Pyrolys kör man 1-3 timmar och då upp till 450 - 500 grader. I alla fall var det så med min förra ugn.

Huvudsäkringen sitter som sagt inne i lägenheten och sitter innan elcentralen. Huvudsäkringen och dess låda är modell jättte-jättegammal. Kåken är från 1880 och elen kan väl lätt vara 60 år...?

Men 13a är också ett bra förslag. Det blir nu 2.5kvmm kabel och en 13a säkring tills vidare. Om de som yxis skriver tål bra mycket mer en längre stund innan de drar så är det ju bara bra för då betyder det ju att jag i princip aldrig kommer få problem även om jag råkar köra lite micro och vattenkokare en kort stund samtidigt som ugnen går.. :)
 
Med tanke på person- och ledningsskydd finns det väl egentligen inget hinder mot att säkra upp till 16A om kabeln efter är dimensionerad för detta. Man tappar visserligen selektiviteten med risken att huvudsäkringen går och släcker hela lgh. Det lär å andra sidan inte hända särskilt ofta.
 
Alla ugnar behöver inte 16A, en del behöver knappt 10A.
Vi byggde nytt kök förra året och stoppade in en ikea ugn, en av varianterna av Framtid OV9, kollar man Ikeas hemsida idag så är det lite kryptiskt skrivet med det står:
"Energiförbrukning med standardlast, värmning med över- och undervärme: 0.79 kWh.
Energiförbrukning med standardlast, värmning med varmluft: 0,78 kWh."
Jag hade för mig att min var märkt runt 1750 W, mer än vad ikea skriver(om man inte kan köra över,under och varmluft samtidigt), men med marginal vad en 10A säkring tar.

Spisen ville dock ha 2x16A...
 
Man skall inte blanda ihop kW och kWh, även om många gör det. Mått på olika saker. En lampa på 1 W har efter 1000 timmar förbrukat 1 kWh t.ex men behöver ju inte avsäkras med så många ampere
 
torbeno skrev:
Man skall inte blanda ihop kW och kWh, även om många gör det. Mått på olika saker. En lampa på 1 W har efter 1000 timmar förbrukat 1 kWh t.ex men behöver ju inte avsäkras med så många ampere
Det är väl inte mått på olika saker? Skulle kg och ton vara mått på olika saker också?


K betyder 1000 och är till för att man ska slippa skriva ut så många siffror. Så ja, en lampa på 1W(1Wattt per timme) har mycket riktigt förbrukat 1000 Watt efter 1000 timmar... ;)
 
Mikael_L
1kW = 1000 W
1kWh = 1000 Wh

i måtten kWh och Wh så ingår det alltid en tid. Hur mycket effekt har förbrukats under en tid.
(Integrera effekten, skulle en matematiker säga).

kW och W är ett mått på effekt
kWh och Wh är ett mått på energi.
 
Mikael_L
Johisco skrev:
Det är väl inte mått på olika saker? Skulle kg och ton vara mått på olika saker också?
Det går ju att göra en analogi med dina vikter också, fast det finns ingen enhet för ton/timme, kg/timme, kg/s eller likn.

Analogt med kg kan vi säga att Wh är - dvs jag jämför en vikt med en energi. Båda avser en "mängd" av något.
Och 1000 st av detta blir då kWh resp ton.

Men för att få ihop en kWh så kan vi antingen ladda på med 1kW under en timme, eller lika gärna ladda på med 10W under 100 timmar.
Så antingen tillför vi (eller drar ifrån) energi med en låg effekt (10W) under lång tid, eller med hög effekt (1000W = 1kW) under kortare tid.

Och på samma sätt kan vi fylla på (eller ta bort) t.ex. 1 ton grus.
Antingen med hög effektivitet - en traktor, som flyttar 1000 kg / timme, och därmed får jobbet gjort på en timme.
Eller med spade + skottkärra , 10kg/timme. Och därmed tar jobbet 100 timmar istället.


Och för att avrunda.
För att din ugn snabbare ska bli varm, så behöver du alltså högre effekt, ty du behöver tillföra samma mängd energi (generalisering, då det egentligen läcker ut värme också) men vill du få värmen snabbt så behöver du högre effekt.
Och vill man ha högre effekt så behövs det mer ström till apparaten = kraftigare säkring.
 
Bra förklaring! Då har jag typ tänkt rätt men ändå lite fel ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.