Hej!
Håller på att renovera i köket och tänkte precis ta och ta bort det gamla kaklet från väggen, min första oro var att det skulle bli ett hårt jobb, men så var inte fallet utan det är snarare så att för mycket av väggen följer med. Antar att det inte är någon större fara men skulle behöva tips på hur jag ska gå tillväga. Ni ser på bilden ungefär hur det ser ut.

IMG_0377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det bäst att försöka få bort all lös puts och fästa gips på betongväggen bakom? eller ska man prima och fylla ut med husfix? Eller ska jag gå till väga på något helt annat sätt? ytan som ska få mosaik är ungefär 4m2 stor(mellan diskbänk till överskåp). Värt att nämna är att putsen ovanför gamla kaklet verkar sitta bättre än det under kaklet.

tack för hjälpen!
 
innan du tar ner allt så titta på alloc.se och kitchen wall, tunnt laminat som du kan sätta över bef. kakel.

du måste putsa om väggen om du tar ner kaklet
 
Tack för tipset, men det blir alldeles för stor nivåskillnad om man bara kaklar över det gamla med nya, så det blir till att putsa om väggen, räcker det att putsa den ytan som rasat ner efter att jag tagit ner kaklet eller borde jag riva bort där det bara är målat också? eller går det att kakla direkt på den väggen?
 
Jag är ingen expert men hade nog lagt i husfix för att jämna till groparna el putsbruk och sen satt mosaiken. Är ganska förlåtande med mosaik så man kan ju gömma mycket när man lägger på fixen:)
 
Rekommenderar dig inte att putsa väggen om du ska sätta mosaik, det är väldigt svårt som lekman att få ett bra resultat och mosaik är väldigt känsligt, om plattorna är blanka kommer ljuset att brytas olika beroende på vinkeln, knacka istället rent från fix och annat som ger en högre höjd än den släta väggen och limma sedan upp en 6mm gips, detta är att föredra då den färg som används i kök, tex ovanför det befintliga kaklet absorberar väldigt dåligt vilket orsakar dålig vidhäftning även med primer,
 
passa även på att höja bänken till dagens standard höjd, antar att köket har några år på nacken och är ca 850mm högt
 
Tack för tipsen, väggen är allt annat än jämn bakom mosaiken, då delar av putsbruket sitter bättre än det andra, noga är det att väggen är jämn innan jag sätter dit gipset? och hur ska jag fästa gipset? är det lim och pluggade skruvar som gäller?
 
du ska ha en slät yta, om väggen är lite sned så brukar det inte innebära några bekymmer, använd gipsbruk för att fylla håligheterna som uppkommit du kan normalt limma skivan med gips-bruk om båda ytorna är sugande, dock så är det inte så hos dig utan använd montage lim på de målade ytorna och gips-bruk där det behöver fyllas, du bör fästa skivan tillfälligt på några ställen för att få det tait med spik-plugg eller rödplugg och skruv,
 
Som jag förstått det så blir det till att få bort även den målade ytan och dess puts så att jag ska kunna få dit en gipsskiva? så då blir det till att jämna ut ytan med gipsbruk? Det går ju inte direkt att bara låta den målade ytan vara och sätta gips över, i så fall blir jag ju tvungen att bygga upp med 1-2 cm djupt gipsbruk överallt? Jag laddar upp ett par bilder på hur det ser ut just nu!

a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
aa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Mosaiken ska sitta mellan diskbänk och skåp, 50 högt hela vägen)

Ps. Buggade visst lite och blev dubbla bilder. Som ej går att ta bort via redigeringen
 
  • a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kan du få bort all puts så absolut, själv hade jag nog sparat det som inte var "bom" och använt det för att få rätt höjd, men knacka rent på den yta du vill sätta på, det ser ut att ha släppt ganska så rikligt med puts, du har ingen polare som är murare eller så?
 
Då gör jag med andra ord så här:

1. ta bort så mycket puts som möjligt på den ytan som ska få mosaik. (från bänkskiva upp till överskåpen.)
2. behöver jag behandla ytan innan gipsbruket? Vattna? Prima?
3. sen jämna till ytan med hjälp av gipsbruk
4. fästa gipsskiva
5. börja mosaikarbetet

Stämmer det?

Eller:
1. låta det vara som det är just nu.
2. fylla ut allt som lossnat med gipsbruk
3. sedan när allt är i samma nivå sätta en 6mm gips ovanpå allt.
4. börja mosaikarbetet.

vad är bäst?
 
Redigerat:
vatten duger absolut, eftersom du nu tar bort all puts så behöver du inte använda någon typ av montagelim utan fäst hela skivan med gipsbruk och några infästningar för att få den att fästa, är det glasmosaik? isåfall är ett litet tipps att trycka försiktigt med den gummiplatta du drar fogen med, detta resulterar i ett jämnt tryck på plattorna så de sjunker lika djupt in i fixet,
 
okej, tack för tipsen! Jag uppdaterade min fråga ovanför, vilket av tillvägagångssätten vore bäst? känns som att det skulle bli en riktig utmaning att få ytan helt jämn om man tog bort så mycket som möjligt då man inte har något att jämföra med?
 
Redigerat:
okej, har varit och shoppat nu, det blev Lip gipsspackel som jag tänker fylla ut väggen med. Går det att kakla på den ytan som är målad eller måste jag ta bort det? Ska göra ett försök att få det jämnt, annars så blir det en 6mm gipsskiva över sen.
 
alloc kitchen wall är 3mm så det hade inte varit några problem

6mm tycker jag djälv är för tunn, följer väggen för mycket bättre med 12 då får du ett rakt slätt underlag

återkom gärna med bilder när det är klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.