AnneFi
Hejsan!

Har äntligen Lyckats övertala sambon att vi ska byta ut fönsterna rum för rum när vi renoverar resterande rum i huset!

källaren och vinden har fått fönster från Skånska byggvaror.

Vårt hus är byggt på 40-talet men alla fönster är bytta mellan 2004-2006 till begagnade brunbetsade treglas 70-tals fönster 1200*1200

Jag vill ha två lufts sidohängda fönster igen och det är nu jag går in i en djungel jag inte förstår mig på.

Jag vill gärna ha sideswing eller putsningsspalt på fönsterna.
Då får jag ett klassiskt utseende men med en modern funktion.

Här kommer då mina frågor
* Fönstersmygarna är 1400*1270 Kan man då anta att fönstret har varit i samma storlek och satsa på 1400*1200 på de nya fönsterna?
* Är det någon som har någon aning om vad ca standard var på mitt rutan i ett treluftsparti? Verkar som att den var lite större än de två yttre.
* Vilket U värde ska man Välja och är det värt extra pengar för att komma ner?
Har hittat allt ifrån 0,9 till 1,3 skiljer det mycket?
* Aluminium utsida? är det något att föredra?
* Vissa fönstertillverkare har bara med spanjoletthandtag och inte fönsterhake som jag egentligen vill ha. Stör det utseendet mycket inifrån?

Det var nog vad jag kunde komma på just nu.

Hoppas att någon kan svara på mina frågor.
 
AnneFi
Och så kom jag på en fråga till.

Ska man ha ventiler i de nya fönsterna?
 
Jag har ett 40-talshus och kan försöka svara på frågorna så gott det går enligt min erfarenhet:

1. Nej, du bör plocka bort några foderbrädor och mäta upp fönsterhålet. Man hade inte dagens standardmått (mina fönster var ca 133x133 cm inkl. karm. I mitt fall hade fönsterkarmarna dessutom en profil som var ca 1 cm bredare mitt på (runt hela) för att ytterpanelen skulle täcka över karmen men ändå ligga i nivå med karmens utsida. Man var tvungen att såga bort delar av ytterpanelen också för att byta fönstren...

2. Jag har ett 3-luftsparti och där har alla glasen samma mått.

3. I ett gammalt hus så tycker jag det räcker med ca 1.1, man tjänar nog mer på att lägga de extra slantarna på isolering på vinden isåfall.

4. Beror på din inställning. Själv tycker jag det är skönt att få det relativt underhållsfritt och har valt aluminiumutsida, men jag förstår dem som tycker att endast trä ger den rätta känslan. Mitt eget 40-talshus känns inte SÅ viktigt att bevara i originalskick. Hade jag bott i en sekelskiftesherrgård hade jag kanske tänkt annorlunda.
Men jag ville inte förstöra husets intryck i stort, så jag har valt att ha moderna sidohängda tvåluftsfönster, dvs precis som de gamla.

5. Spanjoletthandtag är ju smidigare, men ja, de avviker. Kan man hitta handtag som ser mindre moderna ut så är mycket vunnet.

6. Om du inte har någon annan tilluft i sovrummen så skulle jag rekommendera åtminstone en spaltventil eller liknande i just sovrummen (det är där man brukar ha tilluftsventiler).
 
40-tals hus här med och jag håller i stort med b8q här ovanför. Jag har dock valt träfönster, gillar inte aluminium men smaken är som baken - delad. Jag har fönsterhakar också, spanjoletthandtag må vara praktiska men... Nja... :)
Fönsterna som satt i huset var byggda av samma person som byggde huset och de hade alla möjliga mått så jag gjorde det enkelt för mig i och med att jag ändå höll på att tilläggsisolera och sätta upp ny panel så köpte jag fönster i färdiga storlekar och anpassade fönsterhålen istället.
 
AnneFi
Huset är i tegel och putsat kanske jag ska tillägga. Så det finns inget att ta bort.
Tänkte mer om fönsterna är 1400 exakt eller några mm mindre så det går att klämma in ett. Ser dumt ut idag när där sitter ett mindre fönster än vad smyg och element är
 
Bara du kan veta hur breda dina fönsterhål är. Dagens modulmåttsfönster är i praktiken minst 1-2 cm mindre än modulmåttet (t.ex. kan du räkna med att ett fönster som är 14x14 har måtten ca 138-139 cm breda och höga.
Många tillverkare erbjuder ju också måttbeställda fönster mot en högre kostnad.
 
