Matss, ja om man utläser diagrammen från värmebaronen så har pannan full effekt vid 300 grader, eller stämmer inte det?

Vad gäller dragstabilisator så får det nog bli att "investera" i en sådan, samt att fixa turbulatorer!
 
Det stämmer säkert men jag tycker inte att det är perfekt ;) att släppa ut så mycket energi.

Det kanske betyder att du har optimalt drag redan utan dragstabilisator och ska satsa på turbulatorer i första hand. Men om draget påverkas mycket av omgivande faktorer kan ju en dragstabilisator vara bra, det kan du ju bedömma när turbulatorerna sitter där.

Har du diagrammen i digital form? Vore intressant att se! Står det nåt om när verkningsgraden når sitt maxima? Det är troligen vid lugnare förbränning. Men vill man hinna elda flera brasor kanske det är viktigare att det brinner fort än att man har absolut bästa verkningsgrad?
 
Ursäkta om jag stjäl tråden lite..

Du kan skaffa plåt som har bredden strax under tubernas diameter och sinusvecka den själv, stoppa in den i tuberna och du får ned rökgaserna av två anledningar. Dels sjunker flödet med större motstånd och dels ger turbulensen ökad kylning av röken.
Mats,

Bara en nyfiken fråga, men spelar det någon roll vilket material man gör turbulatorerna av? rostfritt, aluminium, eller vanlig "järn"plåt? Vad kan man tänka att själva mönstret på vecken skall se ut eller hur täta skall sinusvågorna vara för att uppnå bäst effekt?

mvh
 
Jag har gjort av vanlig plåt (1 mm) nån gång men rostfritt håller mycket bättre. Alu smälter nog.

www.baxi.se finns det bilder bland tillbehör eller reservdelar.

Jag har även sett ett rör med igensvetsad ände stånde på två ben i var ände så att röken tvingas ut mot den kylande ytan.

Hur man än gör så blir det bättre.
 
Testa eventuellt att strypa lite på rökgasspjället (det mot skorstenen) när väl elden har tagit sej ordentligt, och se till att pannan är nysotad, för om det är experimenterat en massa med inställningarna kanske det ligger både flygaska och är sot i tuberna, o då sticker tempen iväg! Du borde kunna komma ner på drygt 260 grader utan turbolatorer, men med rätt luftinställningar o nysotad panna... det är ungefär där som morsan ligger på sin VB panna, o hon eldar i en som är motsvarande din... Har sett någon siffra på verkningsgrad en gång i tiden, o 83% i snitt på självdragspannorna utan turbolatorer är en siffra som dök upp i skallen nu, men som sagt, med reservation...

MVH Kim
 
Lite information...

Har nu äntligen börjat få ordning på rökgastemperaturen (och pannan i stort) på min vedolux 40. Först och främst kontrollerade jag termometern på rökröret och den visade ej 100% rätt...

Utav någon anledning satt det en primärluftläkt (vilket jag ej behöver när jag har för mycket drag) på sotluckan som jag tog väck och istället satte dit en dragbegränsare som jag nog har trimmat in rätt bra nu. Köpte sotviska med tillhörande stång som jag efter mycket enkel justering kopplade till borrmaskin och har kört kliniskt rent i tuberna. Har beställt ny keramik som jag förhoppningsvis lägger in de närmsta dagarna då den jag har nu har gjort sitt.

Sist men inte minst har jag bättrat på mina kunskaper om min shunt och tycker nu att den "sparar" mycket energi, med nattsänkning mm.

Summa summarum: Från att innan ha behövt elda två till två och ett halvt fulla ilägg för att fylla tankarna topp till botten för att sedan varit tomma efter ca 8h, eldar jag nu ett fullt ilägg för att fylla tankarna, som sedan håller i ca 24h eller mer vid 2-4 grader ute.:)
 
Du ser! Det är nog många som eldar fel i sina pannor.
 
Nu har vi en till som eldar rätt i sin panna. Alltid lika roligt när någon lär sig något nytt av detta forum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.