E elmont skrev:
Att köra golvvärme med en rumstermostat är ingen höjdare, golvet kommer att växelvis vara kallt och hett. Inte minst när slingorna ligger å tätt. Jag är rätt säker på att golvgivaren kommer att fungera OK.
tack för ditt svar!
Jag får testa mig fram.
Enligt kakelgubben behöver jag vänta 4 veckor innan jag sätter igång golvvärmen!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Att vänta med att sätta på värmen är för att om det blir bra varmt så kan det bli ett ångtryck under plattorna och då lossnar dom, efter ca 2 veckor kan du sätta på värmen på det minsta som går, bara så att det blir så svalt som möjligt.. Vätan i fixet ska torka ur.
 
J jonaserik skrev:
Att vänta med att sätta på värmen är för att om det blir bra varmt så kan det bli ett ångtryck under plattorna och då lossnar dom, efter ca 2 veckor kan du sätta på värmen på det minsta som går, bara så att det blir så svalt som möjligt.. Vätan i fixet ska torka ur.
Tack för infon!!
Lika bra å vänta till jul med å starta golvvärmen då, känns onödigt att chansa!!
 
J Jocu skrev:
Hej!
Köpte golvvärme av en säljare på raychem!
T2 blå, fick då infon att ta längden delat på kvm för att få fram cc-avståndet.

blev ca 6-7cm mellan kabeln.
I instruktionen ser jag nu att den bör ligga cc10?

har alltid bara lagt röd tidigare, men blev lite övertalad av säljaren så köpte blå denna gång...

vad tror ni om det, kommer kabeln brinna av
Du skulle tagit lite kortare kabel, i ett vanligt rum kan man utgå från att 40m blir perfekt för 4m2 golv men i badrum får man dra av ca 0,5m2 för brunnar,rör etc så brukar de bli perfa, men de funkar de där bara va noga med mini avståndet på 5cm hade inte lagt de tätare än de.
 
P Patzie skrev:
Du skulle tagit lite kortare kabel, i ett vanligt rum kan man utgå från att 40m blir perfekt för 4m2 golv men i badrum får man dra av ca 0,5m2 för brunnar,rör etc så brukar de bli perfa, men de funkar de där bara va noga med mini avståndet på 5cm hade inte lagt de tätare än de.
ja helt klart!
Nu litade jag dock på säljaren på raychem att han hade räknat fram detta, kollar jag i en tabell som finns på deras hemsida så ska det vara den jag har, fast att den va 10m för lång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.