Om man summerar kontentan i tråden verkar det som att det inte verkar spela någon roll... Har man osis spricker det! Även om jag själv aldrig haft några som helst problem.

Har själv tvåglas ohärdat i bastu av friggebodstyp vid sjön vid fritidshuset sedan tio år. Precis som ngn föregående talare pratar vi om fönstret som följde med när friggeboden inhandlades på OBS.

Stormeldning inne och -35 ute vid flera tillfällen + vattenstänk på glaset med iskallt vatten från borrat hål i isen utan att något spruckit... Emellanåt temperaturskillnad på över 100 grader...

Skulle inte lägga en spänn på något dyrare!

Funkar det i Älvsbyn i januari så lär det fan funka var som helst!

http://www.husavan.com/badtunna.html
(Imma på insidan, -27 ute! Notera f.ö hur frosten på fönstret på första bilden övergår till imma på sista när bastun värmts upp...)

Helt säkert är det så att man får en gradient över de två glasen med mellanliggande luftspalt som är fullt tillräcklig för att jämna ut temperaturskillnaden.

/J
 
  • Gilla
Melektra
  • Laddar…
oj nu sitter jag väll i klistret :'(
Har precis monterat in 2st 3-glas isolerglas med innersta
rutan härdad. Naturligtvis aluminiumram som alla isolerglas. Jag köpte dom av Elitfönster. Kommer dom ovilkorligen att sprängas under första bastubadet :surprised:

Finns det någon som kan bekräfta att det fungerar med isolerglas?

Kan jag rädda situationen genom att montera en härdad ruta innanför fönstret?
 
Funkar det i Älvsbyn i januari så lär det fan funka var som helst!
mmm ... urhäftigt ... när jag ser såna här bilder måste jag erkänna att det ändå finns något som jag saknar efter att ha lämnat Luleå för Österlen ...
 
Man kanske skulle montera en extra ruta av lexan eller plexi innerst på enklaste sätt? Bara skurva fast med några lister... Fast den kanske tappar formen och rasar ur ramen när man börjar elda på ordenligt... I varje fall borde den skydda glaset på alla sätt så länge den sitter kvar... ;-)
 
Tack for alle bra ideer :)

Jeg har nu byggt min bastu bod ;D

Fönster er 2 stk (8x8 och 5x8) 2-glas isloler hvor jeg montere 6mm innanfor som bla. wille_p tänker.

Nu er der bare jobben m gulv, panel, bygge lavar och montere kamin och skorsten - då er det tid at svettas

//Smose
 
Tjena,

Jag vill ha ett runt fönster i bastun med dia 35cm. Skall sättas mot inre delen av huset, alltså ej utomhus. Har surfat en hel del men inte hittat ngt som stämmer. Är det ngn som har ett par tips??

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.