Hej!

Jag är i startgroparna med att skaffa en egen domän och ett webbhotell. Men som med många tjänster och abbonemang osv så är det svårt att få en bra överblick om vad som är bra och inte bra och då också i jämförelse med vad man får för det man betalar.

Jag kommer med stor sanolikhet inte att behöva utrymme för några större mängder data eller trafik då det kommer att handla om lite privat utveckling, testning samt kanske lite roligheter för barnen där hemma, där förmodligen större delen kommer att vara låst för omvärlden.

Så vad har ni för erfarenheter inom detta område?
Vad skulle eller har ni valt?

Ska bli intressant att höra era åsikter. Jag har läst en del på webbhotellens sidor men enligt dem själva så är de allihopa bäst i hela världen på allt de gör, vilket naturligtvis inte stämmer!!!
 
Jag har bara erfarenhet av one.com och dem är jag nöjd med.

De hjälpte mig att återskapa borttagna mail från en av deras backuper (mitt mailprogram kraschade när jag flyttade mail mellan servern och lokalt.)

För 12kr/mån räknar jag egentligen inte med någon support att tala om men de svarar på live chat osv.
 
tharnstrom77 skrev:
...Jag kommer med stor sanolikhet inte att behöva utrymme för några större mängder data eller trafik då det kommer att handla om lite privat utveckling, testning samt kanske lite roligheter för barnen där hemma, där förmodligen större delen kommer att vara låst för omvärlden...
med dom förutsättningarna så låter det som behovet av ett webhotell egentligen inte är så stort. Kanske bättre att bara köpa domännamnet och sätta upp en egen server i hemmet istället.

Kräver lite mer kunskap och tid dock. Det är ju onekligen lättsammare att låta någon annan ta hand om driften.:p
 
Surftown eller one känns ju klockrent. Jag har använt surftown.se innan och det har i princip alltid fungerat förutom vid de stora översvämningarna i Köpenhamn förra året.

För lite mer än en tia i månaden är det inte varken värt besväret eller knappt elen, med egen server.

Med dessa får du också one-click installation av wordpress och andra publiceringsverktyg.
 
harry73
Jag skaffade också en domän nyligen. Hade lite samma krav som TS.

Jag skaffade domän hos binero.se men tog inget webhotell. Jag installerade en webserver på min stationära dator. Mejladresser med min domän kan jag vidarebefordra till adresser som vi fick med bredsbandsabbonemenget.

Allt kostar mig 100kr per år för domänen, resten är gratis.

Jag är igång i snart två månader och nu är riktig nöjd
 
Har även jag provat både One och surftown.

One tyckte jag var sådär, supporten var helt ok men det tog en jäkla tid att ladda fram wordpressidor, fick en del klagomål från läsare på bloggen jag hade.

Surftown däremot var det bra speed på och supporten var toppen!
 
harry73 skrev:
Jag skaffade också en domän nyligen. Hade lite samma krav som TS.

Jag skaffade domän hos binero.se men tog inget webhotell. Jag installerade en webserver på min stationära dator. Mejladresser med min domän kan jag vidarebefordra till adresser som vi fick med bredsbandsabbonemenget.

Allt kostar mig 100kr per år för domänen, resten är gratis.

Jag är igång i snart två månader och nu är riktig nöjd
För de 200kr jag betalar om året för (3GB) hotell tror jag knappt att jag kan hålla liv i en dator dygnet runt.
Behöver man mer utrymme springer det ju iväg lite i pris iofs.
 
Jag har mitt företags hemsida på Bineros webbhotell sedan ett flertal år, använder "privatpaketet" vilket är helt ok för dem - namnen är främst satta efter beräknad trafikmängd. Detta funkar utmärkt för mina behov. De har snabb och trevlig support också, passar fint för mig som är både okunnig och ointresserad av webbteknik:)
Om du ska testa avancerade grejer bör du kolla upp hur väl webbhotellen du väljer mellan klarar det (här hörde jag faktiskt en kille säga att Binero inte klarar vissa grejer (be mig inte upprepa, det var termer som susade snabbt förbi mitt medvetande).
 
it-snubben skrev:
med dom förutsättningarna så låter det som behovet av ett webhotell egentligen inte är så stort. Kanske bättre att bara köpa domännamnet och sätta upp en egen server i hemmet istället.
Man måste ändå betala någon för att sköta DNS, så jag tycker det är bättre att skaffa en billig komplett tjänst från någon som tillåter att man pillar med DNS-inställningarna, t.ex one.com. Då kan man ha en server hemma om man vill. Jag är nöjd kund hos one.com.
 
harry73
vilpi skrev:
För de 200kr jag betalar om året för (3GB) hotell tror jag knappt att jag kan hålla liv i en dator dygnet runt.
Behöver man mer utrymme springer det ju iväg lite i pris iofs.
Om man bara vill testa själv behöver datorn inte vara igång hela tiden och driftstörningar är inte så farligt heller. (inte ens min låga uploadhastighet) och att installera webserver, mysql mm. får vara del av nöjet. Om allting blir mer seriöst och krävande byter jag till webbhotell, men än så länge går det bra
 
harry73
b_hasse skrev:
Man måste ändå betala någon för att sköta DNS, så jag tycker det är bättre att skaffa en billig komplett tjänst från någon som tillåter att man pillar med DNS-inställningarna, t.ex one.com. Då kan man ha en server hemma om man vill. Jag är nöjd kund hos one.com.
Varför behöver man betala för det? Finns det dom som tar betallt för det? Jag betalar ingenting (förutom då domänregistrering)
 
b_hasse skrev:
Man måste ändå betala någon för att sköta DNS, så jag tycker det är bättre att skaffa en billig komplett tjänst från någon som tillåter att man pillar med DNS-inställningarna, t.ex one.com. Då kan man ha en server hemma om man vill. Jag är nöjd kund hos one.com.
Betala för DNS? :x

Jag har haft egen domän i snart 10 år och har då inte betalat en krona för DNS eller mailforward.
 
Jag har en del domäner hos loopia och där är det gratis mot att man använder de som registrator iofs.
 
Man kan tom köra domänerna där utan att ha dem som registrar
 
Jag måste säga att jag älskar detta forum!!! Man får bra, trevliga och utförliga tips från människor som på riktigt har erfarenheterna om allt möjligt, tack alla för era svar!!!

Jag har läst era svar lite och jag har varit inne och tittat på de webbtjänstert som ni har skrivit och jag har även varit inne på att sätta upp en egen server där hemma. Jag tror att det kommer att bli en webbtjänst till en början och när kunskaperna har ökat så kanske jag provar med en egen server för det höga nöjets skull.

Vet ni vilka begränsningar det finns med att sätta upp egen databas?
jag ska köra in Microsoft sq server 2008r2 (måste öva inför lite jobb). Detta kan man för vissa ha lokalt i datorn men det kan vara kul att prova online också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.