D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Antar du verkligen det? Det tror jag nämligen inte.

Att ha med alla externaliteter i ordet subvention är en sorts nyspråk, oavsett ursprung och bevekelsegrund.
En ökad medvetenhet, hänt inom många områden?

Jag antar att vi måste tillåta en kunskapsökning.
 
Redigerat:
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
6.7 är antalet kWh den drog per mil vid små körning inte vad jag betalade per kWh som tur är.
Laddade billigt under natten :)
Märklig elbil du har.
Min beter sig precis tvärtom, drar väldigt lite på sådana småturer.
Det går nedåt 1,2 kWh/mil när jag tar den 1,5 km till affären, mot annars 1,8kWh/mil.
 
Är det kallt så ska den väl dra igång batterivärmaren på 10 kW och kupévärmen på full fart vid varje liten körning?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kostar att små köra med elbil på vintern också.

Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km

1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
En nyfiken fråga... sätter du dig i en kall bil eller en uppvärmd bil då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märklig elbil du har.
Min beter sig precis tvärtom, drar väldigt lite på sådana småturer.
Det går nedåt 1,2 kWh/mil när jag tar den 1,5 km till affären, mot annars 1,8kWh/mil.
Även på vintern?
 
Generellt sett så drar en elbil mest de första kilometrarna, precis som en bensin-/dieselbil. Inte minst på vintern då den måste värmas upp. Det är liksom ett fysikaliskt faktum.
Men bara efter någon mil så är man nere på runt 2 kWh/mil på sommaren och kanske 2,5 kWh/mil på vintern beroende på temperatur och vägtyp för de flesta vanliga elbilar.
Årsnittet för våra elbilar ligger strax under 2 kWh/mil så det är ett rätt rimligt riktvärde att räkna med om man inte kör under speciella förhållanden (släp, motorväg i 140 osv).
Detta gäller i mitten av landet med hyfsat normal svenskt väder.

En elbil drar förhållandevis mer än en fossilbil när man kör fort men mindre i stadstrafik. Elbilen är lite mer känslig för kyla än fossilbilen. Men här hjälper förstås en värmepump till.

Elbilen är ekonomiskt mest fördelaktig för de som har lite längre körsträckor/år och framför allt om man kan ladda hemma till vettigt pris.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Även på vintern?
Ja typ.
Visst drar den kanske 20% mer på vintern, men det är samma vare sig det är en kort resa i låg hastighet eller lång resa i hög hastighet. Då blir det kanske 1,3kWh/mil för korta långsamma resan och 2kWh/mil för den längre resan på några mil.
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Generellt sett så drar en elbil mest de första kilometrarna, precis som en bensin-/dieselbil. Inte minst på vintern då den måste värmas upp. Det är liksom ett fysikaliskt faktum.
Ska jag till affären ett par km bort så värmer jag inte bilen något speciellt på de där 4 minuterna det tar dit (med ICE-bilen har det inte hänt ett skvatt med värmen på samma resa, ska den värmas för att få en varm resa till affären så är det 15 minuter på tomgång först som gäller, och då kör jag 5 mil med samma kostnad med elbilen).
Men rattvärmen är skön även på kortresorna. Och att defrostern i elbilen börjar ge lite väldigt snabbt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag till affären ett par km bort så värmer jag inte bilen något speciellt på de där 4 minuterna det tar dit (med ICE-bilen har det inte hänt ett skvatt med värmen på samma resa, ska den värmas för att få en varm resa till affären så är det 15 minuter på tomgång först som gäller, och då kör jag 5 mil med samma kostnad med elbilen).
Men rattvärmen är skön även på kortresorna. Och att defrostern i elbilen börjar ge lite väldigt snabbt.
Nä, startar värmaren från app lite innan man ska åka och bara få dl, inte tomgångskör man ;)
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Och helheten ger att vi står för 45 miljoner ton och 2660 miljoner ton för Indien.
Och hur mycket står Kina för.
Tyvärr, det finns inget här som kan påverka mig att köpa elbil utifrån den statistiken.
Det finns inga "vi" i den här frågan, förutom "vi som bor på jorden", och 1,4 miljarder "vi" bestående av europeer, svenskar, västlänningar, vad du väljer kalla det, är en mycket större belastning än samma grupp med kineser.
 
  • Gilla
Hasse Lyckman och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Nä, startar värmaren från app lite innan man ska åka och bara få dl, inte tomgångskör man ;)
Ja det kan man ju också göra.
Är det runt nollan kanske jag skiter i det, jag klär ju mig ändå för utomhusvistelse, ty det är ju inte drive-in på affären. Så några minuter i den småkalla bilen överlever t.o.m jag.
Annars kan man trycka igång värmen innan man tar på sig kläderna, så får det värma ett par minuter, stolsvärmen är ju skön när man kommer till bilen, och rutorna har ingen imma!.

Hur jag än vrider och vänder på det så är det oerhört mycket skönare, enklare och billigare med elbilen, än varenda jämförbara korta bilfärd med ICE-bilen.
Jag håller med den som skrev att elbilen lockar till fler korta turer, de känns ju som att de inte kostar något (fast lite kostar de ju, men bara en tiondel mot för vad det kostade förr)

edit:
Det var ju så dåligt att ICE-bilarna blev så bränslesnåla till sist.
Förr, på 80-talet, så blev ju bilen varm på en minut, för då den drog dubbelt så mycket soppa så värmde det ju motorn mycket bättre och snabbare. Numera känns det ju som att det är en evighet innan någon värme kommer.
Det var ju en skön återgång till bättre tider när man började ratta elbil, nu kommer ju värmen igen inom en minut.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, startar värmaren från app lite innan man ska åka och bara få dl, inte tomgångskör man ;)
Absolut. Men så funkar väl de flesta moderna bilar oavsett drivmedel, tänker jag?
På 10 min är ju bilen avfrostad och 21 grader varm.
 
J jocke31 skrev:
Absolut. Men så funkar väl de flesta moderna bilar oavsett drivmedel, tänker jag?
På 10 min är ju bilen avfrostad och 21 grader varm.
Vet inte, min notering var utifrån att inte behöva starta bilmotor.
Har haft bränslevärnare sedan -82 på alla bilar, men tidigare med tidur eller direktstart i bil.
 
M
D djac skrev:
Förbrukningen i en fossilbil är också högre i början, med kall motor och extra vid kall väderlek men dina siffror låter höga, vad är det för bil?
Nej nej! När elbilsåkarna kommer med sina glädjekalkyler i minusgrader med fulladdat batteri, förvärmd kupe och batteri så måste ju vi med bränslevärmare som värmer både kupe och motor också tillåtas "fuska". Mina dieslar drar lika mycket oavsätt utomhustemperatur:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Nä, startar värmaren från app lite innan man ska åka och bara få dl, inte tomgångskör man ;)
Volvo on call är nog det bästa sedan skivat bröd:D
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.