Martin_B
Så här menar jag, som enligt princip c.

stabilisering.png

Källa:
Dimensionering av träkonstruktioner
Del 1
UTGÅVA 2:2016
 
Troligtvis har du säkert väggar på de 3 sidorna, då är de stabiliserande. Skulle det vara så att du enbart ska ha glas utannågra vägg stumpar är det en annan femma. Då är det ytterst viktigt att taket(stabiliseras med skivverkan eller stag) på utbyggnaden förankras till befintlig hus.
Angående dina utgångsfrågor ska du kanske kontakta konstruktören angående dina funderingar kring att bygga ihop nytt o gammalt utan rörelsefog. Han har säkerligen koll på alla förutsättningar som inte alla kanske framkommer i denna tråd.
 
Martin_B
B bossespecial skrev:
Angående dina utgångsfrågor ska du kanske kontakta konstruktören angående dina funderingar kring att bygga ihop nytt o gammalt utan rörelsefog. Han har säkerligen koll på alla förutsättningar som inte alla kanske framkommer i denna tråd.
Nä jag lånade tråden bara, är inte jag som bygger :) ..men jag tycker ämnet är intressant ändå.
 
Ahh, ibland går det lite fort :rofl:
 
Stabiliteten av en byggnad är det allra viktigaste, spelar ingen roll hur starka alla balkar är om huset ändå blåser omkull. Stabiliteten av en byggnad är det första man ska reda ut då detta är oerhört krångligt att lösa i ett allt för sent tillfälle(Detta gäller förstås sällan vanliga villor då dessa oftast är låga och fulla med väggar)
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja det är märkligt att man får så olika råd. Nästan var man än läser så låter det nästan hysteriskt att man inte får bygga ihop. "Det måste vara fristående!" bla. bla.
Letade för ett tag sedan info om just detta, och principlösningar på olika konstruktioner, hur man bör ansluta till befintlig byggnad, hur anslutning vid taket skall se ut så det inte läcker in, men jag hittade inget konkret som löser problematiken att det skall vara fristående, men ändå vara stabil och ändå täta mot bef. byggnad utan att vatten skall leta sig in vid regn osv.



Men då byggde du alltså tillbyggnaden med 3 väggar så att säga? Och utnyttjar därmed befintliga byggnadens yttervägg och använder som en innervägg i tillbyggnaden?
Hur får du stabilitet i tillbyggnaden när det blåser från sidan då?
Borde vika sig som ett korthus om inte det är förankrat i huvudbyggnaden och där inte finns en 4:e vägg byggd med skivmaterial?
Jag har gjutit sulan som en kvadrat och murat med Leca, så grunden har 4 st sidor.
Jag har tänkt regla även på sidan mot befintlig byggnad, dels för att befintlig vägg inte är rak och så har jag ett upplag till mellanbjälklaget. Det blir dock typ 45x70 eller 45x95 på den väggen istället för 45x170 + 45x70 som det är på de 3 andra väggarna. Blir sedan osb och gips på alla väggar.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.