Jag har reglat liggande med råspont 28x70 för att dels dra all el utan att behöva spåra allt för mkt i cellplasten. Sen tänkte vi ha dubbelgips för ljudisolering och lite bättre brandskydd. Smygarna tänkte jag gipsa, fästa i änden på 28x70 och sen limma. Det är tanken iaf.. men jag har inte bestämt mig än. Jag är ute efter att inte få några foder kring fönster utan rena kanter. Sen tänkte jag formgjuta fönsterbrädor i betong.
Vad klädde du dina väggar med?
 
Aha, läckert med betong där!
Jag hade också liggande 28x70 mot cellplasten och klädde det med OSB och gips, ett lager av varje :)
Hur har du gjort med alla skarvar i cellplasten? Jag fogskummade enbart men så här i efterhand skulle msn nog ha tejpat också...
Det är väll inga jätteläckor men ändå. Hade en total årsförbrukning 9500kwh (2013), det är jag rätt nöjd med.
 
Jag har fogskummat alla stående skarvar och även ett antal liggande(så smalt så man kommer någelunda in med pipen). Så fort jag sett en liten glipa så har jag varit där med fogpistolen. Jag har tänkt fogskumma även utsidan innan vi putsar. Men tejp säger du. .. det skulle gå åt en sjuhelvetes massa tejp med tanke på hur mkt fogskum jag använt, 42m runt ett varv och jag har 11 klossar innan gaveln och sen ytterligare 5 klossar upp till limträt. :)
Blir svårt nu på nedervåningen när allt är reglat oxå iofs.

Ja det lät ju inte så farligt i årsförbrukningen, vad krävs att man ligger på innan man får kalla det ett passivhus?
 
Jo visst det kanske är lite överdrivet med tejp. Jag läste att fogskum inte är diffusionstätt och det har jag använt till både skarvar och fönster. Men men det kommer nog att funka bra.
Det där när man får räkna det som passivhus måste jag kolla upp.
 
Jag har ställt samma fråga om fogskum verkligen gör jobbet. Men stillastående luft ska ju vara bra. Men det är ju en fasligt mkt skarvar och hur mycket man än försöker se så lär man missat något.
Jag blev sugen igår att göra termografi i huset o se vart det kan tänkas läcka. Mailade en firma och kolla vad det skulle kosta.
Nu är jag jäkligt OT :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.