1 441 194 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Märklig elbil du har.G Greger_08 skrev:
Min beter sig precis tvärtom, drar väldigt lite på sådana småturer.
Det går nedåt 1,2 kWh/mil när jag tar den 1,5 km till affären, mot annars 1,8kWh/mil.
En nyfiken fråga... sätter du dig i en kall bil eller en uppvärmd bil då?G Greger_08 skrev:Kostar att små köra med elbil på vintern också.
Lämna (barn på två olika ställen) 2.5 km
Åka och handla 5 km
Åka hem handla 5 km
Hämta (barn på två olika ställen) 2.5 km
1,5 mil totalt. Batteriet var laddat till 80% fyllde på med 10.x kWh under natten..
6,7 x (vad man tycker en kWh kostar) per mil inte gratis.
Generellt sett så drar en elbil mest de första kilometrarna, precis som en bensin-/dieselbil. Inte minst på vintern då den måste värmas upp. Det är liksom ett fysikaliskt faktum.
Men bara efter någon mil så är man nere på runt 2 kWh/mil på sommaren och kanske 2,5 kWh/mil på vintern beroende på temperatur och vägtyp för de flesta vanliga elbilar.
Årsnittet för våra elbilar ligger strax under 2 kWh/mil så det är ett rätt rimligt riktvärde att räkna med om man inte kör under speciella förhållanden (släp, motorväg i 140 osv).
Detta gäller i mitten av landet med hyfsat normal svenskt väder.
En elbil drar förhållandevis mer än en fossilbil när man kör fort men mindre i stadstrafik. Elbilen är lite mer känslig för kyla än fossilbilen. Men här hjälper förstås en värmepump till.
Elbilen är ekonomiskt mest fördelaktig för de som har lite längre körsträckor/år och framför allt om man kan ladda hemma till vettigt pris.
Men bara efter någon mil så är man nere på runt 2 kWh/mil på sommaren och kanske 2,5 kWh/mil på vintern beroende på temperatur och vägtyp för de flesta vanliga elbilar.
Årsnittet för våra elbilar ligger strax under 2 kWh/mil så det är ett rätt rimligt riktvärde att räkna med om man inte kör under speciella förhållanden (släp, motorväg i 140 osv).
Detta gäller i mitten av landet med hyfsat normal svenskt väder.
En elbil drar förhållandevis mer än en fossilbil när man kör fort men mindre i stadstrafik. Elbilen är lite mer känslig för kyla än fossilbilen. Men här hjälper förstås en värmepump till.
Elbilen är ekonomiskt mest fördelaktig för de som har lite längre körsträckor/år och framför allt om man kan ladda hemma till vettigt pris.
Ska jag till affären ett par km bort så värmer jag inte bilen något speciellt på de där 4 minuterna det tar dit (med ICE-bilen har det inte hänt ett skvatt med värmen på samma resa, ska den värmas för att få en varm resa till affären så är det 15 minuter på tomgång först som gäller, och då kör jag 5 mil med samma kostnad med elbilen).J jocke31 skrev:
Men rattvärmen är skön även på kortresorna. Och att defrostern i elbilen börjar ge lite väldigt snabbt.
Nä, startar värmaren från app lite innan man ska åka och bara få dl, inte tomgångskör manMikael_L skrev:Ska jag till affären ett par km bort så värmer jag inte bilen något speciellt på de där 4 minuterna det tar dit (med ICE-bilen har det inte hänt ett skvatt med värmen på samma resa, ska den värmas för att få en varm resa till affären så är det 15 minuter på tomgång först som gäller, och då kör jag 5 mil med samma kostnad med elbilen).
Men rattvärmen är skön även på kortresorna. Och att defrostern i elbilen börjar ge lite väldigt snabbt.
Det finns inga "vi" i den här frågan, förutom "vi som bor på jorden", och 1,4 miljarder "vi" bestående av europeer, svenskar, västlänningar, vad du väljer kalla det, är en mycket större belastning än samma grupp med kineser.A AndersS skrev:
Ja det kan man ju också göra.A AndersS skrev:
Är det runt nollan kanske jag skiter i det, jag klär ju mig ändå för utomhusvistelse, ty det är ju inte drive-in på affären. Så några minuter i den småkalla bilen överlever t.o.m jag.
Annars kan man trycka igång värmen innan man tar på sig kläderna, så får det värma ett par minuter, stolsvärmen är ju skön när man kommer till bilen, och rutorna har ingen imma!.
Hur jag än vrider och vänder på det så är det oerhört mycket skönare, enklare och billigare med elbilen, än varenda jämförbara korta bilfärd med ICE-bilen.
Jag håller med den som skrev att elbilen lockar till fler korta turer, de känns ju som att de inte kostar något (fast lite kostar de ju, men bara en tiondel mot för vad det kostade förr)
edit:
Det var ju så dåligt att ICE-bilarna blev så bränslesnåla till sist.
Förr, på 80-talet, så blev ju bilen varm på en minut, för då den drog dubbelt så mycket soppa så värmde det ju motorn mycket bättre och snabbare. Numera känns det ju som att det är en evighet innan någon värme kommer.
Det var ju en skön återgång till bättre tider när man började ratta elbil, nu kommer ju värmen igen inom en minut.
Vet inte, min notering var utifrån att inte behöva starta bilmotor.J jocke31 skrev:
Har haft bränslevärnare sedan -82 på alla bilar, men tidigare med tidur eller direktstart i bil.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
Nej nej! När elbilsåkarna kommer med sina glädjekalkyler i minusgrader med fulladdat batteri, förvärmd kupe och batteri så måste ju vi med bränslevärmare som värmer både kupe och motor också tillåtas "fuska". Mina dieslar drar lika mycket oavsätt utomhustemperaturD djac skrev: