluften.
Det vi vill åt är viss återvinning men det kanske inte är möjligt om man inte vill dra ett komplett FTX system eller har vattenburen värme?
 
FTX kan bli ganska omfattande om man ska dra kanaler så det är väl lite tveksamt om det är värt.
Det finns små kompakta FTX system som bara kräver hål i ytterväggen. Typ som innedelen till en luft-luft värmepump men då blir det bara lokal ventilation. Bättre då med mekanisk frånluft och spaltventiler.

Enkla varianten för uppvärmning är en luft-luft värmepump och där ni ritat in placeringen är ganska optimal för spridning.
Annars är det att gå på uppvärmning med golvvärme eller radiatorer och då koppla det till en värmepump. Jordvärme är bra, men kräver en del uppgrävning för att lägga ner slangen. Iofs kan man få skridskoplan om man lägger slingan ytligt :)
En luft-vatten värmepump är inte ett dumt alternativ, även en frånluftsvärmepump skulle vara okej så ni känner att ni gör något av att inte installera ett FTX system.

Kaminen skulle jag föreslå placeras mer centralt
Planritning över bottenvåning med markerade platser för luftvärmepump, el-golvvärme, kamin och befintliga spirör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och spaltventiler ger lite kallras men i Skåne ska man väl kunna ta det lilla som blir
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Tack för tips!

Kan man ha en frånluftsvärmepump utan att ha vattenburen värme?

Vi har nämnligen ingen vattenburen värme, varken radiatorer eller golvvärme och det känns dyrt och komplicerat att installera.
 
Man kan sätta fläktkonvektorer om man vill, typ som innedelar till luft-luft värmepump men det blir lite att gå över ån efter vatten tycker jag. Utan detta blir det bara varmvatten som värms

Det finns värmepumpsberedare också t.ex. Indol som bara gör varmvatten av frånluften
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man kan sätta fläktkonvektorer om man vill, typ som innedelar till luft-luft värmepump men det blir lite att gå över ån efter vatten tycker jag. Utan detta blir det bara varmvatten som värms

Det finns värmepumpsberedare också t.ex. Indol som bara gör varmvatten av frånluften
Varmvattenberedaren är i princip ny.

Kanske vettigast att bara köra på 1-2 LVP och mekanisk frånluft som drar via köket och då en kanalfläkt där röret passerar kattvinden tänkte jag.. Låter det rimligt?

Och så sätta pax calima fläktar i badrummen samt tvättstuga, eller är det bättre att sätta kanalfläkt även där?
 
O oscrug skrev:
Varmvattenberedaren är i princip ny.

Kanske vettigast att bara köra på 1-2 LVP och mekanisk frånluft som drar via köket och då en kanalfläkt där röret passerar kattvinden tänkte jag.. Låter det rimligt?

Och så sätta pax calima fläktar i badrummen samt tvättstuga, eller är det bättre att sätta kanalfläkt även där?
Om du ska köra frånluft så bör den suga kök, plus våtutrymmen. Du har en fläkt som suger samtidigt från alla ställen. Finns typ du monterar på vind eller typ du sätter på taket.
Lvp når inte alltid överallt så det kan behövas att installera stödelement av el i så fall. Stänga dörrar m.m. så blir rummet kallt.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Dra frånluftsventilerna till samma fläkt om du kan så slipper du flera fläktar. Annars är det vettigt med små frånluftsfläktar.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.