AnneFi
Dalbotös skrev:
Hade ingen aning om det kravet på fönster, får väl hoppas att ingen kommuntjänsteman kommer hit för en nitisk granskning för det uppfyller då inte mina fönster. Tycker för övrigt att de skall ge tusan i vad jag väljer för fönster i mitt eget hus.
Tillbaka till TS undran, kan du inte bege dig till någon lämplig firma och kika på lite fönster? Då ser du ju förhoppningsvis med en gång om du gillar ett visst utseende eller inte.
Jag får nog göra det.

Det är SP Traryd (är det någon skillnad) och ekstrands som jag har tittat på. Men har ingen aning om hur de ser ut i verkligheten
 
AnneFi
Har fått pris på de olika jag har tittat på.

ligger ganska så nära varandra i pris. ett ligger 400 över de andra har fönsterhakar och 1,1 i U-värde medan de som är lite billigare har 0,9 i U-värde och spanjolett beslag.

Hur mycket är det som skiljer i U-värde jag förstår inte riktigt.
 
AnneFi skrev:
Har fått pris på de olika jag har tittat på.

ligger ganska så nära varandra i pris. ett ligger 400 över de andra har fönsterhakar och 1,1 i U-värde medan de som är lite billigare har 0,9 i U-värde och spanjolett beslag.

Hur mycket är det som skiljer i U-värde jag förstår inte riktigt.
http://www.energifonster.nu/sv/rakna_ut_din_energibesparing.aspx
Här kan du räkna ut energibesparingen.
 
AnneFi
Jag vet ju inte vad jag har nu?
Det är treglasfönster som sitter där redan. Vridfönster brunbetsade.
 
verktygsgurun skrev:
För att göra det ännu svårare så är det ett krav/lag från Boverket (BBR) att inga fönster får understiga 1,2 i u-värdet en permanentbostad.(skall mätas enligt svensk standard)
Du menar väl överstiga? Det kan väl inte vara så att att man måste ha ett U-värde HÖGRE än 1,2? De flesta har väl idag U-värden på 0,9-1,1 eller lägre.
 
Anna_H skrev:
Du menar väl överstiga? Det kan väl inte vara så att att man måste ha ett U-värde HÖGRE än 1,2? De flesta har väl idag U-värden på 0,9-1,1 eller lägre.
Ja givetvis menar jag det...men det verkar tydligen vara lite luddigt det där iaf.
 
AnneFi
Ringat in oss till två nu

Ekstrands eller Velfac.

Någon som har erfarenhet av någon ab dessa?

Sambon muttrade något om någon plåt som skulle fästas som man sedan putsade till när det gällde Velfac. Ingen favorit tydligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.