Status
Tråden går ej att kommentera.
Steamboy skrev:
Om jag säger så här, vet man inte vem man pratar om, vad de har för utbildning, erfarenhet och yrke, kan man lika gärna vara tyst istället för att måla fan på väggen.

Du vet absolut ingenting om killens granne men ändå är du tvärsäker på att han gör fel och inget kan. Tänk om du har fel!
Hur många hemmapulare tror du går på vidareutbildningar/kurser samt lär in sig nya regler osv? Hur många vet hur dom ska göra när det ska pus-jordas osv?
Jag har sagt det förr och säger det igen, det är otroligt konstigt att det finns lekmän som anser sig kunna "allt" inom el när yrkeselektrikerna själva anser att dom aldrig blir fullärda.
 
O
Glufsglufs skrev:
Jag har sagt det förr och säger det igen, det är otroligt konstigt att det finns lekmän som anser sig kunna "allt" inom el när yrkeselektrikerna själva anser att dom aldrig blir fullärda.
Nu är det väl ingen som påstår sig kunna allt. Vet inte vart du fått det ifrån. Däremot är det många som som tror sig kunna tillräckligt. Vilket inte alls är samma sak.

Sen är det helt sant att regler ändras och att det är svårt för lekmän att hänga med. Särskilt som både elsäkerhetsverket och branschen gör sitt bästa för att mer eller mindre hemlighålla den lilla information som finns. Att bli "fullärd" på något som ändras hela tiden går självklart inte. Det har du helt rätt i, men du vet lika väl som jag hur ellagstiftningen funkar. Gamla installationer behöver praktiskt taget aldrig rivas ned för att någon föreskrift ändras. Så ur ett säkerhetsperspektiv är det skit samma om man inte är helt uppdaterad. Finns gott om hus som sitter med gamla 80-talsinstallationer utan att för den skull vara dödsfällor. Om jag gör en nyinstallation enligt samma standard så är det givetvis helt galet jämfört med dagens regler men folk kommer knappast falla som furor pågrund av det.

Jag håller dock helt med dig i sak. Det enda jag reagerade på var den fördomsfulla formuleringen i inlägget. Det går att påpeka samma sak utan en massa förutfattade meningar.
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
Nu är det väl ingen som påstår sig kunna allt. Vet inte vart du fått det ifrån. Däremot är det många som som tror sig kunna tillräckligt
...för det jobb som ska göras, t.ex installera en ny gruppledning.

Steamboy skrev:
Om jag gör en nyinstallation enligt samma standard så är det givetvis helt galet jämfört med dagens regler men folk kommer knappast falla som furor pågrund av det.
Jo, för nu blir det ett regelbrott. Ingen får bryta mot lagtexten och elinstallationsreglerna, inte ens hempulare (dom "får" endast bryta mot regeln om behörighet :cool:)
 
Sedan finns det ju även "behöriga" elektriker som verkar vara både färgblinda, och har svårt att förstå skillnaden mellan PE och N. Men det är en annan sak... :)
 
Steamboy skrev:
Nu är det väl ingen som påstår sig kunna allt. Vet inte vart du fått det ifrån. Däremot är det många som som tror sig kunna tillräckligt. Vilket inte alls är samma sak.

Sen är det helt sant att regler ändras och att det är svårt för lekmän att hänga med. Särskilt som både elsäkerhetsverket och branschen gör sitt bästa för att mer eller mindre hemlighålla den lilla information som finns. Att bli "fullärd" på något som ändras hela tiden går självklart inte. Det har du helt rätt i, men du vet lika väl som jag hur ellagstiftningen funkar. Gamla installationer behöver praktiskt taget aldrig rivas ned för att någon föreskrift ändras. Så ur ett säkerhetsperspektiv är det skit samma om man inte är helt uppdaterad. Finns gott om hus som sitter med gamla 80-talsinstallationer utan att för den skull vara dödsfällor. Om jag gör en nyinstallation enligt samma standard så är det givetvis helt galet jämfört med dagens regler men folk kommer knappast falla som furor pågrund av det.

