Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur kan ID4 bas vara likt en en Tesla Y long range? performance :crysmile:
Allt är sämre på id4an.Prestanda, laddeffekt, infotainment, Den saknar drag i grundutförande, Ingen lane assist, Ingen bakkamera. 2 års garanti.
Tja, jag gjorde min hemläxa innan jag köpte, och landade i att ID4:an uppfyller mina krav bättre till en billigare peng än Y. Den var billigare även efter att jag lagt till drag, och verkar fortfarande vara billigare efter Teslas prissänkningar. Inget av det andra du nämner var viktigt för mig. Utifrån mina kriterier är de lika. Jag är sannolikt inte unik i detta. Men visst, det är subjektivt, men likväl var det dessa båda bilar som var mina "finalister" tillsammans med enyaq:en innan köp.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Teslas prissänkningar lär verkligen sätta huvudbry på konkurrenterna.
Det tror jag också. Bra för kunderna.

Sen ska man nog inte överdriva hur viktigt några tiotusenlappar högre eller lägre enstaka modellers pris är jämfört med andra bilar. Jag skulle exempelvis inte köpa en kinesisk bil nu om den inte vore extremt mycket billigare än en tysk. Och även då skulle jag vara skeptisk.

På motsvarande sätt är jag skeptisk till Tesla. De gör massa saker bra, men de dras också med kvalitetsproblem. Hur man väger det mot exempelvis VW:s tillkortakommanden är inte uppenbart, och olika för alla.

Är teknik viktigare för en än byggkvalitet är valet uppenbart och till Teslas fördel, men eftersom att det sällan är det ena eller det andra som är viktigt blir det klurigare.

Men som sagt, prispress och konkurrens är alltid bra.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag också. Bra för kunderna.

Sen ska man nog inte överdriva hur viktigt några tiotusenlappar högre eller lägre enstaka modellers pris är jämfört med andra bilar. Jag skulle exempelvis inte köpa en kinesisk bil nu om den inte vore extremt mycket billigare än en tysk. Och även då skulle jag vara skeptisk.

På motsvarande sätt är jag skeptisk till Tesla. De gör massa saker bra, men de dras också med kvalitetsproblem. Hur man väger det mot exempelvis VW:s tillkortakommanden är inte uppenbart, och olika för alla.

Är teknik viktigare för en än byggkvalitet är valet uppenbart och till Teslas fördel, men eftersom att det sällan är det ena eller det andra som är viktigt blir det klurigare.

Men som sagt, prispress och konkurrens är alltid bra.
Jag är tveksam till om de äldre uppfattningarna om Teslas byggkvalitet fortfarande kan användas, har en 22a själv och det börjar bli en population i bekantskapskretsen, skulle nog säga att vi är i stort nöjda (normalt användare av tyska premiumbilar). De som haft mest problem, helt anekdotiskt, är Porsche Taycan och Skoda Enyaq, i bägge fallen handlar det säkert om dålig mjukvara som inte löses på bra sätt.

Prismässigt anser jag att det är hästlängder nu mellan Tesla och jämförbara, jag ser att några menar att man kan få en tomhylsa för samma pris men det är ju irrelevant, man får jämföra med rimlig utrustning.

Sen är det ju mycket smak inblandat i bilval, det får man bara acceptera.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Väldigt nära på att köpa en Tesla Y Performance i svart nu. 708 loppor fattigare då.

Jävliga är att vinterdäck i 21 tum på fälg går på minst 40 till.

Avundsjuk på alla ni som har skäl till att köpa ny elbil.

Sorgligt att se bilens tankhistorik.

2023-04-05 759,35kr halvtank och får nog max i 5 liter nu
2023-01-23 769,35kr tankar vid halvtank
2022-12-19 441,62kr fylla upp innan julen

Skulle nog kunna komprimera ner till 4 tankningar per år men skönt att fylla på vid halv så man inte glömmer vilken sida tanklocket sitter på.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är tveksam till om de äldre uppfattningarna om Teslas byggkvalitet fortfarande kan användas
Ja, det är ju det knepiga med förtroende, det tar tid att bygga upp.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Generellt är det bra, och normalt när utbudet ökar, att priserna sänks så att "normalbilist" med 1200mil/år förhoppningsvis snart kan köpa elbil till samma prisnivå som bensin/diesel.
Nya batterifabriker blir också prispressande som är på väg att gå i full produktion.
Och som belöning för att välja elbil förhoppningsvis ger lägre driftkostnad, istället för bidragsfinansiering.
 
R Robert-san01 skrev:
Går det att få backhjälp med sensorer på Tesla?
Ja det går. Om du räknar en kamera som sensor. Och det är det ju.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Går det att få backhjälp med sensorer på Tesla?
Eller varför inte använda backspeglar..? :D
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Eller varför inte använda backspeglar..? :D
Det enda som de inte är bättre än sensorer på är att avgöra avståndet till nästa bil.

Rundade former på höga bilar gör att jag dagligen ser folk på min färja som ställer sig en halv billängd från bilen framför. Mha sensorer (jag har både kameror och "radar") så kommer jag så nära som en decimeter, med det sparar jag nog in en halvmeter själv.

Kapaciteten på en färjelinje sjunker kraftigt när folk inte kan parkera nära bilen före...
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Jag är tveksam till om de äldre uppfattningarna om Teslas byggkvalitet fortfarande kan användas, har en 22a själv och det börjar bli en population i bekantskapskretsen, skulle nog säga att vi är i stort nöjda (normalt användare av tyska premiumbilar). De som haft mest problem, helt anekdotiskt, är Porsche Taycan och Skoda Enyaq, i bägge fallen handlar det säkert om dålig mjukvara som inte löses på bra sätt.

