byggare henke skrev:
bleckplåt kan du väl få. om du beställer det
Jo, och man kan få dem i nysilver också. Om man beställer det. Men om man bara köper ett standard fönsterbleck, så är det inte gjort av bleckplåt.
 
B
nej. för det blir billigast
 
Jag har precis fått nya fönster insatta i min villa. Jag är INTE nöjd med montering av fönsterblecken, se bild. Dessutom byttes inte yttre fodret eller smygen ut då de nya fönstren var lite mindre utan det spikades på en 45:as list runt hela fönstret.

Jag tycker det ser hafsigt ut och har påtalat detta för företaget som utförde jobbet. De påstår att det är så här man gör. Man byter inte om man inte skadat fodret.

De har inte använt svart skruv till svarta bleck, några bleck är för korta och då har de tvingat ut sidorna på blecket mot smygen så att det är ett par cm öppet på varje sida om blecket.

Det största problemet jag ser är att det blir öppet in i fasaden mellan bleck och foder, stora glipor på 1,5 cm på vissa ställen och vad händer med snödrev och slagregn? Jag hoppas att det finns luftspalt och papp i intakt skick!

Skulle ni acceptera detta? Vad har jag för rättigheter som beställare? Jag har en offert som det står att "utvändiga anslutningar ingår för färdigt resultat". Vem avgör när det är färdigt resultat? Flera kunniga inom bygg som vi rådfrågat säger att vi inte ska acceptera detta, att det inte är praxis att göra på detta sätt men företaget som gjort det säger att resultatet är fullgott.

Jag såg i ett tidigare inlägg från januari i år att det finns beskrivet i AMA hur man ska göra. Hur får jag tillgång till den informationen?

Det är trist att man måste göra allt själv för att bli nöjd.

/Anna
 
  • 111025@150316 P1040529.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anna Hedström Det såg inte snyggt ut. Om de ändå ansträngt sig och bockat fönsterblecket så det täckte hålet...
 
Det är inte godkänt på långa vägar.
 
Betala inte hela fakturabeloppet. Håll inne skäligt belopp som täcker kostnaden att anlita annat företag som rättar till felaktigheterna.
 
Det där såg inte snyggt ut alls Anna, vilket företag var det som gjorde det? Jag sitter här och blir orolig nu då mina polska fönstermontörer kommer snart och ska göra klart allt idag vilket innebär att sätta fönsterbleck. Hoppas det gör det snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.