annanasen skrev:
Japp, kan mycket väl vara gamla och säkert en gång fina förnsterbrädor i marmor... bara det att de blivit ganska missfärgade av något (?), och är inte så fina längre...
Men klart är ju att de är väldigt praktiska (vatten, krukor) ;)
Ska försöka mig på att ge dom en riktigt uppfräshning/rengöring...  :)
Prova med vanlig brunsopa :). Om det är fläckar av gammal färg som ligger på ytan: klätta på med brunsopa, täck över med gladpak så den inte torkar och låt det ligga fex över natten. Sopan förstör inte stenen och brukar lösa färg effektivt. Är det annan sorts fläckar så får man finslippa :(. Vaxa efteråt.
Jag gav mina en omgång möbelpolish (M52 köpt på ICA?) som man brukar på lakade möbler och det funkade också :).
Lycka till!
gaia
 
Får jag vara motvalls kärring??!! Jag förespråkar _inga fönsterbräder alls_-stilen... I vårt nya hus, som vi inte flyttat till än, kommer jag att låta bli att montera tillbaks de fönsterbrädor nuvarande ägare tog bort i samband med fönsterbyte. Är inte mycket för att ställa saker i fönstret, så i några rum blir det inga bräder! Däremot har huset i vissa fönster elementskydd (vattenelement), och där kommer jag utnyttja ovanstidan på elementskydden till blommor.

I övrigt gillar jag amplar bättre, så det får det bli i de fönster som saknar fönsterbräda.
 
Alla får ju ha sina åsikter...som tur är ser det ju inte ut likadant i alla hus! Amplar är fint men jag tycker det inte finns så många snygga på marknaden...

Gillar den ombonade känslan man får i ett rum med en fin kruka med nån exotisk växt på fönsterbräda :cool:
 
gaia skrev:
[quote author=annanasen link=1148283644/0#15 date=1148464120]Japp, kan mycket väl vara gamla och säkert en gång fina förnsterbrädor i marmor... bara det att de blivit ganska missfärgade av något (?), och är inte så fina längre...
Men klart är ju att de är väldigt praktiska (vatten, krukor) ;)
Ska försöka mig på att ge dom en riktigt uppfräshning/rengöring...  :)
Prova med vanlig brunsopa :). Om det är fläckar av gammal färg som ligger på ytan: klätta på med brunsopa, täck över med gladpak så den inte torkar och låt det ligga fex över natten. Sopan förstör inte stenen och brukar lösa färg effektivt. Är det annan sorts fläckar så får man finslippa :(. Vaxa efteråt.
Jag gav mina en omgång möbelpolish (M52 köpt på ICA?) som man brukar på lakade möbler och det funkade också :).
Lycka till!
gaia[/quote]


Ska jag diffenitivt prova!
Tack  :)
 
En fråga i samma tema. Vi har två fönster valv som bryter en vägg. Innan satt där sånna där flammiga fönsterbräder i botten på fönstret, mne de slängde jag ut vid renoveringen. Nu vill jag ha svart skiffer eller något liknande. Vet ni var man kan köpa sånt måttbeställt?

Alternativt så satsar jag på ek?

När det gäller vanliga fönsterbrädor så bytte vi våra genombrutna i laserad mörkt trä mot vita släta.... Vilken skillnad! Köp släta, mne med falsad kant så ser det riktigt riktigt snyggt ut när det kommer på plats.

/N
 
Håller med Gaia, jag skulle ALDRIG byta bort stenbänkar! De är ju så vackra och passar i både modern och gammal miljö! Jag är SÅ nöjd över att vårt husleverantör (Götenehus) har fönsterbänkar av kalksten som standard, många andra har istället träskivor.

Är dina bänkar förstörda, försök istället att renovera dem, håller med föregående talare. Vad ska man med träbänkar till när det finns sten?? :surprised: :)

Lycka till!
:)
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.