Prismässigt anser jag att det är hästlängder nu mellan Tesla och jämförbara, jag ser att några menar att man kan få en tomhylsa för samma pris men det är ju irrelevant, man får jämföra med rimlig utrustning.

Sen är det ju mycket smak inblandat i bilval, det får man bara acceptera.
Jag tycker ju mer man letar ju fler undersökningar hittar man som motsäger varandra. I en undersökning är en Tesla bäst med 99% nöjda ägare, i en annan (från samma tidsperiod) är Tesla sämst. Precis samma kan man applicera på Porsche, BMW, MB, Volvo, Audi osv. Numera är Subaru kass, en bil som tidgare alltid legat högst på listorna. Det är tamigf-n inte lätt att vara bilspekulant idag:D

Volkswagens ID läste jag att infotaiment segar sig, svarar inte och låser sig varvid man får stanna och göra en norsk reset för att den ska komma igång igen:thinking:

Jag får uppfattningen att man idag får ha inställningen "denna nya bilen är kass och kommer att behöva besöka verkstaden för småfel som kommer vara högst irriterande och som verkstaden troligtvis inte kommer att kunna lösa". Sedan återstår att bli positivt överaskad för hur många mil den faktsit fungerar utan störande moment. Min nuvarande fossildrivna Volvo har appen VOC vägrat connecta i telefonen vid 2 tillfällen, infotainment har oprovocerat stängt av sig vid 2 tillfällen och AC'n har jag fått laga pga. stenskott en gång, men det är knappast bilens fel. Sedan fick jag nån återkallelse för EGR-kylaren, men inget som skapade irritation som tur var :D. All denna problematik under 4,5 års ägande. Osäker om mina nerver klarar av ett bilbyte som innebär något som kan liknas vid en iPad som börjar strula, hänga sig, sega sig osv.:thinking:
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker ju mer man letar ju fler undersökningar hittar man som motsäger varandra. I en undersökning är en Tesla bäst med 99% nöjda ägare, i en annan (från samma tidsperiod) är Tesla sämst. Precis samma kan man applicera på Porsche, BMW, MB, Volvo, Audi osv. Numera är Subaru kass, en bil som tidgare alltid legat högst på listorna. Det är tamigf-n inte lätt att vara bilspekulant idag:D

Volkswagens ID läste jag att infotaiment segar sig, svarar inte och låser sig varvid man får stanna och göra en norsk reset för att den ska komma igång igen:thinking:

Jag får uppfattningen att man idag får ha inställningen "denna nya bilen är kass och kommer att behöva besöka verkstaden för småfel som kommer vara högst irriterande och som verkstaden troligtvis inte kommer att kunna lösa". Sedan återstår att bli positivt överaskad för hur många mil den faktsit fungerar utan störande moment. Min nuvarande fossildrivna Volvo har appen VOC vägrat connecta i telefonen vid 2 tillfällen, infotainment har oprovocerat stängt av sig vid 2 tillfällen och AC'n har jag fått laga pga. stenskott en gång, men det är knappast bilens fel. Sedan fick jag nån återkallelse för EGR-kylaren, men inget som skapade irritation som tur var :D. All denna problematik under 4,5 års ägande. Osäker om mina nerver klarar av ett bilbyte som innebär något som kan liknas vid en iPad som börjar strula, hänga sig, sega sig osv.:thinking:
Ja det är därför jag är försiktig och säger att det jag vet är anekdotiskt, men i Teslas fall är det en ung tillverkare som nog haft en snabb utvecklingskurva, kanske var det mer fel innan och det är bättre nu, skulle kunna vara del av förklaringen.

Ta tex Porsche, som tveklöst håller allra högsta kvalitet i allmänhet, sen kommer deras första elbil och den har mer fel än normalt, detta kommer såklart att lösas men just nu är den nog lite svajig.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja det går. Om du räknar en kamera som sensor. Och det är det ju.
Har de aktiverat backhjälp med kamerorna?

Det var väl inte klart när man tog bort ultraljuds och lidar sensorerna?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja det går. Om du räknar en kamera som sensor. Och det är det ju.
Det funkar ju sådär enligt test som gjorts.

Men intressant hur Tesla är så aggresiva i att spara på byggkostnaden att de kan tänka sig leverera bilar utan rätt basic funktionalitet.
Det nämndes förtroende ovan. De har ju byggt upp ett otroligt förtroende kring sin mjukvara och att även redan sålda bilar får förbättringar genom automatiska uppdateringar. Det hade nog inte gått att avveckla ul-sensorerna så snabbt om inte det fanns. Skulle man köpa tex en VW med löfte om att någon funktion nog ska komma i en snar framtid?
 
R Robert-san01 skrev:
Har de aktiverat backhjälp med kamerorna?

Det var väl inte klart när man tog bort ultraljuds och lidar sensorerna?
Det verkar ha kommit de senaste veckorna. Funkar sådär enligt test jag sett på YT.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Det funkar ju sådär enligt test som gjorts.

Men intressant hur Tesla är så aggresiva i att spara på byggkostnaden att de kan tänka sig leverera bilar utan rätt basic funktionalitet.
Det nämndes förtroende ovan. De har ju byggt upp ett otroligt förtroende kring sin mjukvara och att även redan sålda bilar får förbättringar genom automatiska uppdateringar. Det hade nog inte gått att avveckla ul-sensorerna så snabbt om inte det fanns. Skulle man köpa tex en VW med löfte om att någon funktion nog ska komma i en snar framtid?
Id3 var väl precis så. Bilarna stod i förvar i många månader och när de väl levererades saknades eller funkade inte vissa funktioner.

Kanske ska de börja marknadsföra detta som early access. Tycker det är uselt att inte kvalitetssäkra det man levererar, men tydligen är det inte så det funkar länge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.