pacman42 pacman42 skrev:
Japp, det har jag.

Edit: Eller rättare sagt, det är min frus bil. Hon är noga med den detaljen.

Edit2: Fiaten finns i två varianter, med 11kW, men även med 22kW. Vi fick med det senare då vi köpte en fullutrustad demobil.
Fik ni med en 32A 3-f kabel? Även kabeln är kodad i handsken för max laddström.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Japp, det har jag.

Edit: Eller rättare sagt, det är min frus bil. Hon är noga med den detaljen.

Edit2: Fiaten finns i två varianter, med 11kW, men även med 22kW. Vi fick med det senare då vi köpte en fullutrustad demobil.
Ja dåså, då har du ju en bil som borde vara lätt att ladda. Själv kom jag just hem ifrån en Norgeresa på 300 mil. Inget problem där, även med en bil som laddar signifikant långsammare än din.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fik ni med en 32A 3-f kabel? Även kabeln är kodad i handsken för max laddström.
Den beställde jag från Kina för 1600kr och den levererades med FedEx efter några dagar. Vi fick inte med någon laddkabel alls förutom Schuko.
 
E Elajomannen skrev:
Ja dåså, då har du ju en bil som borde vara lätt att ladda. Själv kom jag just hem ifrån en Norgeresa på 300 mil. Inget problem där, även med en bil som laddar signifikant långsammare än din.
Norge har lite fler laddare än Sverige....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Efter resan i norra Bohuslän så tittade jag nu runt på laddstationer inför en annan kortare resa vid skall göra (80 mil på några dagar är ganska kort för oss). Ungefär 1/4 fungerar inte!

Så då tittade jag runt i Göteborgsonrådet som jämförelse, men även där så fungerar inte runt 1/4 av snabbladdarna.

Är det så här det skall vara? Dvs, skall man förvänta sig att ladda tidigare än planerat för att man inte kan lita på att snabbladdarna fungerar? I så fall så kan man ju bara ladda på platser där flera laddnätverk finns representerade.

Så förutom brist på laddare, med kö som resultat, så måste man förvänta sig att laddarna inte fungerar. Jag tycker mig kunna komma ihåg en enda gång på snart 25 år som bilförare då jag varit tvungen att byta bensinstation för att pumpen inte fungerar.

Men som jag skrev tidigare, att inte "långsamladdarna" levererar den effekt som de är klassade med, det är faktiskt ett större problem. Hade jag kunnat få 22kW under en timme när jag stannar för mat så hade jag inte behövt snabbladdare....
Försöker alltid åka till platser med minst fyra snabbladdare. Dels för att minst två ska fungera men framförallt för att slippa att den enda lediga blir upptagen en minut innan jag kommer dit.

Jag har också reagerat på den extremt dåliga användarupplevelsen vid många laddare, även om det fungerar så är det ofta en massa onödiga knapptryck/apptryck för att komma igång. Och många laddare har stora skärmar men inget vettigt (t.ex. status) visas på dem om man inte trycker på en knapp.

Om man redan har rätt app borde det räcka med:
Sätt i sladden, starta app, scanna QR-kod för rätt sladd. På sin höjd bekräfta med "ja".

Den här var dock mycket nära perfekt. 4 diskreta stolpar och ett skåp bredvid. Robust kabelupphängning. Tydlig OCH informativ skärm. Lätt utbytbara påkörningsskydd runt stolpen.
Elbilsladdningsstation med skärm som visar laddningsstatus, robust kabelupphängning och påkörningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Varför är så många laddare trasiga?
Kör folk på de? Sabotage? Dålig kvalitet? Något annat?

En föredetta kollega tankade för många år sedan bilen och gick in och köpte kaffe på macken. Sen satte han sig vara i bilen och körde iväg....
Jajamen slangen satt kvar i bilen. Den pumpen fick lagas, men det kan ju inte vara så laddstolpar går sönder?!
 
martin43 martin43 skrev:
Försöker alltid åka till platser med minst fyra snabbladdare. Dels för att minst två ska fungera men framförallt för att slippa att den enda lediga blir upptagen en minut innan jag kommer dit.

