Hösten gör att jag börjar bli stressad för att hinna med att göra första hjälpen för ett antal av husets fönster innan vintern.

Jag har förstått att många på detta forum anser att linoljebaserat fönsterkit är det enda rätta. Samtidigt använder tydligen varenda glasmästare en annan typ av kit!?

Är det någon form av akrylfog de använder? Stämmer det att torktiden är mycket kortare än för traditionellt kit och att fåglarna inte ger sig på det?

Stämmer det också att det är rejält mycket svårare att jobba med för en amatör?

Till sist - finns det att köpa i färghandeln eller på mer seriösa byggvaruhus?
 
Nej det är inte mycket svårare, ja det finns i vanliga affärer. Sist köpte ja på woody i huddinge/stuvsta.
 
Leif Anderssons LAseal verkar kanon! Finns det andra liknande produkter från andra tillverkare som är lättare att få tag på hos vanliga bygghandlare?
 
Ja. Som sagt....:)
 
Intressant tråd. Är det bara torktiden som är skillnaden?
 
Syntetiskt kan vara svårare att få bort när det måste bytas ut (om15år?). Vissa tycker linoljekitt är trevligare att jobba med.

Viktigast för mig var att
fåglarna äter linoljekittet, jag tröttnade på att mata fåglar med kitt helt enkelt.
 
Jag har aldrig varit med om att fåglarna ätit kitt. Är det omålat kitt i så fall?
Jag antar att det om det sker beror på att det finns dåligt med "riktig" mat för fåglarna - ställ ut ett fågelbord! Jag gissar att fåglarna hellre äter solrosfrö och jordnötter än linolja och krita :)
 
Jag hittade Tremcos motsvarighet på Hornbach, http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01068_index.html

Nu återstår att försöka få dit fogen. Jag gissar att det gäller att ha ett lagom stort hål i pipen för att det ska gå enkelt.

Intressant med Tremcos produkt är att det inte behöver målas annat än om man vill ha en annan kulör. Den tätar mot glaset och man behöver inte måla ut på glaset som man behöver med linoljebaserat kit.
 
En följdfundering eftersom AskeHolst påpekar att syntetkit kan vara svårare att få bort - vågar man ta fram fräsen?

Jag har förstått att en del rensar bort gammalt kit mha en handöverfräs. Vågar man prova detta som nybörjare? Jag har en Festool med anhåll så det borde gå att köra längs bågen och få en riktigt fin träkant att kitta mot! Eller så tar fräsen rutan och man får en utflykt till glasmästaren...
 
Anders Johansson skrev:
Jag hittade Tremcos motsvarighet på Hornbach, [länk]

Nu återstår att försöka få dit fogen. Jag gissar att det gäller att ha ett lagom stort hål i pipen för att det ska gå enkelt.

Intressant med Tremcos produkt är att det inte behöver målas annat än om man vill ha en annan kulör. Den tätar mot glaset och man behöver inte måla ut på glaset som man behöver med linoljebaserat kit.
När jag såg en glasmästare använda denna typ av fog för första gången konstaterade jag att han använde tre gånger så mycket tid till att få pipen i exakt rätt bredd som det gick åt tid till att lägga själva fogen.
 
Ang. fåglar som äter kitt så har jag bara erfarenhet från vårt hus och där åter de även på gamla fönster. Nytt kitt är helt omöjligt, vi har ett garage med fasta fönster som måste kittas på plats, där kommer de inom ett dygn och äter alla underkanter och ca en decimeter upp. Jag testat med vitpeppar, chili och silvertaper men lika lite hjälper det. Annan mat finns det gott om, vi bor på landet och har fågelbord med solrosfrön på vintern.
Jag tycker linoljekitt är lättare att få snyggt, men jag har lagt ner det nu. Jag har en hink med ca 4,5kg kitt kvar som jag aldrig kommer använda, tyvärr. Man kanske skall lägga det på fågelbordet till vintern...
 
  • Gilla
Purrman
  • Laddar…
Jag använder enbart Tremcos Mono 521. Det krävs en hel del övning innan man kan spruta snyggt, men det går väldigt fort. På våra fönster är inte heller utseendet så viktigt. Efter övermålning ser det helt OK ut på en gammal mangårdsbyggnad eller ladugård.

Jag kittade ett fönster (i söderläge, vid havet) för fem år sedan och trots att fogen har varit omålad - annat kom emellan :surprised: - så är den i mycket gott skick.

I mitt fall är det alltså en kompromiss, med ett tiotal byggnader som står och faller sönder omkring mig är hållbarhet och snabbhet viktigare än utseendet. Ska man göra enstaka fönster och det är noga med utseendet kanske Mono 521 är lite svåranvänt innan man får till handlaget. Kladdigt som f-n, dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.