AXS
sunnis sunnis skrev:
Med tanke på att man slipper ca 60tkr i malusskatt och istället får 70tkr i bonus så är de inte så farligt dyra.
Absolut, men ganska stor skillnad mot bilen på bilden.

Jag letar själv någon äldre skåpbil som klarar iaf 15mil på sommaren. Skulle vara perfekt på landet. Både att köra runt på gården och åka och handla/kasta sopor/osv. Har 5mil till närmaste större stad.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Idag pendlar jag med min lille skåpbil för inte några större summor och för att inte kallas bakåtsträvare så har man ju kikat lite på el.
[bild]

Hittade den här men räckvidden imponerar tyvärr inte.
[länk]
[bild]
@Mikael_L har väl en sån, eller något liknande. Personligen skulle jag nog dra mig för en sån bil för 50 tkr. Känns som att den måste vara slut om den är så billig. Eller så är det just den dåliga räckvidden som avskräcker folk.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[länk]
Tyvärr inte billigt.
Tyvärr en Opel… ;)
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
@Mikael_L har väl en sån, eller något liknande. Personligen skulle jag nog dra mig för en sån bil för 50 tkr. Känns som att den måste vara slut om den är så billig. Eller så är det just den dåliga räckvidden som avskräcker folk.
Det på begagnatsidan som börjar närma sig möjligt att köpa för mer vanligt folk som inte har speciellt feta löner är väl i princip 1'a generationens bilarna med ganska klena batterier.
Jag tror det är just det som är mest prisdrivande nedåt, att räckvidden är ganska kass, vilket begränsar storleken på köpargruppen effektivt och håller ner priserna.
Jag antar att vi helt enkelt får vänta några år till, tills att alla de leasingbilar som nu är ute kommer ut på den reguljära begagnatmarknaden innan det börjar bli möjligt att köpa loss en mer modern elbil med hygglig räckvidd för under 200'
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fick ett riktat erbjudande om att leasa BMW i3 för 2040 kr i månaden. 12 månader och 1000 mil. Tillkommer skatt 360 kr och försäkring. Ingår vinterdäck och en del utrustning. Utan vinterdäcken är listpriset 490 000 kr så erbjudandet ser fördelaktigt ut.
Den klarar inte riktigt mina längre körningar men kör man i och runt stan skulle den vara perfekt för det priset.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har för mig att några i tråden har kört Outlander PHEV, är en kanske 5 år gammal bra "i väntan på elbil"?

P Pin skrev:
Fick ett riktat erbjudande om att leasa BMW i3 för 2040 kr i månaden. 12 månader och 1000 mil. Tillkommer skatt 360 kr och försäkring. Ingår vinterdäck och en del utrustning. Utan vinterdäcken är listpriset 490 000 kr så erbjudandet ser fördelaktigt ut.
Den klarar inte riktigt mina längre körningar men kör man i och runt stan skulle den vara perfekt för det priset.
Låter prisvärt, vem har detta erbjudande?
 
J JohanLun skrev:
Har för mig att några i tråden har kört Outlander PHEV, är en kanske 5 år gammal bra "i väntan på elbil"?



Låter prisvärt, vem har detta erbjudande?
Vi som redan är medlemmar i svenska BMW klubben. Från Bavaria.
 
J JohanLun skrev:
Har för mig att några i tråden har kört Outlander PHEV, är en kanske 5 år gammal bra "i väntan på elbil"?
Det beror på, min Outlander PHEV tappar kapacitet på batteriet väldigt snabbt. Jag är inte ensam om det. Jag är på väg att reklamera batteriet enligt batterigarantin efter bara drygt fyra år, men jag har hört att det är svårt att få igenom reklamationen.
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Intressant att läsa att ID4 uppfattas som så mycket bättre än Tesla Y på de flesta punkter...
Tycker det var en dålig recension. Räckvidd och laddnätverk tas upp i förbigående på slutet. Det är mest detta som diskuterats i den här tråden. Och priset. Är det samma? Om teslan är fulare är subjektivt, men mycket ska till för att slå ID4 i fulhetsrävlingen. Eller har Y också plastskärmar?
Låter som att artikelförfattaren gör bäst i att behålla sin model 3 som han ju verkar helnöjd med.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
KristinaRT
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Intressant att läsa att ID4 uppfattas som så mycket bättre än Tesla Y på de flesta punkter...
Väldigt subjektiv recension IMHO…. Sponsrad av VW?
Y har fenomenala stolar fram, mycket bättre än ID4. Det är en tyst bil och jag tycker det är en stor fördel att det är öppet bak (hundburen får plats utan kobstigheter). Och man har väldigt mycket mer plats i baksätet på en Y än en ID4.
ID4 tar ju inte ens tillvara utrymmena smart, de har helt missat frunken….

Vad gäller laddnätverk och räckvidd är ju Tesla en klass för sig…..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Recensionen och den faktiska jämförelsen är ju i en annan artikel, så att en kommentar är kortfattad är ju inte så konstigt.

Jag gillar för övrigt subjektivitet. Trevligt om det finns så många bra elbilar att tycke och smak blir en viktig faktor.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det är en Skoda Enyaq 80x.
Jag är väldigt sugen på en Enyag men börjar tveka lite när jag läst på flera ställen att verklig räckvidd verkar avvika mer från tillverkarens siffror än flera av konkurrenterna. Hur upplever Du räckvidden ?
 
@
Z Zsam skrev:
Jag är väldigt sugen på en Enyag men börjar tveka lite när jag läst på flera ställen att verklig räckvidd verkar avvika mer från tillverkarens siffror än flera av konkurrenterna. Hur upplever Du räckvidden ?
Alla tillverkare anger räckvidden under "sommar förhållanden". Körde förra helgen 20 mil med dubbdäck och i någon minusgrad efter landsväg. Efter 20 körda mil så räknade jag fram att jag hade kunnat köra 17-18 mil till. Alltså 37-38 mil. Det tycker jag känns rimligt utifrån att 48 mil anges för 80x modellen vid "bra förhållanden".

Kan inte annat än rekommendera den. Den känns väldigt bra efter vägen. Även i halt väglag. Rekommenderar emellertid att välja fyrhjulsdrift om du bor där det ofta snöar.

Körde för övrigt i de norrländska skogarna och noterade att det även där finns fler laddare än vad man tror.....
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ja men det lät ju OK, om det blir affär blir det 4wd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.