Hej
Jag bor i en villa från 90-talet där ventilationen dras runt av en SEBO INDUVEX 600 som står på vinden (enligt bild). När jag duschar på nedanvåningen så blir speglar och fönster immiga och det försvinner inte på 10-15 minuter så jag skulle vilja förbättra "suget" i badrummet.

Är det helt fel att koppla in pax-fläkt i ventilationskanalen i badrummet som hjälper till att dra ut luften?

Öppen metallförvaringslåda med fack, verktyg och sliten etikett, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ofta byter du filter ? Har du något drag i ventilerna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ofta byter du filter ? Har du något drag i ventilerna ?
Jag har blåst rent filtren med tryckluft för något år sedan :-|
Draget är ganska dåligt på nedanvåningen, inte ens tillräckligt för att toalettpapper ska fastna men lite finns där.
 
Blir det något drag om du kör utan filter så har du nog svaret…

…och annars är det nog något mer fel på anläggningen, för ett toapapper bör suga fast
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Blir det något drag om du kör utan filter så har du nog svaret…
Nej jag saknar fortfarande svaret på om det är helt fel att stötta systemet med en PAX-fläkt :)

Det blir ingen skillnad utan filter utan jag tror att systemet är underdimensionerat från början och jag har inte råd att investera i ett nytt aggregat just nu
 

Bästa svaret

H Hantlangaren skrev:
Nej jag saknar fortfarande svaret på om det är helt fel att stötta systemet med en PAX-fläkt :)

Det blir ingen skillnad utan filter utan jag tror att systemet är underdimensionerat från början och jag har inte råd att investera i ett nytt aggregat just nu
det blir helt fel att montera en paxfläkt. Ta ner donet och kolla ifall kanalerna behöver rensas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Blir det något drag om du kör utan filter så har du nog svaret…

…och annars är det nog något mer fel på anläggningen, för ett toapapper bör suga fast
Det beror iofs på om det är en hel rulle eller bara ett ark.

Riktmåttet är annars att ett A4 skall fastna.
 
1 13ackman skrev:
det blir helt fel att montera en paxfläkt. Ta ner donet och kolla ifall kanalerna behöver rensas.
Hur kan jag själv bedömma om kanalerna behöver rensas? Kan jag mata in en dragfjäder som jag använder när jag drar el och "känna efter" eller hur gör man?
 
H Hantlangaren skrev:
Hur kan jag själv bedömma om kanalerna behöver rensas? Kan jag mata in en dragfjäder som jag använder när jag drar el och "känna efter" eller hur gör man?
stick upp mobilen o filma/ta kort så ner du hur smutsigt det är. Roterande vajer med viska rengör man kanaler med.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror iofs på om det är en hel rulle eller bara ett ark.

Riktmåttet är annars att ett A4 skall fastna.
Ett A4 fastnar garanterat inte
1 13ackman skrev:
stick upp mobilen o filma/ta kort så ner du hur smutsigt det är. Roterande vajer med viska rengör man kanaler med.
Ett objekt ser ut som en mörk sfär i änden av en grå tunnel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hantlangaren skrev:
Ett A4 fastnar garanterat inte

[bild]
Såg ju bra ut.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Såg ju bra ut.
Jag vet inte vad som anses som normalt, men det känns inte som att flödet stoppas nämnvärt pga smutsen, fast det ser kanske värre ut på andra ställen. Jag har bott här i 7 år och aldrig rensat dem.
 
Har du dåligt drag i ventilationen är förslagsvis första åtgärd att se till att befintligt system fungerar så bra som möjligt.

”Blåst rent filter för nåt år sedan”, om det stämmer så är det definitivt första åtgärd att göra det igen. Gratis dessutom. Om det inte räcker så prova helt utan filter, om draget då blir bättre så köper du nya filter.

Edit: missade att du provat utan filter. Då är det nåt annat som spökar.
 
H Hantlangaren skrev:
Jag vet inte vad som anses som normalt, men det känns inte som att flödet stoppas nämnvärt pga smutsen, fast det ser kanske värre ut på andra ställen. Jag har bott här i 7 år och aldrig rensat dem.
öppna aggregataluckan o kolla att båda fläktarna går. Frånluftsmotorn kanske inte ens går?
 
  • Gilla
Unikt användananm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.