Byggfabriken erbjuder äkta gammaldags kvalitetsfönster. Byggs mot beställning, måttanpassade.
www.byggfabriken.com/



Det gläder mig att du tycks ha ett sunt estetiskt sinnelag. (y)
 
För att göra det ännu svårare så är det ett krav/lag från Boverket (BBR) att inga fönster får understiga 1,2 i u-värdet en permanentbostad.(skall mätas enligt svensk standard)
Kravet gäller även vid renovering alltså arbeten som inte kräver bygganmälan/bygglov. K-märkta hus kan undantas. Inte lätt för varken konsument eller tillverkare att uppfylla detta.
 
verktygsgurun skrev:
För att göra det ännu svårare så är det ett krav/lag från Boverket (BBR) att inga fönster får understiga 1,2 i u-värdet en permanentbostad.(skall mätas enligt svensk standard)
Kravet gäller även vid renovering alltså arbeten som inte kräver bygganmälan/bygglov. K-märkta hus kan undantas. Inte lätt för varken konsument eller tillverkare att uppfylla detta.
Jag ställer mig tveksam till ditt påstående om krav på U-värde för fönster. Kan du presentera en källa? Jag hittar inget om detta i byggreglerna.
Edit: nu hittade jag det, nästan längst bak i kapitel 9. Det stämmer fast det verkar vara möjligt att göra avsteg från kravet även fast byggnaden inte är k märkt.
 
Redigerat:
HansR skrev:
Jag ställer mig tveksam till ditt påstående om krav på U-värde för fönster. Kan du presentera en källa? Jag hittar inget om detta i byggreglerna.
Edit: nu hittade jag det, nästan längst bak i kapitel 9. Det stämmer fast det verkar vara möjligt att göra avsteg från kravet även fast byggnaden inte är k märkt.
Fick höra det på en utbildning häromdagen och fick se utdrag ur BBR på det. Skulle gärna själv läsa hela texten men hittar inte . Har du någon länk och kanske sidnummer hade jag varit tacksam.
 
Som jag läser det är det inget krav, endast en till intet förpliktigande rekommendation.

Allt annat vore ju i det närmaste övergrepp i rättssak på vårt gemensamma kulturhistoriska arkitekturarv.
 
Oldboy skrev:
Som jag läser det är det inget krav, endast en till intet förpliktigande rekommendation.

Allt annat vore ju i det närmaste övergrepp i rättssak på vårt gemensamma kulturhistoriska arkitekturarv.
Ja det verkar som om man kan komma runt det om huset har en kulturhistorisk karaktär. Sen är det som så att i BBR finns läsanvisningar för hur texten skall tolkas..... Tex om det står "bör" eller "kan" skall det läsas som "skall" .
 
Hade ingen aning om det kravet på fönster, får väl hoppas att ingen kommuntjänsteman kommer hit för en nitisk granskning för det uppfyller då inte mina fönster. Tycker för övrigt att de skall ge tusan i vad jag väljer för fönster i mitt eget hus.
Tillbaka till TS undran, kan du inte bege dig till någon lämplig firma och kika på lite fönster? Då ser du ju förhoppningsvis med en gång om du gillar ett visst utseende eller inte.
 
Sen är det som så att i BBR finns läsanvisningar för hur texten skall tolkas..... Tex om det står "bör" eller "kan" skall det läsas som "skall" .
Har skummat igenom kap 1 & 2 i BBR19 utan att hitta något om läsanvisningar. Var finns de?

Tex om det står "bör" eller "kan" skall det läsas som "skall"
Eh, detta verkar högst osannolikt. Mig veterligt är det i allmänhet, och i synnerhet i juridiska sammanhang, mycket väsentligt huruvida det står "bör" el "kan" el "ska". Om "bör" el "kan" ska läsas som "ska" så finns det ju ingen anledning att använda "kan" el "bör" överhuvudtaget. Då ska bara "ska" användas. (Häpp! :))

När jag nu tänker närmare på saken så undrar jag om fönsterbyte räknas som ändring av byggnad. Tvivlar starkt på det, såvida man inte gör något radikalt byte (exteriört).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.