Elbil kommer bli billigare än fossil, totalt sett. Sen kommer det inte över en natt på begagnade och nya, små och stora samtidigt. Men det nu det händer. Jag tror Dacia spring kan vara den första bilen i Sverige där motsvarande bensinbil blir dyrare.

Teslan har nog aldrig försökt vara billig, det är en utpräglad lyxbil som bör jämföras med bättre modeller av BMW och Audi i klass och pris.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N
N Nerre skrev:
Vi diskuterar väl huruvida servicekostnaden för en ICE-bil på nåt sätt skulle vara ett problem?

Det var ju det allt började med här. "Ojoj, på ICE-bil är servicen så dyr, det slipper man med elbil"?
Nej så var det inte. Vi konstatera bara att det var dyrare med service på en ICE bil än en elbil. Inget annat. Och det får man väl absolut väga in i sin kalkyl.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Nej så var det inte. Vi konstatera bara att det var dyrare med service på en ICE bil än en elbil. Inget annat. Och det får man väl absolut väga in i sin kalkyl.
Och att troligen reparationer på en Tesla är dyra, men det medför inte automatiskt att alla andra elbilar kommer vara dyra att reparera eller försäkra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Efter att ha läst rätt många inlägg av Nerre så har jag kommit till slutsatsen att allt kring bilköpet kretsar kring möjlighet att kunna tanka precis när man vill och ekonomi. Sen drar han slutsatsen att det gäller alla. Att man kan köpa en bil som kostar mer än nödvändigt går helt enkelt inte. Trots det så säljs det även bilar som går på bensin eller diesel dyrare än nödvändigt. Det finns folk som köper en BMW M3 när en BMW 316 borde fungera lika bra och dessutom är mycket billigare. Obegripligt!
Nej nu känner jag mig nästan träffad. Nästan. Om inte treserien varit för liten :cool:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror Dacia spring kan vara den första bilen i Sverige där motsvarande bensinbil blir dyrare.
Har redan kommit en som i mitt tycke är billigare än motsvarande fossilbil. Har tecknat mig på leasing 2140kr/mån för en liten eldriven SUV, MG ZS EV och då 1500mil per år under 3år. Det är svårslaget för en fossilbil om man räknar in bränslebesparingen.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
[länk]

Och för att förtydliga, det där serviceavtalet kostar ju bara en bråkdel av prisskillnaden mellan en elbil och en ICE-bil.

Prisskillnaden på inköpspriset kan alltså bekosta både service och ganska många mil bränsle.

Vi kan räkna på 1200 mil om året och ett bränslepris på 20 kronor milen (det är ju extremt högt). Det blir 24 000 om året. Och så drar vi till med 200 spänn i månaden för serviceavtal, det blir 2400 spänn om året. Så 26400 spänn om året, vi kan dra till med 30 000, måste man alltså "tjäna" på elbilen för att den ska gå ihop sig ekonomiskt. Om man kör 1200 mil om året, vilket är den genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil.

Sen att ni som har elbil säkert kör mer än dubbelt så mycket om året är en annan femma.
Att vi som redan nu eventuellt skulle kunna räkna hem en elbil är vi som kör mycket är inte en annan femma, det är en del av poängen. För egen del kör jag lite mer än dubbla snittsträckan, strax över 2.500 mil per år. Därtill är din kalkyl helt utan restvärdesantaganden.

Om man räknar med att jag sparar åtta kr/milen i bränslekostnad blir det en besparing på 20.000 kr/år. Jag räknar alltså med att spara mindre på bränsle än en som kör hälften så mycket i ditt exempel. Och serviceavtalet blir närmast försumbart.

Det i sig gör inte elbilen till ett ekonomiskt bättre val, men jag skulle ändå inte bli jätteförvånad om en elbil redan nu är ett billigare val för den som kör mycket, men kan ladda nästan allt hemma.

Skulle mina alternativ vara en Passat för 400 tkr eller en ID.4 för 600 tkr och båda tappar halva värdet på tre år så är det faktiskt bara 10 tkr/år jag skulle behöva spara in på driften för att gå plus på elbilen, givet att det finns en statssubvention på 70 tkr för elbilen (räntekostnad exkluderad).

Nu hade nog inte valet stått mellan de två bilarna för mig, men ändå. Jag tror å andra sidan inte att elbilen kommer sjunka lika mycket i värde på tre år heller, så det finns flera antaganden som är fel i kalkylen. För att inte tala om att allt inte handlar om pengar.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
förutom att det känns som att dom som tidigare körde BMV numera kör Tesla med tanke på hur många Tesla förare uppför sig i trafiken så finns det ju lite blandade kvalitetsproblem med att köpa en begagnad Tesla.
Here are the MUST do’s before buying a used Tesla - YouTube
Jag är lagom imponerad av läckage problemet ca 8 minuter in i filmen.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eller menar du att jag har fel i sak när jag dragit slutsatsen att möjligheten och tanka och ekonomin är det du prioriterar högst?
Ja, vad jag prioriterar har inte med saken att göra, det jag menar är att elbil för de allra flesta faktiskt är en dyrare lösning, trots att el är billigare än bensin.

Det där med tankningen är mest ett svar på att de elbilsfrälsta anser att det är helt ok att behöva stanna en halvtimme och ladda flera gånger under långresor, men tycker att det är jobbigt att några gånger i månaden svänga förbi en mack och tanka i fem tio minuter.

