peternicklas
ion skrev:
Vettiga synpunkter. Just mailadressen gör att man kanske inte bytar operatör så gärna. Det är länge sedan jag kollade priser och hastigheter på andra adsl, kan vara därför.
Thunderbird är väl från Mozilla precis som FireFox och det är jag mycket nöjd med. Kanske lika bra att byta, då måste det väl bli en ny adress. Får fundera på det och vad det för med sig.
Hur ändrar man i klienten? Är det något man kan göra från gång till annan, beroende på vilken enhet man vill läsa mailen i?
Skaffa en egen domän och lägg detta sedan på ett webhotell. Du kan då forwarda alla dina email till din domänadress. Samtidigt får du både webklient och möjlighet till att läsa mail med vad du vill och både IMAp och pop3.
Har du egen domän med egen emailadress så kan du byta när du vill. Tar lite tid att flytta emailen men det går bra.
 
I
Nu har jag installerat och provat Thunderbird. Jag kunde använda min gamla adress. Så nu är det imap, fick upp en varning att det var okrypterat, vad innebär det?
Thunderbird verkar lätt att använda, lite nytt blir det att lära sig, men gillar det bättre än outlook i den nya datorn.
 
I
Och nu har jag återigen provat outlook i mina gamla datorer, skickat text och bilder mellan dem med pop3, känns stabilare och bättre kvalitet på bilderna. Det kan ju vara som jag tycker för att jag är mer hemtam med dem, men nu är jag villrådig igen.
Försökte ändra Thunderbird kontot till pop3 men lyckades inte. Kunde vara intressant att se skillnaden mot imap.
 
ion skrev:
Och nu har jag återigen provat outlook i mina gamla datorer, skickat text och bilder mellan dem med pop3, känns stabilare och bättre kvalitet på bilderna.
Det är samma information som överförs med pop3 och imap. Det kan finnas en skillnad mellan Outlook och Thunderbird när det gäller bilder, men inte mellan pop3 och IMAP.

pop3 kan vara bra om din mail-leverantör ger dig lite utrymme på servern. Mailen flyttas till din egen dator och utrymme frigörs på servern. Den stora nackdelen är att du bara kommer åt mailen från en enhet. Pajar den så är gamla mail borta.

IMAP är det bästa valet om det finns tillräckligt med plats på servern. Du kommer åt gamla mail från vilken enhet som helst. Jag har ställt in telefonen så att den bara visar den senaste veckans mail. Jag kör Thunderbird hemma och webmail om jag sitter vid en annan dator. Alla gamla mail finns tillgängliga hela tiden.
 
Om du kör med pop3 så hämtar du hem mailet från servern och därefter tas det bort på servern. Du kan då inte läsa från flera olika enheter (t.ex dator, mobil etc). Så kan du använda imap så gör det.
 
Thomas59
Droneman skrev:
Om du kör med pop3 så hämtar du hem mailet från servern och därefter tas det bort på servern. Du kan då inte läsa från flera olika enheter (t.ex dator, mobil etc). Så kan du använda imap så gör det.
Det stämmer inte riktigt. Det brukar finnas en inställning i mailklienten som gör att hämtade mail med pop3 ej raderas från mailservern, vilket tror jag nämndes tidigare i tråden.
 
I Outlook ställer man enkelt in om man vill låta en kopia ligga kvar på servern en tid, går alltså utmärkt att använda samma epost till flera datorer eller mobiler.
POP3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
IMAP är avservärt mycket smidigare än POP eftersom även skickad email och utkast kopieras mellan alla enheter (datorer, telefonen, servern, etc).
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
mycke_nu skrev:
IMAP är avservärt mycket smidigare än POP eftersom även skickad email och utkast kopieras mellan alla enheter (datorer, telefonen, servern, etc).
Håller med. Även vid en ominstallation så behöver man inte tänka på att göra backup på mailfilerna. Allt ligger på servern och laddas ner när man är upp igen Dessutom så kommer nya mail automatiskt, man behöver alltså inte ta emot mail manuellt.
 
peternicklas skrev:
Dessutom så kommer nya mail automatiskt, man behöver alltså inte ta emot mail manuellt.
Eh? Va?

På den punkten är det ingen skillnad på POP och IMAP.
 
I
Asås skrev:
I Outlook ställer man enkelt in om man vill låta en kopia ligga kvar på servern en tid, går alltså utmärkt att använda samma epost till flera datorer eller mobiler.
[bild]
Menar du att jag kan ändra inställningarna att motsvara bilden? Jag behåller mail-adressen oförändrad och får både pop och imap funktioner? Är det så ska jag självklart prova.
En annan sak, jag har outlook express, det är ju passé och servas inte längre, det jag försökte konfiguera i nya datorn var outlook web-baserat, har det med saken att göra?
 
ion skrev:
Menar du att jag kan ändra inställningarna att motsvara bilden? Jag behåller mail-adressen oförändrad och får både pop och imap funktioner?
Vänta nu. Antingen så har man POP3 eller IMAP. Man kan inte ha både och (eller jo, men det blir lite kryckigt).

IMAP: Allting ligger på servern. Du har en lokal kopia som synkas mot servern. Tar du bort ett mail på mobilen så försvinner det på datorn nästa gång det synkas. Skickar du ett mail så hamnar det i skickat-mappen på servern och du kan se det på alla enheter.

POP3: Allting ligger på datorn/telefonen. Mailen tankas ner från servern till din dator. Du kan välja att lämna en kopia på servern så telefonen också tankar ner mailet. Tar du bort ett mail på datorn så kommer det finnas kvar på telefonen. Skickar du ett mail så ligger det i din skickat-mapp på den enhet du skickat det.

Det finns i allmänhet ingen anledning att köra POP3 om man har möjlighet att köra IMAP.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Eh? Va?

På den punkten är det ingen skillnad på POP och IMAP.
Många IMAP-implementationer använder IDLE. Lite som "push" i beteendet. Du får din post levererad bums.
POP kör "poll" och måste alltså gå och titta i brevlådan med jämna mellanrum.

Denna skillnad är ett av de värsta ilandsproblemen vi har idag. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.