E erik8308 skrev:
Jag kapar tråden lite.
Har en hyffsat stor köksö (160 x 120).På den ligger en stenskiva på 200Kg. Köksön är en blandning av 2 ikeastommar och resten egenskruvade stommar i 18mm plyfa. Allt står på 13 st jämnt utplacerade metodben, som ska klara 125 kg st. Så det borde ju rent tekniskt tåla en del (ca 1.6 ton). Vi har stått på ön och den står kvar, men jag är lite orolig att någon ska tackla till den så benen viker sig. De sitter ju bara instuckna i hål i botten. Har skruvat fast de yttre nu, men puttar man lite rejält på den så svajar den lite.
Jag har vattenburen golvvärme i golvet så att borra ner något är komplicerat. Jag kan inte heller montera isär den av olika anledningar. Funderade på att trycka in reglar som ngn mm lägre än frihöjden och skruva ihop så att om de skulle vika sig så faller den inte så långt.

Andra bra idéer? Tror ni att det är onödigt?
Låter som en vettig ide med reglarna.

Ikeas Metodben ger jag inte mycket för... en jäkla byggsats som känns väldigt klen i jämförelse med deras föregångare och allt annat på marknaden...
 
Tryck in reglar och palla upp dem med shims så att de trycker mot stommarna. Så skulle jag gjort i alla fall. Ikea säljer ju andra lösningar för köksöar, metodbenen är uttryckligen inte till för det. Ikeas lösning är i princip också reglar.
 
T Tosse skrev:
Tryck in reglar och palla upp dem med shims så att de trycker mot stommarna. Så skulle jag gjort i alla fall. Ikea säljer ju andra lösningar för köksöar, metodbenen är uttryckligen inte till för det. Ikeas lösning är i princip också reglar.
shims? Är det ngn distanskloss? Jag hade gärna sett att reglarna tar en bra del av lasten. Köpte 8 st förstärkta 2.5 mm vinklar som jag tänkte dra fast med 5mm ankarskruvar men det kommer ju inte ta ngn last om man inte lyfter allt lite och skruvar fast. Funderade på att vrida lite på varje ben innan jag skruvar och sedan sänka ner.
 
  • Gilla
thomis
  • Laddar…
Ja, finns ju distansbrickor/shims i paket med blandade tjocklekar på t.ex. biltema. Det bästa är ju om du kan få reglarna att bära och skruva stommarna ner i reglarna. Har du t.ex. 5 mm glapp mellan regel och stomme kan du nog knacka in en 5 mm distansbricka med en liten hammare.

Vet inte om du orkar skruva upp benen med stenskiva och allt. De kan ju sitta kvar om de inte är i vägen.

För det är en fristående köksö? Om den är fäst i vägg åt ett håll är det nog inget problem. Men om den är fristående tycker jag de låter farligt, är ju väldigt veka i sidled de där benen.
 
  • Gilla
Calle_Tangen och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag förankrat den med en ram av 95 reglar som jag drog ihop med 2x 6x90 skruv.
Sen slog jag in distanser mellan reglarna och ön. På ett ställe fick jag ta en domkraft för att få in den. Där kunde jag sedan ta bort närliggande ben. Så den står delvis helt på ramen.
Sen satte jag dit 8 st 2.5 mm vinklar med förstärkning (vad det nu heter).

Nu känns den mer stabil, men framförallt så är jag inte lika rädd att den ska falla av.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.