Då blir det en Fresh TL98F i vardagsrummet istället och sen en ny fläkt till WC. WC dörren har en glipa i underkant på dörren (2x30cm) men borde inte denna sitta uppe på dörrbladet?

I köket har vi en ny Cylinda Popular 60, vet inte om den har något grundflöde alls eller om det går att justera det. Att köra den på lägsta varvtal hela tiden är nog ingen idé, låter mer än jag önskar och kostar mer att driva än en typ PAX fläkt.

Men kan jag sätta frånluftsfläkten istället för tilluften i köket då? Fast känns som att det blir tokigt, då drar ju fläkten ut matoset den vägen istället för via köksfläkten
 
C
Thesvensk skrev:
Men kan jag sätta frånluftsfläkten istället för tilluften i köket då? Fast känns som att det blir tokigt, då drar ju fläkten ut matoset den vägen istället för via köksfläkten
Idealet är om frånluften går genom köksfläkten eller åtminstone sitter i anslutning till spisen. Men köksfläkten har betydligt större flöde så så länge den är igång är det nog ingen större fara att matoset tar någon annan väg. Känns dock som sagt lite knasigt att sätta en frånluftsfläkt precis bredvid LV-pumpen. Du vill ju inte blåsa ut den uppvärmda luften det första du gör.
 
Värmepumpen har vi dock inte kört på länge då den behöver en service, haft renovering att lägga pengar på så. Men till hösten ska den få sig en service och så kommer vi använda den.

Men i vart fall, kanske då är bäst att låta tilluften sitta kvar i köket, vi har även ett fönster på ena väggen som har en vädringslucka som nästan alltid står öppen.

En annan tanke jag har är att kanske behöver man byta ut köksfläkten mot en variant som suger mer eller mindre hela tiden, men finns det några enkla och tysta lösningar för den biten?
 
Har gjort en investering idag genom att montera en Fresh TL98F i vardagsrummet och en Intellivent 2.0 i bad/wc som går konstant. Ska bli spännande att se vilken skillnad det blir.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.