Kör man 2000 mil om året i en bil som har en räckvidd på 60 mil så betyder det att man behöver tanka 33 gånger på ett år, inte ens en gång i veckan. Om vi drar till med att det tar 15 minuter att "ta en omväg" till macken och tanka blir det total lite drygt 8 timmar om året. Eller motsvarande 16 halvtimmes laddstopp. Den stora skillnaden är att laddstoppen har man mycket mindre valmöjlighet med.
 
Jag har aldrig sett det som ett problem att tanka. Det är inte därför man byter till elbil. Din räkneövning är således helt meningslös.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle mina alternativ vara en Passat för 400 tkr eller en ID.4 för 600 tkr och båda tappar halva värdet på tre år så är det faktiskt bara 10 tkr/år jag skulle behöva spara in på driften för att gå plus på elbilen, givet att det finns en statssubvention på 70 tkr för elbilen (räntekostnad exkluderad).
Ja, men nu köper ju de flesta bilköpare en begagnad bil, det är väldigt få som köper bilar för 300-400 tusen.

Den dyraste bil jag köpt hittills är min nuvarande, den gav jag 170 000 för. Min första bil kostade 3000, min andra är jag lite osäker på, tredje bilen kostade 100 000, och nu den fjärde för 170 000. Notera också att alla de tidigare tre bilarna har jag kört tills de skrotades. D.v.s noll restvärde. Men om vi drar till med att jag betalat totalt 400 000 för mina bilar, och den första bilen köpte jag troligen -88, så blir det 400 000 delat på 33 år. (Och då har jag ju inte tagit hänsyn till att nuvarande bilen faktiskt har restvärde.)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig sett det som ett problem att tanka. Det är inte därför man byter till elbil. Din räkneövning är således helt meningslös.
Det är möjligt att du inte sett det som ett problem att tanka, men andra har gjort det tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men nu köper ju de flesta bilköpare en begagnad bil, det är väldigt få som köper bilar för 300-400 tusen.

Den dyraste bil jag köpt hittills är min nuvarande, den gav jag 170 000 för. Min första bil kostade 3000, min andra är jag lite osäker på, tredje bilen kostade 100 000, och nu den fjärde för 170 000. Notera också att alla de tidigare tre bilarna har jag kört tills de skrotades. D.v.s noll restvärde. Men om vi drar till med att jag betalat totalt 400 000 för mina bilar, och den första bilen köpte jag troligen -88, så blir det 400 000 delat på 33 år. (Och då har jag ju inte tagit hänsyn till att nuvarande bilen faktiskt har restvärde.)
Att det ännu inte finns några begagnade elbilar är förstås ett övergående problem.

Sen gissar jag att du även haft en del reparationskostnader på dina bilar om du alltid kört dem till skrot. Har du fixat alla reparationer själv sänker det förstås just dina ägandekostnader, men förde flesta av oss är det dyrt med gamla fossilbilar då rep.kostnaderna är höga.
 
N
N Nerre skrev:
Ja, vad jag prioriterar har inte med saken att göra, det jag menar är att elbil för de allra flesta faktiskt är en dyrare lösning, trots att el är billigare än bensin.

Det där med tankningen är mest ett svar på att de elbilsfrälsta anser att det är helt ok att behöva stanna en halvtimme och ladda flera gånger under långresor, men tycker att det är jobbigt att några gånger i månaden svänga förbi en mack och tanka i fem tio minuter.

Kör man 2000 mil om året i en bil som har en räckvidd på 60 mil så betyder det att man behöver tanka 33 gånger på ett år, inte ens en gång i veckan. Om vi drar till med att det tar 15 minuter att "ta en omväg" till macken och tanka blir det total lite drygt 8 timmar om året. Eller motsvarande 16 halvtimmes laddstopp. Den stora skillnaden är att laddstoppen har man mycket mindre valmöjlighet med.
Men nu laddar ju dom flesta hemma vilket tar ca. 10 sekunder extra. Dom få gånger man behöver stanna och ladda kan det ju såklart vara irriterande att man inte har samma valfrihet som med bensin men är det verkligen ett problem?

Att det skulle vara dyrare med elbil för det flesta går nog inte att säga på sådär. Men man kan nog säga att för dom ändå köper en helt ny bil och väljer mellan en elbil eller en ICE bil så är det oftast billigare med elbilen totalt sett. Men det beror ju som sagt både på hur länge man planerar att ha den och hur mycket man kör.
Och det är väl inget konstigt med det? Och det är ingen som påstår något annat.

Sen finns det ju dock fler fördelar än bara den ekonomiska med elbilar...

Finns det egentligen någon fördel med ICE bilar? Mer än att du kan tanka på fler ställen och snabbare (om man nu tycker detta är en fördel då) och det ekonomiska för vissa? Just det det finns ju dom ska ska köra 7 tons husvagn i 100 mil utan att stanna också, då har ju ICE en fördel...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Finns det nackdelar med elbil? Ja det gör det.
Finns det fördelar med elbil? Ja det gör det.

Dock så känns det som att du, Nerre, endast hittar nackdelar. Det känns som du hänger i tråden bara för att prata negativt om elbilar. Det är allt ifrån pris, till hur jobbigt det är att stanna 30 minuter för att ladda, till att samtliga inte har laddplats hemma, till att man inte kan åka på semester direkt från jobbet med full laddning. Är man så otroligt negativ förstår jag inte varför man ens vill diskutera elbilar.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Sen byter Nerre bil i runda slängar med 8-9 års intervall så hur kul verkar han tycka det är med bilar?

Det var långt tillbaka i tråden vi konstaterade att elbil inte var något för honom så varför han fortfarande förpestar tråden kan man fråga sig!?

Trevlig helg på er alla! :beer::cool:
 
  • Gilla
schlump och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.