Det blir många oseriösa aktörer när efterfrågan ökar inom solenergi. Vilket också speglar innehållet på alternativa konsumentupplysning som detta forum med flera. Jag försöker råda bot på detta och erbjuder support, köpråd och besiktningar inom solenergiområdet. Ni som har eller vill undvika problem kan gärna besöka oss på https://n65.se
 
Z zombi skrev:
Har bara negativ att säga om dem tyvärr....Solkraft.Under entrepenören som satte panelerna är under all kritik...jag frågade Solkraft vem räknar på anläggningen och det är UE som gör det.Jag frågar dem då men hör och häpna över svaret:VI HAR INTE DEN KUNSKAPEN!!jag höll på att ramla av stolen... har flera paneler (finns bild i tidigare i tråden) som är skuggade stundsvist av takkupan men dem satte bare på 2 st.Ringa Solkrafts support?Nästintill omöjlig uppgift.24 paneler i en sträng sen glömde de koppla ihop slingan,,,men det har jag skrivit om tidigare..
Har tyvärr också anlitat Solkraft där Jag haft flera allvarliga elfel samt otätt tak m.m. Och hamnat mitt i mellan UE och Solkraft där ingen tar ansvar utan ersättning.
Ofta ung personal som vill väl, men tyvärr, en del saknar yrkeskunnande och förutsättning för att göra rätt.
Försök få hjälp och kontakta t.ex Elsäkerhetsverket, ARN, nätägare eller besiktningsman med inriktning på solceller.
 
UE kommer hit på torsdag och kopplar om till 2 strängar.Jag sa till dem att inte skicka hit några jag som inte kan kommunicera med på svenska.En fundering,har nu 24 paneler i en sträng(VR larmade för hög ingångspänning)nu blir det 2x12 paneler.Har skugga på vissa paneler rå morgonen ,som går över till andra sidan takkupan bild finns länger upp i tråden.Vr behöver,huawei sun 2000 8kw ktl m1 200V för att starta.Gäller 200V per mppt eller 200V totalt till båda ingångarna?Jag menar nu blir det bara 12x40,8V per sträng nås snabbt bara solen kommer upp lite men panelerna som är skuggade tidvist kanska faller bort och spänningen sjunker under 200V.
Alltså blir det egentligen bättre med tvä strängar 12 paneler i var?
 
  • Gilla
masken10
  • Laddar…
K
Z zombi skrev:
Pratade med dem tyvärr har de ingen huawei optimerare på lager......typisk.
En ennan fråga:har två åvannämda optimerare jag ser dem i webbportalen men skulle inte visas lite siffror i rutan?Vad de producerar spänning ström osv?Lever de överhuvudtaget?Läste någonstans att man måste ha såna på ALLA paneler för att kunna se data ...
[bild]
Växelriktaren har ju hittat dem, så de har ju kommunicerat. Så jag tycker att de borde kommunicera även om du inte har optimerare på alla
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
Hur har det gått ?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Z zombi skrev:
UE kommer hit på torsdag och kopplar om till 2 strängar.Jag sa till dem att inte skicka hit några jag som inte kan kommunicera med på svenska.En fundering,har nu 24 paneler i en sträng(VR larmade för hög ingångspänning)nu blir det 2x12 paneler.Har skugga på vissa paneler rå morgonen ,som går över till andra sidan takkupan bild finns länger upp i tråden.Vr behöver,huawei sun 2000 8kw ktl m1 200V för att starta.Gäller 200V per mppt eller 200V totalt till båda ingångarna?Jag menar nu blir det bara 12x40,8V per sträng nås snabbt bara solen kommer upp lite men panelerna som är skuggade tidvist kanska faller bort och spänningen sjunker under 200V.
Alltså blir det egentligen bättre med tvä strängar 12 paneler i var?
5 av 12 paneler behöver vara i solen cirkus (säg 6 för och täcka sommarens Voltage-tapp) för och väcka växelriktaren. Hoppas nu bara de satt dem på 2 olika ingångar dvs MPPT A & B och inte båda på A eller båda på B ingången. Har för mig Huawei döper sina ingångar PV1-4 och PV1-2 är första MPP och PV3-4 är andra. Sitter dina på PV1 och PV3 nu?
 
frisken frisken skrev:
5 av 12 paneler behöver vara i solen cirkus (säg 6 för och täcka sommarens Voltage-tapp) för och väcka växelriktaren. Hoppas nu bara de satt dem på 2 olika ingångar dvs MPPT A & B och inte båda på A eller båda på B ingången. Har för mig Huawei döper sina ingångar PV1-4 och PV1-2 är första MPP och PV3-4 är andra. Sitter dina på PV1 och PV3 nu?
Hej.
panelerna blev omkopplade till 2x12 paneler alltså 12 paneler på en slinga och 12 på den andra.Sedan dess har den funkat utan larm :)
El-kretsschema som visar komponenter för strömföring, filtrering, omvandling och säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutningar, säkerhetsvarning, strömbrytare, plus och minus kablar, elektrisk utrustning, DC-switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.