Jugend skrev:
Intressant tråd. Är det bara torktiden som är skillnaden?
Den här typen av kitt blir inte stenhårt när det torkat. Gammaldags kitt blir hårt, brukar spricka och släppa från rutan efter ett tag.
 
Jag använt den här typen av kitt till fönsterrenovering några gånger de senaste åren. Först använde jag Tremco Mono 321, men det kan jag inte få tag på längre i Göteborg, säljs kanske bara i proffsbutiker? Tremco Monoflex är en liknande produkt jag använt, det fungerade likadant. Jag vet inte vad skillnaden är mellan dessa två produker.
Senaste tiden har jag använt Casco Windowseal, fungerade också bra.

Någonstörre mästare i att använda detta kitt har jag inte blivit, önskar jag kunde göra lika snygg fog som i den
där Leif Arvidsson-filmen som är länkad ovan. Några tips har jag dock:

1. Om man vill jämna till kittet med fingret så kan man doppa det i vatten med såpa. Då kladdar det inte. Ta rejält med såpa, fingret skall bli halt när man doppar.

2. Använd inte billigaste kittpistolen, se till att ha en med utväxling som klarar att trycka ut det trögflytande kittet utan ansträngning.

3. Om man som jag inte än har lyckats behärska tekniken att fixa en snygg kittfog direkt med kittpistolen så jämnar man ju till kittet med en kittkniv. Då kan det hamna överfödigt kitt på rutan och på karmen.
Det kitt som hamnar på rutan kan man strunta i, det går lätt att ta bort med rakbladskniv när det torkat.
För att slippa överflödigt kitt på karmen kan man ju lägga maskeringstejp där.
Intressant tips i LA-videon om att "hyvla" bort överfödigt kitt, det måste jag testa nästa gång...

4. Min strategi senaste gången jag gjorde detta var att med kittpistolen lägga en sträng med kitt i falsen som är tillräckligt eller lite för lite. Sedan dra med kittkniven. Efter det ser man säkert några ställen där det blev för lite, lägg på lite extra med kittpistolen på de ställena och dra med kittkniven en gång till.
 
Bra tips där med såpan! Jag har använt matolja tidigare men såpa var kanon.

Klirrade en ruta idag så jag fick tillfälle att testa. Sprutade och drog med fingret, ingen kniv. Resultatet är fullt godkänt för våra gamla fönster, och framförallt går det snabbt. Ska bara ansa lite med ett rakblad när det torkat till lite.

Tyvärr fick jag öppna en ny tub med kitt, vilket betyder att jag inte kommer undan att kitta fler fönster i morgon..

Screen Shot 2012-09-10 at 6.45.55 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har också haft premiär för Tremco 521 och kan konstatera att jag aldrig kommer att använda linoljekit igen.

Jag tejpade både på rutan och bågen och drog en sträng emellan. Sen körde jag rejält med såpvatten och jämnade till med fingret. För mig som är relativt van vid att mjukfoga med silikon och latex är detta väldigt mycket enklare än traditionellt kit som rullar sig och vägrar att fastna.

Det enda jag funderar på är om såpresterna kan ge färgen problem att fästa!?
 
Anders Johansson skrev:
Det enda jag funderar på är om såpresterna kan ge färgen problem att fästa!?
Det tror jag inte, har i alla fall inte märkt av det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.