Vore tacksam för lite hjälp här...

Har en vedolux 30 UB med två ack tankar på vardera 500L. Problemet är att jag får så höga rökgastemperaturer på upp till 450 grader. Rökgasspjället har jag öppet helt och försöker istället styra draget med förbigångsspjället, vilket jag hört man inte skall göra utan att det alltid skall vara helt stängt vid eldning.

Det känns som om jag inte utnyttjar pannan till max då det tar 2-3 fulla ilägg att värma pannan till 80 grader och sedan ladda ena första tanken 50 grader (40-90 grader)
 
Ja det är på tok för högt. Kan förbigångsspjället vara låst i öppet läge? Då går rökgaserna direkt ut ur pannan utan att kylas av i tuberna/rökgångarna. Oeffektivt och tråkigt för skorstenen, antar att du inte ska pilla på det spjället?
 
Nej, förbigångsspjället är inte låst i öppet läge. Har jag det helt stängt så blir det ett jäkla drag i pannan...:mad:
Är lite osäker på det med primär- och sekundärluft inställningarna, kan det kanske vara det som skall justeras.?
Om jag förstår det rätt så skall i varje fall rökrörsspjället vara helt öppet och förbigångsspjället vara helt stängt under eldning eller?

Man skall väl även kunna se på lågan hur förbränningen är. Hos mig är det enbart ett hav av knallgula lågor.
Någon som kan förklara detta med lufttillförseln, hur det ställs in på vedolux pannor. Vid dragluckan sitter det som en skiva man kan justera lufttillförseln samt en fläkt, men det är ju självdrag och dessutom ett jäkla drag så när används denna fläkt?
 
Montera en dragbegränsare om du inte har en.
Jag minskade primärluften på min orlan då fick jag ner rökgastempen! Vet inte omdet går att justera primärluft på din panna..
 
Vit-blå låga får jag under ultimata omständigheter d.v.s. när draget är ovanligt bra i skorstenen. Vanligare är gul-lila.

Jag tror du ska minska på luften.
 
Vad du än har för dig så är det HELT fel att styra draget med förbigångsspjället, när du öppnar det har du ju en vanlig gammaldags överförbränningspanna! Då är det inte ett dugg konstigt om rökgastempen sticker iväg!

Varför har du valt detta tillvägagångssätt?

Rökgasspjället, är det öppningen i den nedersta luckan? Isf motsvarar det sekundärluften.
 
Det hade visst råkat bli två likadana trådar. Jag har sammanfogat dem.
 
Varför jag valt det tillvägagångssättet är för att det var det enda som fungerade för att få ner rökgastempen. Temperaturen ökade inte när jag öppnade spjället utan den sjönk.

Räkgasspjället sitter på rökröret mellan pannan och skorstenen. Detta spjället är helt öppet och det skall det väl vara enligt de flesta.

Har nu provat att elda med förbigångsspjället helt stängt och strypt lite på sekundärluften och det blev lite lägre röktemperatur men den ligger fortfarande för högt, på ca 350-370 grader.
 
Det kan ju möjligen vara så att du har väldigt bra drag i din panna. Så bra drag att det drar igenom gaserna fortare än de hinner brinna upp. Man rekommenderas ju att ha en dragstabilisator på sin skorsten/rökgång men om man inte har det kan man iaf temporärt justera det genom att glänta lite i lämplig sotlucka. Vår sotlucka sitter 1,5 meter under stället där pannans rökrör ansluter till skorstenen. Vi brukar öppna den på glänt när vi lägger in fullt i pannan, olika mycket beroende på hur kallt det är ute. Ju kallare desto mer öppet. (och ja, vi SKA skaffa dragstabilisator, vilket århundrade som helst!)

Har du möjlighet att glänta på sotluckan?
 
Ja, jag kan glänta på sotluckan. Men ju mer öppen desto mer drag får jag. För att kunna komma ner någorlunda i röktemperatur (ca 350 grader) så får jag ha den nästan stängd.

Det är sedan innanför denna sotlucka det sitter som en liten skiva jag kan skjuta i sidled för att strypa sekundärluften och där kan jag max ha öppet 50-100 mm. Har jag öppet mer blir det ett j-vla drag i panna och rökgasen sticker iväg omgående till 400 grader och uppåt?

Blir inte riktigt klok på detta med justeringen av lufttillförseln. Det är nog den som är boven i dramat.

Som sagt, är tacksam för alla tips och ideér!
 
När Ylven menar glänta på sotluckan menar han nån sotlucka på skorstenen, öppnar du den så sjunker draget. Du kanske menar nedre luckan på pannan?

Har du en bruksanvisning? Annars bör du skaffa en, vill minnas att Värmebaronen mejlade en pdf till mig när jag bad om det.

Pannan är inte komplicerad men är optimerad för att brinna bra utan krav på bra drag vilket gör att den ofta brinner för hårt utan dragstabilisator.

Förbigångsspjället ska alltid vara helt stängt utom vid vedpåfyllning.
 
När Ylven menar glänta på sotluckan menar han nån sotlucka på skorstenen, öppnar du den så sjunker draget.
Och det är där du t.ex. kan sätta en dragbegränsare. Se till att välja en rejäl om du nu har mycket drag. En sådan är enkel att installera själv och inte särskilt dyr.
 
Du absolut inte elda din panna med förbigångsspjället öppet, det får du bara göra när du ska tända den, eller fylla på mer ved, annars så kommer det brinna åt fel håll, och säkert kommer även spjället att brinna upp... Det kan vara det som är problemet, att förbigångsspjället är skadat och inte håller tätt längre!? En Värmebaronen vedolux-panna utan turbolatorer i tuberna, ligger normalt sett i rökgastemp mellan 240-280 grader, och min egna VB panna, med full uppsättning turbolatorer och fläkt ligger mellan 180-220 grader...!! Kontrollera förbigångsspjället först så det fungerar o håller tätt, därefter luftinställningarna, börja med att ha glaset på askluckan öppet ca 2-4 mm, det brukar bli ganska bra då, för jag misstänker att du har ett synglas som går att vinkla på askluckan. Pannan ska även brinna bra, om luckan med dragluckan på står på glänt, annars är det ganska normalt att ha en glipa på ca 1,5-2 cm på dragluckan!
 
Temperaturen blir helt perfekt nu, när pannan har full verkningsgrad ligger den på 300 grader! Precis som du säger sHoTTkY har jag dragluckan på glänt ca 2 cm. Och förbigpngsspjälelt HELT STÄNGT!!!:) Borde fattat att det inte blir rätt förbränning med det spjället lite öppet. Däremot kan man enligt värmebaronen strypa rökrörsspjället lite om temperaturen sticker iväg för mycket.

Det med turbulatorer, de går väl att sätta in själv? Verkningsgraden borde väl bli avsevärt högre?
 
Tycker du att 300 grader är perfekt?

Du kan skaffa plåt som har bredden strax under tubernas diameter och sinusvecka den själv, stoppa in den i tuberna och du får ned rökgaserna av två anledningar. Dels sjunker flödet med större motstånd och dels ger turbulensen ökad kylning av röken.

Och som sagt en dragstabilisator är inte fel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.