Under dagarna? Jag bor i Sverige i ett år. Ibland uttrycker jag mig kanske inte helt korrekt. jag tror att det är helt klart hur jag menar det.
 
16 timmar per fönster måste vara extremt.
Vi bytte förra veckan, 4 totalt. De enklaste fönsterna tog väl 2.5 timmar styck, då behövde man vara 2 man i 15 minuter för att plocka fram fönster och lyfta upp, hålla medans den andra skruvar fast. 3 timmar är inkl att såga av halva gamla karmen.
 
Jag rev ur ett fönster, reglade för att minska öppningen, satte i fönstret och fixade utsidan förutom bleck på ca 3h.
 
M MiriDe skrev:
Under dagarna? Jag bor i Sverige i ett år. Ibland uttrycker jag mig kanske inte helt korrekt. jag tror att det är helt klart hur jag menar det.
Ja ok, ursäkta
Men hur många dagar totalt var han där? 4?
Eller var ni borta på jobb hela veckan kanske?
 
nino nino skrev:
Ja ok, ursäkta
Men hur många dagar totalt var han där? 4?
Eller var ni borta på jobb hela veckan kanske?
ingen fara.
Måndag till torsdag kom han till oss kl 7, 7.15 åkte vi till jobbet varje dag.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
16 timmar per fönster måste vara extremt.
Vi bytte förra veckan, 4 totalt. De enklaste fönsterna tog väl 2.5 timmar styck, då behövde man vara 2 man i 15 minuter för att plocka fram fönster och lyfta upp, hålla medans den andra skruvar fast. 3 timmar är inkl att såga av halva gamla karmen.
tack för riktvärdena!
 
Jag som glad amatör bytte sex fönster förra sommaren vilket tog 6-7 timmar per fönster varav hälften av tiden för foder, fönstersmyg, fönsterbräda och dylikt. Då var två av fönstren större än de tidigare och även resterande fick det tas bort lite på för drevning. Som tur är så motiverade det inköp av lite verktyg.
 
  • Gilla
MiriDe
  • Laddar…
Du ska inte betala mer än 16 timmar, 2 snickare gör det lätt på ca 10 timmar, men man får betala för hela dagen
 
  • Gilla
MiriDe
  • Laddar…
Om han varit där i 4 dagar när ni varit på jobbet, så har ni har väl lagt märke till vad han åstadkommit(eller inte åstadkommit) när ni kommit hem på eftermiddagen?
Det innebär ju i teorin att ni fönsterhålen stått öppna 2 nätter?
 
Det är sannolikt att hantverkaren utnyttjade TS oerfarenhet och frånv ar för att försöka ta orimligt betalt. Mitt råd till TS: Ta kontakt med snickarfirmans chef och fråga om det verkligen kan tagit 32 timmar att byta två fönster, och att du antar att det måste föreligga ett fel.
Om firman inte ändra sig gör man i Sverige så att man bestrider fakturan skriftligt ("Jag bestrider fakturan"). Du betalar vad du tycker är rimligt. Om firman vill ha mer pengar så behöver dom sätta igång en större aktivitet och många gör inte det.
Lycka till.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
En bild på fasaden och en bild från insidan vore bra för att kunna bedöma
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag som total amatör satte in riktigt tunga sidohängda Elitfönster helt själv i en gammal kåk (2 plan) där jag fick såga av plattjärn för att få bort de gamla, förstärka med balk i underkant pga mycket högre vikt och sätta igen sidor och ovansida pga lite mindre fönster. Hann ändå med i snitt 2 fönster per dag, men då är inte salningen på insidan inräknad, men utsidan gjordes med komplicerade L-profiler (som hyvlades för perfekt passning) jag hittade på själv, för att det skulle passa gammalt hus och nya alu-klädda fönster. 15 år sedan nu och inte något fönster har rört sig en millimeter, helt perfekt passning fortfarande.

32 timmar för en erfaren snickare låter som ett skämt, oavsett kringarbetet. Tyvärr är jag inte förvånad. Snickaren som var tänkt att sätta in mina fönster drog sig ur i sista sekund pga bristande självförtroende efter några kontrollfrågor från mig, trots 20 års erfarenhet. Det var nog bäst det som skedde.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Om han varit där i 4 dagar när ni varit på jobbet, så har ni har väl lagt märke till vad han åstadkommit(eller inte åstadkommit) när ni kommit hem på eftermiddagen?
Det innebär ju i teorin att ni fönsterhålen stått öppna 2 nätter?
Inte helt, men det fanns luckor mellan vägg och fönster.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är sannolikt att hantverkaren utnyttjade TS oerfarenhet och frånv ar för att försöka ta orimligt betalt. Mitt råd till TS: Ta kontakt med snickarfirmans chef och fråga om det verkligen kan tagit 32 timmar att byta två fönster, och att du antar att det måste föreligga ett fel.
Om firman inte ändra sig gör man i Sverige så att man bestrider fakturan skriftligt ("Jag bestrider fakturan"). Du betalar vad du tycker är rimligt. Om firman vill ha mer pengar så behöver dom sätta igång en större aktivitet och många gör inte det.
Lycka till.
tack för ditt råd.
De första stegen har vi gjort, chefen insåg ingenting. Vi har också skickat ett brevet där vi bestred fakturan och vi har betalt materialkostnaderna som var angivna separat.
Nu ska vi bestämma hur många timmar vi betalar för.
Har du ett tips?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag som total amatör satte in riktigt tunga sidohängda Elitfönster helt själv i en gammal kåk (2 plan) där jag fick såga av plattjärn för att få bort de gamla, förstärka med balk i underkant pga mycket högre vikt och sätta igen sidor och ovansida pga lite mindre fönster. Hann ändå med i snitt 2 fönster per dag, men då är inte salningen på insidan inräknad, men utsidan gjordes med komplicerade L-profiler (som hyvlades för perfekt passning) jag hittade på själv, för att det skulle passa gammalt hus och nya alu-klädda fönster. 15 år sedan nu och inte något fönster har rört sig en millimeter, helt perfekt passning fortfarande.

32 timmar för en erfaren snickare låter som ett skämt, oavsett kringarbetet. Tyvärr är jag inte förvånad. Snickaren som var tänkt att sätta in mina fönster drog sig ur i sista sekund pga bristande självförtroende efter några kontrollfrågor från mig, trots 20 års erfarenhet. Det var nog bäst det som skedde.
Det du gjorde där låter som om det liknar våra åtgärder. Vad skulle du säga om du lägger till tid för insidan, hur många timmar blir det för två fönster om du gjorde det?


nino nino skrev:
En bild på fasaden och en bild från insidan vore bra för att kunna bedöma
jag kan ladda upp bilder inom de närmaste dagarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.