Tar upp denna tråden igen då jag ännu inte löst detta! Har lite generella undringar över ventilation också:

1. Hur är det egentligen med frånluft i sovrum? De frånluftsventiler som satts in i senare tid (enligt min bild längre upp i tråden) är placerade i sovrum och i angränsade inbyggda garderober/klädkammare. Har läst att frånluft INTE ska placeras i dessa utrymmen (enbart kök/badrum/tvättstuga?) utan enbart tilluft ska finnas där. Stämmer detta?

2. Om det nu är så frånluft enbart ska finnas i kök/badrum/tvättstuga, hur ska detta tillämpas i ex vårt hus som har två våningsplan? Varm (och fuktig) luft stiger som bekant och då betyder det i vårt fall att luften enbart kan/ska ventileras ut från ett ställe - badrummet. Från det yttersta rummet på 2:a våningsplanet till badrummet är det 3 innerdörrar som skiljer dem åt. Blir inte detta ett problem? Eller löser termiken och luftflödet det ändå?

3. Pax-fläkt eller kanalfläkt? Vad är de uppenbara fördelarna/nackdelarna? En pax-fläkt förstår jag det som att man kan placera utanpå befintlig ventilöppning i vägg/tak. Hur installeras kanalfläkt? Eftersom samtliga befintliga ventilöppningar går via skorstenen så misstänker jag att en kanalfläkt behöver placeras i själva skorstenspipan?

4. Förstår att den optimala placeringen av frånluftsventil är i taket, men kan man få en fullgod effekt även om den är placerad på vägg strax under innertaket?
 
1. Det stämmer i normalläget. Tilluft i sovrum.

2. Frånluft normalt ifrån kök, badrum/toalett och tvättstuga. Från rum med tillluft som är stängda krävs överluft, så att luften kan cirkulera vidare. Enbart självdrag i ett flervåningshus fungerar sällan idag.

3. En fläkt har lättare att suga luft än att trycka luft. Så mest optimalt är en takfläkt på taket, därefter en kanalfläkt så nära utblåset som möjligt och sist en fläkt längre ner (ex. en "paxfläkt" i badrumstaket). Problemet med en fläkt som sitter för långt ner i systemet är att kanalen den ska trycka luften blir så lång att effekten blir begränsad, och att den kan ge problem med att varm luft kondenserar i kanalen om den inte är rätt isolerad.

4. Det fungerar att ha den på vägg, strax under takhöjd.

Vad har du för förutsättningar att skapa frånluft utan att använda skorstenen?
 
GoForIt GoForIt skrev:
1. Det stämmer i normalläget. Tilluft i sovrum.

2. Frånluft normalt ifrån kök, badrum/toalett och tvättstuga. Från rum med tillluft som är stängda krävs överluft, så att luften kan cirkulera vidare. Enbart självdrag i ett flervåningshus fungerar sällan idag.

3. En fläkt har lättare att suga luft än att trycka luft. Så mest optimalt är en takfläkt på taket, därefter en kanalfläkt så nära utblåset som möjligt och sist en fläkt längre ner (ex. en "paxfläkt" i badrumstaket). Problemet med en fläkt som sitter för långt ner i systemet är att kanalen den ska trycka luften blir så lång att effekten blir begränsad, och att den kan ge problem med att varm luft kondenserar i kanalen om den inte är rätt isolerad.

4. Det fungerar att ha den på vägg, strax under takhöjd.

Vad har du för förutsättningar att skapa frånluft utan att använda skorstenen?
Hur menar du? Min tanke är att frånluften ska fortsätta gå via skorstenen, undantaget tvättstugan där frånluftsventil går ut i fasad.

1. Varför har man satt upp frånluftsventiler i sovrum/garderober på detta viset om det inte ska vara där? Är det inte bra att fuktig utandningsluft ventileras ut direkt från sovrummet?

3. Låter som en takfläkt i badrummet är det bästa, dock förstår jag att det är en stor investering. En paxfläkt känns närmre tillhands men bef ventil i badrummet är placerad innanför duschområdet och under duscharmen när den sitter på väggen... så det kommer inte gå. Får de ens placeras där?
 
EN pax-fläkt kommer inte orka med att ventilera övervåningen är jag rädd, bättre att satsa på en kanalfläkt på tak/skorten om det går.
 
Beroende på hur dina frånluftspipor är placerade så kan du eventuellt sätta en fläkt uppe på taket. I mitt hus är samtliga kanaler samlade på ett ställe vilket gjorde det ganska enklet att sätta en fläkt för att få mekanisk frånluft. Fläkthastighetebän kan styras med ett vred, så när man har kalas och motsvarande kan man dra upp den på max.
Mekanisk frånluftsfläkt monterad på tak med tegelpannor, intill en frånluftspipa, på en husägares tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bullemedbulle skrev:
Hur menar du? Min tanke är att frånluften ska fortsätta gå via skorstenen, undantaget tvättstugan där frånluftsventil går ut i fasad.

1. Varför har man satt upp frånluftsventiler i sovrum/garderober på detta viset om det inte ska vara där? Är det inte bra att fuktig utandningsluft ventileras ut direkt från sovrummet?

