Har ett fritidshus om ca 70kvm och undrar om jag kan förbättra inomhus klimatet på något vis. I början fanns det inga tilluftsventiler alls så jag har placerat ut några enligt ritning nedan. Även monterat en frånluftsfläkt i vardagsrummet där tanken var att den skulle byta ut all luft inomhus.

Har jag tänkt rätt, eller fungerar inte denna lösning? Går den att förbättra med några enkla knep?

De enda dörrarna som finns är till sovrummet, toan och ytterdörren, mellan kök och vardagsrum är det valv.

ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En tilluft i v-rum skulle inte skada
 
Räcker det så eller kan man bättra på ytterligare?
 
Testa några veckor och känn efter. Se till att det finns öppningar i dörrkarmarna så luften kan passera då dörrarna är stängda. De sitter oftast i överkarmen. Har ni badrumsfläkten på dygnet runt?
 
Badrumsfläkten är bara på när och efter man duschat. Timerfläkten i vardagsrummet går en timme var fjärde timme ungefär..
 
Känns lite klent. Om ni bor där längre perioder bör du ha badrumsfläkten på hela dygnet för att få någorlunda snabbt luftombyte i huset.
 
Den i toan? Låter ju så högt
 
Byt ut skrället då! En modern fläkt låter så lågt att du knappt hör den på ca 1-2m håll! Kostar runt lusentappen.
 
Funderat på det länge, och var nära att köpa en Intellivent men eftersom fläkten sitter så pass nära mot hörnet så rymms inte många fläktar där, har fått kapa upp lite i ett hörn på den gamla fläkten som är en PAX 100. Måste fundera ut någon special lösning
 
C
Enligt BBR får inte ventilationen anordnas så att du får en avsiktligt luftöverföring från t.ex. kök och WC till rum med högre krav på luftkvalitet. Vilket vanligen betyder frånluft men ingen tilluft i kök och WC. Tilluft i sovrum, vardagsrum o dyl.
 
Så m.a.o är det bättre att ha tilluftsventil i vardagsrummet?
 
C
Thesvensk skrev:
Så m.a.o är det bättre att ha tilluftsventil i vardagsrummet?
Ja, annars kommer du att dra ut matoset i V-rummet. Problemet blir värmespridningen när både LV-pump och kamin sitter i köket, så jag förstår hur du tänkt med tilluften i närheten av LV-pumpen.
 
Ska jag byta ut fläkten i vardagsrummet mot tilluft och enbart köra badrumsfläkten på dygnet runt sommartid?
 
Du kanske kan köra fläkten i v-rum på lägre intervall när ni inte är i huset och den i badrum hela tiden då ni är där?
Det är väldigt viktigt att det blir luftombyte även när det inte används.
 
Tilluft v-rum & s-rum. Frånluft WC & kök.

Se till att luftflöde uppnås när dörrar till WC och s-rum är stängda, hyvla av en centimeter på dörrbladet, borra hål i nederkant på WCdörrbladet eller sätt spaltventiler i dörrbladet eller på annat sätt säkerställ luftombytet.

två NYA fläktar i kök och WC fixar luftombytet, om du har en dusch på WC så kanske en fuktstyrd fläkt där som forcerar ett större luftombyte efter duschning kan vara en bra ide.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.