Hej

Jag håller på att planera ett altanbygge och funderar över hur jag skall förankra den mot huset. Däcket skall komma i liv med underkant på min entrédörr. Entrédörrens uderkant ligger ca 35cm över underkanten på panelen. Paneln har locklkt och innanför panelen sitter 28x70 spikläkt + ett lager utegips.

Bjälklaget på min altan skall vara 45x145 och bärlinor på 45x170. Det innebär att det skulle få plats under entrédörren. Med "få plats" menar jag att det skulle kunna spikas/skruvas direkt på ytterpanelen och in i bjälklaget.

Är det en bra idé? D.v.s fästa en bärlina direkt på panelen? För det första känns det lite vingligt eftersom det är en bit in till bjälklaget.

Ett annat alternativ hade ju varit att sätta plintar längs med husväggen och låta bärlinan vila på dem istället.

Jag hade ju föredragit att bärlinan fästes i muren på huset. Problemet med det är dels att den ligger för långt in - d.v.s 22mm panel, 28mm spikläkt och 9 mm gips - och dels att panelen sticker ner för långt.


En annan fundering om man skulle fästa den mot panelen är förstås eventuella problem med vatten som inte rinner undan. Sätter jag bärlinan utanför lockläkten är ju inte det nåt problem men då blir konstruktionen ännu vingligare

Så: Hur förankrar man altanen mot fasaden om man vill att fasaden skall bära bärlinan?
 
Jag fäste en överdimensionerad golvregel (med balkskor för bärlinorna) igenom vartannat lock på fasaden (cc 35cm) med fransk träskruv 12x140. På denna skall en dropplåt till vid altandörr innan trallen läggs. (Altanen skall förläggas i vinkel runt husets östliga och södra sida, därav golvregel på östra väggen.)
 
funderar hit och dit.
1. Kapa locken på panelen och skruva bärlinan mot de bakre brädorna, skruvar då in i syllen som är 45mm tjock. Då måste man nog göra en plåt som man sticker upp bakom locken och som ligger på innersta trall brädan. Detta är ju bra om man någon gång måste byta locken.

Nackdelen är att man inte har någonstans att skruva locken i då, för då slutar locken ovanför syllen och då är det bara underbärdan som man kanske kan skruva nedrekanten i lockan i.

2. Lägga bärlinen mot locken och skruva i syllen mellan locken med en distanskloss. Då har man gjort minsta åverkan på panelen, blir lite trixigare om man ska byta locken en vacker dag. Men då är nog även altanen kass.
 
bygg altan under panelen om plats finns...
mvh
estwing
 
Hum det känns som om det här är en repris...

Bygg inte ihop altan med huset... regnvatten måste ha möjlighet att rinna ned mellan hus o altan så inget vatten blir stående mot huset. och så det torkar upp ordentligt. jag skulle vilja säga minst 5cm mellan altan o hus...

Jag köpte ett hus 98, altanen satt ihop med huset... nu har det inte hunnit så väldigt långt men botten syllen är rutten pg att det inte fanns möjlighet för vattnet att rinna av utan det rann i stället mot huset. Bygg inte så...

Måste du fästa altan i hus så gör det inte i fasaden utan i grunden om den är murad. Tänk även på att altanen måste vara minst 20cm under panelen
helst 40cm regnet studsar på altanen och sen upp bakom panelen...

Är det tak över altanen är det ok annars bygg inte ihop altan med huset!
 
Redigerat:
Jag hjorde så att jag satte klossar cc60 mellan locken. Klossarna är tryckta 45x95. Detta betyder att jag kommer ut från fasaden på samtliga ställen förutom precis bakom klossarna där jag satt en bit takpapp.

Att sätta altanen nedanför fasaden var inte att alternativ eftersom fasaden sticker 35cm nedanför dörren.

Klossarna är på ovankant sågade så att vattnet så lätt som möjligt skall rinna ut från fasaden och ner på bärlinan.

http://picasaweb.google.com/jonathan.voxendal/Altan#5462662635466151202

Inget superfofo men man kan iallfall ana hur jag gjort
 
Ser ju ok ut så mycket som man ser.. tänk dock på att det kommer ramla ned löv och en massa annat jox som inte får bli liggande och samla upp fukt och göra så att utrymmet mellan fasad o bärlina blir igensatt..
 
skillnaden att lägga en bärlina direkt mot väggen där den ligger mot locken som är 95mm breda än att lägga den mot klossar som är 95mm breda. I och för sig så är det ca c-c 60cm mellan dessa klossar och det är väl typ c-c17cm mellan locken.

Blev änndå lite sugen på att göra som jovox gjort, frågan är hur nära väggen kommer han att gå med trallen och skulle inte klossarna varit vända andra vägen så det inte är ändträet som är uppåt?
 
athena skrev:
skillnaden att lägga en bärlina direkt mot väggen där den ligger mot locken som är 95mm breda än att lägga den mot klossar som är 95mm breda. I och för sig så är det ca c-c 60cm mellan dessa klossar och det är väl typ c-c17cm mellan locken.
Det bästa är att inte lägga bärlinan mot huset... näst bästa är att göra det så lite som möjligt....
 
Jag har lite samma problem och behöver komma ut från fasaden så jag kommer nog sätta klossar (70x70mm) på liknande sätt men jag funderar på hur jag enklast skruvar fast allt i fasaden.

Hur fäste du klossarna i fasaden? Körde du fransk skruv genom både regel och kloss in till fasaden eller hade du 1-2 fasadplugg i klossen och sedan fransk skruv från regel till klossen? Vilka dimensioner på skruv använde du?
 
ja, jag använde 240mm frask träskruv. Drog den igenom bärlina, kloss, fasad, spikläkt, gips och bjälklag
 
Kan man inte bara sätta ett överbleck som skydd för syllen?
 
Ursäkta att jag sparkar på en tråd som ligger, men jag vill bara väcka en tanke. Altanen måste ju inte sitta fäst i huset. Den väger antagligen uppåt ett ton och kommer knappast glida runt i horisontalplanet för att man traskar på den. Det räcker att lägga den på plintarna så ligger den antagligen kvar där.
 
  • Gilla
Adamalas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.