Jag har också reagerat på den extremt dåliga användarupplevelsen vid många laddare, även om det fungerar så är det ofta en massa onödiga knapptryck/apptryck för att komma igång. Och många laddare har stora skärmar men inget vettigt (t.ex. status) visas på dem om man inte trycker på en knapp.

Om man redan har rätt app borde det räcka med:
Sätt i sladden, starta app, scanna QR-kod för rätt sladd. På sin höjd bekräfta med "ja".

Den här var dock mycket nära perfekt. 4 diskreta stolpar och ett skåp bredvid. Robust kabelupphängning. Tydlig OCH informativ skärm. Lätt utbytbara påkörningsskydd runt stolpen.
[bild]
De har dock missat en sak, man kan inte ladda med släpvagn. Jag kan nog räkna de laddare jag sett som är anpassade för släpvagn på ena handens fingrar...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har alla elbilar ladduttaget bak?
Okunnig fråga, men helt seriös, har ingen aning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De har dock missat en sak, man kan inte ladda med släpvagn. Jag kan nog räkna de laddare jag sett som är anpassade för släpvagn på ena handens fingrar...
Sant, å andra sidan är hela den parkeringen väldigt otillgänglig att manövrera en släpvagn på överhuvudtaget, så den får nog vänta utanför.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Varför är så många laddare trasiga?
Kör folk på de? Sabotage? Dålig kvalitet? Något annat?

En föredetta kollega tankade för många år sedan bilen och gick in och köpte kaffe på macken. Sen satte han sig vara i bilen och körde iväg....
Jajamen slangen satt kvar i bilen. Den pumpen fick lagas, men det kan ju inte vara så laddstolpar går sönder?!
Jag tror att det är säkringar som löst i de flesta fall. Men det kan också vara problem med signaltrådarna i kabeln. Där jag laddade häromdagen så fungerade ChaDeMo, men inte CCS. Det måste bero på kontaktproblem för signaltrådarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har alla elbilar ladduttaget bak?
Okunnig fråga, men helt seriös, har ingen aning.
Nej, finns alla varianter runt om. Har ej sett på tak och under golv
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Sant, å andra sidan är hela den parkeringen väldigt otillgänglig att manövrera en släpvagn på överhuvudtaget, så den får nog vänta utanför.
Så tvingas de flesta göra, parkera släpvagnen, åka och ladda och hämta den igen. Det är väl OK med en EU-kärra, men med husvagn eller hästsläp?
 
martin43 martin43 skrev:
Nej, finns alla varianter runt om. Har ej sett på tak och under golv
Fronten är bäst, men tillverkarna undviker gärna det pga risken för inträngande fukt. Detta har lett till att några tillverkare nu placerar dem på sidan på framskärmen.

Ena sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.

Jag hade nog valt att göra ett smartare lock och ändå placera uttaget i fronten.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har alla elbilar ladduttaget bak?
Okunnig fråga, men helt seriös, har ingen aning.
Vi har beställt en ny niro och den har luckan fram i grillen så det är lite olika, men vanligast är väll baktill eller på framskärmen.

Jag är lite av motståndare till elbil men nu när det var dags att byta bil så fanns det inga alternativ om man nu inte vill betala hutlösa summor i skatt åt dom där jävla idioterna som styr landet.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Fronten är bäst, men tillverkarna undviker gärna det pga risken för inträngande fukt. Detta har lett till att några tillverkare nu placerar dem på sidan på framskärmen.

Ena sidan bak är sämst, kablarna räcker oftast inte över från andra sidan eller ända bak om man parkerar med fronten in. Fram räcker ofta kabeln över huven ändå.

Jag hade nog valt att göra ett smartare lock och ändå placera uttaget i fronten.
Snart måste väl någon tillverkare klara av att värka fram den utmärkta idén att utrusta bilarna med 2 uttag på olika ställen på bilen.
Detta tänkte jag ut för flera månader sen, redan efter att varit elbilsägare endast någon enstaka månad.

Sen följer väl fler tillverkare efter.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.