L lostinsweden skrev:
Det är 46 rutor på framsidan så tror inte det blir mycket kvar.
sorry jag trodde det bara var dom på bilden
 
J JohanLun skrev:
Problemet med viss färg är att den spricker, fukt kommer in men har svårt att torka ut
Jag tror i vissa fall fönster skulle klara sig bättre omålade än målade med plastfärg efter säg 10 år.
Förmodligen skulle nära 100% av träet i alla fönster (av bra kvalitet) klara sig bättre utan färg än under akrylatfärg om man ser på en 10-års period.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Då ligger man ändå begraven. Det räcker att de håller 60 år. 😄
Jag vill bygga så att ungen och hans eventuella framtida barn inte behöver byta fönster utan kan nöja sig med halvoljning, målning och omkittning nån enstaka ggn.
 
  • Gilla
  • Älska
Daniel_N och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej dagens produktionsskogar räcker utmärkt till vårt virkesbehov, utan att vi behöver hugga urskog. Det är bara andelen långsamvuxen kärnfuru som är för låg för att vi om hundra och tvåhundra år ska kunna tillverka alla fönster av fullgott virke.
Den är alldeles för låg. Tyvärr efterfrågas det inte. De stora tillverkarna vill inte ha fett virke i produktionen.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den är alldeles för låg. Tyvärr efterfrågas det inte. De stora tillverkarna vill inte ha fett virke i produktionen.
Vet det.
Men vi vet inte hur efterfrågan ser ut om en mansålder och måste planera för rimlig andel kvalitetsvirke om vi inte ständigt vill vara med i tävlingen om störst volym till lägst pris på precis allt, snabbvuxet skitvirke kan produceras på annat håll.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Tillverkaren har målat. Det följde en liten burk med leverans och det var linoljefärg.
Det ser helt klart märkligt ut. Vad var det för färg och fabrikat? Vet du om de händelsevis har haft någon annan typ av färg under (dvs bara linoljefärg som färdigfärg?).

Linoljefärg som är häftigt utsatt för sol och väder brukar snarare mattas ännu snabbare än normalt, krita tidigt. När den väl krackelerar, långt in i framtiden, så blir det i små små fyrkanter, enligt mi erfarenhet. Och då ser det inte ut som på bilden.
 
  • Gilla
Jakobk och 14 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet det.
Men vi vet inte hur efterfrågan ser ut om en mansålder och måste planera för rimlig andel kvalitetsvirke om vi inte ständigt vill vara med i tävlingen om störst volym till lägst pris på precis allt, snabbvuxet skitvirke kan produceras på annat håll.
Det var snarare en förklaring till varför. Jag önskar att det fanns massor av fett kärnvirke att göra fönster av. Det finns, men inte så enkelt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
TRJBerg
Ser inte ut som linoljefärg.
 
  • Gilla
Linda Berggren och 8 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det var snarare en förklaring till varför. Jag önskar att det fanns massor av fett kärnvirke att göra fönster av. Det finns, men inte så enkelt.
Nä, knappast troligt att Elit klarar det, men deras fönster står sej ju skapligt om man bara har ett perspektiv på ett par årtionden eller kanske med gott underhåll en mansålder.

Väljer man specialbeställda träfönster för egen linoljemålning som TS förväntar man sig förmodligen bättre utförande på kittningen och längre hållbarhet på fönstet om man barasköter underhåll med halvoljning än om man väljer tex Elit Retro.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Inte mitt område men det går att ta prov på färgen och förmodligen på kittet för att se vad det är.

Nått måste vara fel här tänker jag. Men hur utsatta är fönstren jämför med normalt? Finns det en takfot som tar merparten av regnet?
 
F fribygg skrev:
Nä, knappast troligt att Elit klarar det, men deras fönster står sej ju skapligt om man bara har ett perspektiv på ett par årtionden eller kanske med gott underhåll en mansålder.

Väljer man specialbeställda träfönster för egen linoljemålning som TS förväntar man sig förmodligen bättre utförande på kittningen och längre hållbarhet på fönstet om man barasköter underhåll med halvoljning än om man väljer tex Elit Retro.
Håller med (inte om halvoljan men om förväntan på hållbarheten). Jag hade iofs också förväntat mig längre garanti än 3 år.
 
Vad har du använt för färg @lostinsweden? Har du halvoljat de mörkare partierna?
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tveksam till det. Är ju knepiga färgsläpp/flagor i hörnet på framsidan på bågen också, långt från något kitt. Sen har ju kittet släppt också förvisso.
Jag sätter en slant på att den undermåliga kittningen till stor del är avgörande för färgsläppen. Hörnorna står i kontakt med ändträet som tillåtits att dra till sig fukt pga att kittningen inte är tät i hörnen samt att inte hela falsen är täckt med kitt.
Sen får man ett intryck av att det har användts en grundfärg som inte hör till därav utebliven krackelering (typiskt för linoljefärg).
Denna färgkombination skulle isf inte göra saken bättre med tanke på träets rörelse över årstider.
Linoljekitt är långt ifrån evig men med oljade falsar/grundmålade, en halvolja då och då kan det hålla riktigt länge, lite beroende på väderstreck.
 
  • Gilla
Oldboy och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad har du använt för färg @lostinsweden? Har du halvoljat de mörkare partierna?
Det ska enligt smabon vara Engwall o. Claesson. Vi har inte halvoljat nånting. Vi köpte dem färdigmålade.
 
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det ser helt klart märkligt ut. Vad var det för färg och fabrikat? Vet du om de händelsevis har haft någon annan typ av färg under (dvs bara linoljefärg som färdigfärg?).

Linoljefärg som är häftigt utsatt för sol och väder brukar snarare mattas ännu snabbare än normalt, krita tidigt. När den väl krackelerar, långt in i framtiden, så blir det i små små fyrkanter, enligt mi erfarenhet. Och då ser det inte ut som på bilden.
Det ska vara Engwall o. Claesson (Vi köpte färdig målade)
 
  • Gilla
Dacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.