Läst lite olika och förstår att folk tycker olika. Såklart vore det bäst att skruva med karmskruv, men vore fint att höra från någon som faktiskt fäst en dörr och fönster med bara fogskum utan att skruva.
Vad finns det för nackdelar med att använda fogskum för att fästa altandörr och fönster? Hur sitter era fönster/dörrar idag?
Anledning till att jag frågar är att det nästan inte går att borra fast utan att teglet spricker.
 
Redigerat:
Finns nog ganska många åsikter om detta.

Jag brukar köra efter "karmskruv om du kan, fogskum om du måste"

Grejen med fogskum är att du kan misslyckas på flera sätt.

Du sprutar in för mycket fogskum så det svämmar över.

Du säkrar inte dörren tillräckligt innan vilket kan leda till att fogskummet ger dig en midja på karmen.

Eller att karmen, av någon anledning ryckas till precis innan. Jobbigt att justera efter man skummat.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Finns nog ganska många åsikter om detta.

Jag brukar köra efter "karmskruv om du kan, fogskum om du måste"

Grejen med fogskum är att du kan misslyckas på flera sätt.

Du sprutar in för mycket fogskum så det svämmar över.

Du säkrar inte dörren tillräckligt innan vilket kan leda till att fogskummet ger dig en midja på karmen.

Eller att karmen, av någon anledning ryckas till precis innan. Jobbigt att justera efter man skummat.
Ok, tack för svar! Vad menas med midja på karmen?
 
När skummet tryckt in karmen så fönstret blir svårt att öppna eller ej går att öppna.
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
R
Du behöver vara någa med att dörren står exakt innan du skummar samt lägga distanser emellan karmen och dörrbladet så att inte skummet trycker in karmen mot dörrbladet..
Det brukar hålla med skum men köp inte typ Biltemas eller annan billig skräp uta köp kvalitets märken på fogskummet..
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Friteradräka Friteradräka skrev:
...
Anledning till att jag frågar är att det nästan inte går att borra fast utan att teglet spricker.
Normalt har du en tegelfasad, och en trästomme bakom. Det är i trästommen och dess reglar du sätter fönster och dörrar, teglet är normalt bara en fasad just, inte bärande alls.

Jag har aldrig använt fogskum för att sätta fönster eller dörrar. Man vill ha justerbarheten i karmskruv och tätning sker med drevremsor.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Friteradräka Friteradräka skrev:
Läst lite olika och förstår att folk tycker olika. Såklart vore det bäst att skruva med karmskruv, men vore fint att höra från någon som faktiskt fäst en dörr och fönster med bara fogskum utan att skruva.
Vad finns det för nackdelar med att använda fogskum för att fästa altandörr och fönster? Hur sitter era fönster/dörrar idag?
Anledning till att jag frågar är att det nästan inte går att borra fast utan att teglet spricker.
Jag skulle prova karmhylsa med en extra ”tryckbricka” och skum. Då slipper du borra i teglet. Karmhylsan trycker mot teglet och på så sätt kan du sätta fast fönster temporärt. Därefter skummar du mellan fönster och tegel. Jag har aldrig fått karmen att bågna av skum på 30 installerade fönster. Därefter kan du dra karmhylsorna lite hårdare
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
G gorcot skrev:
Jag har aldrig fått karmen att bågna av skum på 30 installerade fönster.
Fönster brukar gå bra, men på en altandörr kan det hända.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G gorcot skrev:
Jag skulle prova karmhylsa med en extra ”tryckbricka” och skum. Då slipper du borra i teglet. Karmhylsan trycker mot teglet och på så sätt kan du sätta fast fönster temporärt. Därefter skummar du mellan fönster och tegel. Jag har aldrig fått karmen att bågna av skum på 30 installerade fönster. Därefter kan du dra karmhylsorna lite hårdare
Tack det var ett bra tips!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Normalt har du en tegelfasad, och en trästomme bakom. Det är i trästommen och dess reglar du sätter fönster och dörrar, teglet är normalt bara en fasad just, inte bärande alls.

Jag har aldrig använt fogskum för att sätta fönster eller dörrar. Man vill ha justerbarheten i karmskruv och tätning sker med drevremsor.
Jo, grejen är att stommen är utav tegel också
 
nimhed nimhed skrev:
Fönster brukar gå bra, men på en altandörr kan det hända.
Håller med om att risken är större. Aldrig hänt mig dock på installation av 3 altandörrar och 2 entrédörrar.
 
R
Friteradräka Friteradräka skrev:
Jo, grejen är att stommen är utav tegel också
Om du är osäker hyr in en snickare ett par timmar +framkörning så får du det ur världen..
 
R Rejäl skrev:
Om du är osäker hyr in en snickare ett par timmar +framkörning så får du det ur världen..
Jo det var just det vi gjorde. Snickaren ville fogskumma fast dörren eftersom teglet sprack. Dörren sitter där nu men blev en spricka i karmen när han stöttade upp. Och det gör lite ont i själen.
 
Största nackdelen med skum som jag ser det är att även om allt blir perfekt idag går det inte att justera om behov dyker upp imorgon.
 
  • Gilla
Friteradräka och 3 till
  • Laddar…
Hmm, vad händer om ett fönster eller en dörr inte sitter med karmskruv och det brinner? Riskerar man inte att de trillar ut för alla fogskum är väl inte brandsäkra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.