Man kan fundera på var trycket från limträbalken tar vägen här när de ska riva/regla om väggen i vardagsrummet för nya fönster.

Det går att skymta lite av limträbalkens stolpe (fyra reglar) från övervåningen under pressen.
Undrar varför innertaket såg bananformat ut :wow: det tog nästan flera timmar att stötta upp underifrån för att få det rakt. Här hålls reglarna i taket uppe av panelen, det är väl fackmannamässigt!
IMG_2055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som kan uttala sig får/kan man göra så här när man bygger nytt tak åt en kund??

De är väl medvetna om att de skarvar nya balken utan att tala om missen och att ytterväggen skulle flyttas!
De kan kanske skylla på dåliga ritningar men de var själva på plats innan start och såg vad som skulle göras att det var olika längd på taket vid köket och toalettrummet, de hade all tid i värden på sig för att mäta på huset.

DSC00579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man när de bygger den delen som hänger ihop med den skarvade delen av balken
 
Hur tjockt är mellanbjölklaget? Skulle det kunna lösas genom att lägga in en LTB eller en stålbalk mellan husets ytterväggar och låta en stötta gå från den upp till takbalken? Ett annat alternativ är att lägga in en bärande balk från väggen mot rummet med öppen spis till den nya ytterväggen. I så fall måste en förstärkning göras inne i innerväggen. Detta blir en kortare sträcka men det kanske innebär andra problem.

500.000 - hua!!!:wow: Mycket pengar! Hur mycket har ni redan betalat?
 
Redigerat:
Vojma, tack för förslagen.

Bjälklaget tror det var runt 140mm höjd på reglarna jag mätte på ett ställe, bjälklagen är inte lika då rummen byggts vid olika tillfällen, jag kan kolla mer nu i veckan(11 mil till huset)

Betalat :(, alldeles för mycket känns det som.
Första gången betalade vi 150 000kr för material + 150 000kr(75 000 är rot) för arbete.
Sista gången betalade vi 32 600kr(~16 000 rot). Totalt 332 600 (utan rot bortdragen).
Nu får vi betala de nya snickarna för att åtgärda deras fel.


Vägen till de 32 600kr beskriven här:
Innan vi tänkte avsluta frågade jag först hur vi låg med timmar. Då ville de ha 72h + lite material, de hade jobbat i ca en vecka till förutom de 72h vilket gissningsvis blivit totalt ca 47 000kr.

Efter vi sagt att vi vill bryta pga. alla fel de gjort ville de ha 52 681kr, då hade de lagt på resor, drygt 11 000kr som inte nämns i avtalet.

Då gjorde vi en lista med fel och tidsåtgång för att åtgärda dem 49 000kr(72h), de godkände bara 29 000kr(66h) avdrag + materiel 1722kr men ökade samtidigt på sitt krav med nya fakturor på drygt 23 000kr. ~75 800kr minus avdragen blev då 44 917kr.

Jag gjorde en genomgång på de nya underlagen bl.a. hade de fakturerat 5000 pappspik vilket den nya snickaren sa att det aldrig kan ha gått åt, 2000 var rimligt. De godkände avdrag för spiken men ville inte ge sig om resorna.

Jag talade med grannens bror som jobbar med byggjuridik och avtalsrätt, samt hittade ett hovrättsfall om reseersättning som jag hänvisade till, då slutade det på 32 600kr
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.