En hel del av FTX aggregaten på 80-talet och säkert också 90-talet hade en transformator med olika lindningar som styrde varvtalet på fläktarna.
Kolla om du kan koppla om för högre hastighet.
Antar att du öppnat donet max i badrummet.
 
  • Gilla
Beowulf12
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Jag har blåst rent filtren med tryckluft för något år sedan :-|
Draget är ganska dåligt på nedanvåningen, inte ens tillräckligt för att toalettpapper ska fastna men lite finns där.
Filter måste man byta. De blir är mättade. De går inte att blåsa rena. Byt filterna. Så ska du se att draget blir bra. Nu råkar jag veta att filterna är skit dyra. Men det hjälps inte. Lite överkurs. Jag hjälper ofta till med att byta filter på kontor och fabriker. Det görs mest sälla 1 gång om året. Oftast 2 gånger om året. Om du inte vill byta filterna kan du lika bra stänga av aggregat. Kostar mindre pengar och så kör du inte slut på fläktarna. Fläktarna slits ut i förtid när de får jobba mer pga smutsiga filter.
 
H Hantlangaren skrev:
Nej jag saknar fortfarande svaret på om det är helt fel att stötta systemet med en PAX-fläkt :)

Det blir ingen skillnad utan filter utan jag tror att systemet är underdimensionerat från början och jag har inte råd att investera i ett nytt aggregat just nu
Byter du filter som du ska och ändå det är för lite drag. Så kan det vara befogat. Tänk på bara. Den luft som sugs ut med PAX fläkten får du ingen värmeåtervinning på. Den extra luft som går ut via PAX fläkten ska in i husen. Och inte via ventaggregatet. Annars stör du funktionen på ventaggregatet. Återvinningsfunktionen i ventaggregatet blir sämre om mer tilluft ska värmas med mindre frånluft.
 
Jag har två olika trummor till mitt fkäktaggregat, den ena är avsedd för sommar och den andre vinter. Jag har lyckats blanda ihop dem. Hur vet jag vilken som är sommar respektive vinter?

Den ena är ihålig och luftig, medan den andre är mer kompakt och har lägre luftgenomströmning.
 
S Styrtekniker skrev:
Filter måste man byta. De blir är mättade. De går inte att blåsa rena. Byt filterna. Så ska du se att draget blir bra. Nu råkar jag veta att filterna är skit dyra. Men det hjälps inte. Lite överkurs. Jag hjälper ofta till med att byta filter på kontor och fabriker. Det görs mest sälla 1 gång om året. Oftast 2 gånger om året. Om du inte vill byta filterna kan du lika bra stänga av aggregat. Kostar mindre pengar och så kör du inte slut på fläktarna. Fläktarna slits ut i förtid när de får jobba mer pga smutsiga filter.
Jag har metallfilter och det står att de går att tvättas/diskas i maskin. Det är ju mer som ett tätt galler än ett filter så förstår inte varför tryckluft och tvätt inte skulle göra funktionaliteten som ny igen.

https://www.ventilationsshopen.se/s...nWK8OHTQ5BYHJg0FBYXqwSlLgq8BJOlwaAg89EALw_wcB
 
H Hantlangaren skrev:
Jag har två olika trummor till mitt fkäktaggregat, den ena är avsedd för sommar och den andre vinter. Jag har lyckats blanda ihop dem. Hur vet jag vilken som är sommar respektive vinter?

Den ena är ihålig och luftig, medan den andre är mer kompakt och har lägre luftgenomströmning.
Den lätta är till sommaren, den kan inte lagra någon nämnvärd värme.
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
H Hantlangaren skrev:
Jag har metallfilter och det står att de går att tvättas/diskas i maskin. Det är ju mer som ett tätt galler än ett filter så förstår inte varför tryckluft och tvätt inte skulle göra funktionaliteten som ny igen.

[länk]
Såg länken. Du har helt rätt. Hade tyvärr skygglapparna på mig. Hade en förutfattad mening där. Oftast i min värld är det inte metallfilter som sitter i. Utan påsfilter eller någon typ av kassettfilter. Det finns nackdelar med metallfilter. De tar inte de riktigt små partiklarna. För utom hälso effekten så kan de partiklarna sätta igen värmeväxlare och värmebatterier. Om värmeväxlaren har blivit till en viss del igensatt. Så tappar aggregatet så mycket flöde som värmeväxlaren är "smutsig". Därför är det generellt bättre med påsfilter eller kassett filter. Högre kostnad men bättre.
H Hantlangaren skrev:
Jag har metallfilter och det står att de går att tvättas/diskas i maskin. Det är ju mer som ett tätt galler än ett filter så förstår inte varför tryckluft och tvätt inte skulle göra funktionaliteten som ny igen.

[länk]
H Hantlangaren skrev:
Jag har metallfilter och det står att de går att tvättas/diskas i maskin. Det är ju mer som ett tätt galler än ett filter så förstår inte varför tryckluft och tvätt inte skulle göra funktionaliteten som ny igen.

[länk]
Såg länken.
H Hantlangaren skrev:
Jag har metallfilter och det står att de går att tvättas/diskas i maskin. Det är ju mer som ett tätt galler än ett filter så förstår inte varför tryckluft och tvätt inte skulle göra funktionaliteten som
 
  • Gilla
Hantlangaren
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Såg länken. Du har helt rätt. Hade tyvärr skygglapparna på mig. Hade en förutfattad mening där. Oftast i min värld är det inte metallfilter som sitter i. Utan påsfilter eller någon typ av kassettfilter. Det finns nackdelar med metallfilter. De tar inte de riktigt små partiklarna. För utom hälso effekten så kan de partiklarna sätta igen värmeväxlare och värmebatterier. Om värmeväxlaren har blivit till en viss del igensatt. Så tappar aggregatet så mycket flöde som värmeväxlaren är "smutsig". Därför är det generellt bättre med påsfilter eller kassett filter. Högre kostnad men bättre.
.
Absolut ingen fara. Tack för bra information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.