Jag håller dock helt med dig i sak. Det enda jag reagerade på var den fördomsfulla formuleringen i inlägget. Det går att påpeka samma sak utan en massa förutfattade meningar.
Men jösses...det är väl inget som hemlighålls, det är väl bara att betala för kursliteratur, kurserna eller ta anställning på firma som får löpande utbildningar av leverantörer som vilken utbildad elektriker/elfirma som helst....vadå hemligt????
 
ampz skrev:
Sedan finns det ju även "behöriga" elektriker som verkar vara både färgblinda, och har svårt att förstå skillnaden mellan PE och N. Men det är en annan sak... :)
Det är sant, inom alla yrken så finns det de som är bättre och sämre på något vis.
 
Ett resultat av det här att lekmän kan "tillräckligt" är ju då fuljordningar i uttag.....det finns det mer av än vad många tror samt blandat med jordade uttag och ojordade i samma rum osv.
 
Tror inte vi kommer att hitta en definition på en lekmans färdigheter... Fuljordning kan ju sannerligen inte betraktas som tillräcklig kunskap, medan en blandning av jordade och ojordade uttag skulle kunna vara korrekt, men även helt fel.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tror inte vi kommer att hitta en definition på en lekmans färdigheter... Fuljordning kan ju sannerligen inte betraktas som tillräcklig kunskap, medan en blandning av jordade och ojordade uttag skulle kunna vara korrekt, men även helt fel.
Jo, men det är ju det som är skillnaden, en utbildad vet i regel vad som är rätt och fel punkt, medans en lekman har kunskaper i funktionerna plus lite till men inget av regelverket och liknande. Man dyker som sagt på anläggningar lite då och då som i teorin är rätt men egentligen är helt fel utförda och kan i värsta fall vara en livsfara.
 
Det måste du posta foton på i värstingtråden :)
 
Bo.Siltberg skrev:
Det måste du posta foton på i värstingtråden :)
På en fuljordning?
 
Glufsglufs skrev:
Man dyker som sagt på anläggningar lite då och då som i teorin är rätt men egentligen är helt fel utförda och kan i värsta fall vara en livsfara.
Nä, på detta!
 
Jasså, du menar så...ja, jag kan ju inte tillföra så speciellt mycket mer än vad som redan finns, fuljordningar, mysko skarvningar, teletråd till 230V osv osv men ser jag något outstanding så ska jag försöka komma ihåg det.
 
Glufsglufs skrev:
fuljordningar, mysko skarvningar, teletråd till 230V osv osv .
Så du menar att detta "i teorin" är rätt???
 
Gabbe1 skrev:
Så du menar att detta "i teorin" är rätt???
Var har jag skrivit att det är rätt???? Jag skrev att det funkar i teorin, inte att det på något vis är rätt så ge gärna en förklaring på hur du kunde tolka in det på det viset, jag hittar då inget inlägg man ens kan misstolka det som att jag påstår att det är rätt fast det i teorin funkar. Hittar du något så vore det ju bra så jag kan revidera den meningen.

Teoretiskt sett så får du ju ut "jord" på jordskruven i uttaget fast nollan går då som PEN från centralen ända till uttaget och delas sen till PE och N i uttaget vilket inte är godkänt, genom kunskaper som detta och annat likvärdigt så finns det en och en annan lekman som förstår principen och gör därefter men förstår inte skillnaden mellan det som funkar teoretiskt och vad som är godkänt praktiskt.
Samma sak med dimensioner på kabel, är det ledande tråd så funkar anläggningen (teori) men rent praktiskt vad som får göras och vad som är förbjudet förbises, samt skarvningar där det i teorin funkar med det mesta men praktiskt finns massa varianter som inte är godkända beroende på hur det skarvas, med vad det skarvas och i vilket utrymme det skarvas. Därför finns det utbildade elektriker som sen får kurser i regelverket löpande samt andra vidareutbildningar för att kunna hantera nytt material och regeländringar för att vidare praktisera det i verkligheten och kunna efterlämna sig en elsäker anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.