3. Låter som en takfläkt i badrummet är det bästa, dock förstår jag att det är en stor investering. En paxfläkt känns närmre tillhands men bef ventil i badrummet är placerad innanför duschområdet och under duscharmen när den sitter på väggen... så det kommer inte gå. Får de ens placeras där?
Jag hade rekommenderat dig att titta på andra vägar att lösa frånluften än via skorstenen.

Är det frånluftsventiler i sovrum/garderober då? Kanske bara felaktigt ventilationsdon? I sovrum/garderob ska det vara tilluft.

Med takfläkt så avser jag en fläkt på takets utsida, av den typ som JA"Snabbe" visar i inlägg #20.
Jag har löst våran ventilation med en sådan takfläkt, men på köksfläktens kanal/takhuv.

Det låter ju inte som någon lämplig placering av en paxfläkt i duschen med de förutsättningar du beskriver.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Beroende på hur dina frånluftspipor är placerade så kan du eventuellt sätta en fläkt uppe på taket. I mitt hus är samtliga kanaler samlade på ett ställe vilket gjorde det ganska enklet att sätta en fläkt för att få mekanisk frånluft. Fläkthastighetebän kan styras med ett vred, så när man har kalas och motsvarande kan man dra upp den på max.
[bild]
Fast den lösningen (med kåpa över hela) förutsätter ju att ingen eldstad finns. Som jag tolkar trådstartaren så eldas det ju med ved vintertid.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Fast den lösningen (med kåpa över hela) förutsätter ju att ingen eldstad finns. Som jag tolkar trådstartaren så eldas det ju med ved vintertid.
Stämmer bra. Det finns 5 pipor (2x3) och vedpannan använder den mittersta på 3-raden, så den ligger dumt till. Därför vet jag inte ens om det finns så pass små fläktar som kan få plats på kanske 20x20cm?
 
Nej, det kommer sotaren/brandskyddskontrollen knappast att godkänna.

Ge oss lite mer förutsättningar, så kommer mer konkreta förslag.
Går det att på något sätt nå med en kanal direkt från badrummet?
Kan kanaler dras på kallvind?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Nej, det kommer sotaren/brandskyddskontrollen knappast att godkänna.

Ge oss lite mer förutsättningar, så kommer mer konkreta förslag.
Går det att på något sätt nå med en kanal direkt från badrummet?
Kan kanaler dras på kallvind?
Ska försöka beskriva så noga jag kan :)

Så här ser skorstenen ut på toppen, pipa 4 och 5 är under "tak" och ventileras på skorstenens sidor. Köksfläkten har separat, ny skorsten längre bort på taket.
1.Badrum
2.Vedpanna
3.Används ej (tidigare vedspis från kök)
4.Vind samt vardagsrum 1:a vån
5.Vind

Badrummet har som sagt en egen pipa (1) dock så är problemet som sagt att den ligger där den gör nära vedpannans. Och en paxfläkt kan som sagt inte placeras i badrummet pga dess placering invid duschen.

Kanaler kan dras genom kallvind, där finns utrymme. Som jag beskriver i trådens första inlägg så sticker det just nu upp rör på vinden från frånluftsventiler insatta i efterhand i 2 sovrum och 2 klädkammare på 2:a vån. Min första tanke var som jag då föreslog att koppla dessa rör/ventiler till lediga pipor i skorsten ex nr 4 för att undvika varmluft på vinden. Men nu när det påstås att frånluft absolut ej ska tas från dessa utrymmen så känns det inte aktuellt? Blir kanske att plugga igen de bara.

Bild 2 visar väldigt enkelt hur planlösningen ser ut samt skorsten (rött/svart). Samtliga frånluftsventiler är markerade med röd cirkel, de fyra till vänster på 2:a vån är de i sovrum och klädkammare som leder upp till vinden.
Inga tilluftsventiler finns någonstans vad jag vet,dock är alla fönster och dörrar gamla som det drar från en del.

Funderar på om det kan vara lönt att sätta en enkel aspirator/ventilator på badrumspipan (1) så att det åtminstone blir bättre självdrag tills en bättre lösning kommer fram?
 
  • Skorsten med numrerade pipor 1 till 5, använda för olika ändamål, på ett hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk planlösning av en våning med markerade frånluftsventiler och en skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för mer info och bild.

Jag hade satsat på en ny kanal från badrummet, via kallvinden, med ny huv på taket.
Antingen en takfläkt på huven eller en kanalfläkt på kallvinden. Bör gå på lågfart konstant, för att kunna regleras upp när badrummet används. Beroende på placering i förhållande till takfoten så kanske en invändig "paxfläkt" kan fungera om det blir en kort kanal.

Gällande tilluften så starta med en tilluftsventil i vardagsrummet på 1:a våning. Byter ni sedan till nya/tätare fönster så får du komplettera med fler tilluftsventiler.

Det kan vara så att du får justera ventilationen beroende på om vedpannan används eller ej. Det får jag göra.

Aspirator/ventilator på badrumspipan går ju alltid att testa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.