Jag undrar vilken typ av kabel som ska leda ut från väggen till kaminen (ca 2dm synlig) (3-fas kamin)

Har även en till fråga,

har tänkt att dra kabel i golvnivå under lavarna för belysning under lavarna. Vilken IP klass skall det vara på lampan o vilken typ av kabel krävs?? Det blir ju inte så varmt på "låg nivå" i bastun. kabeln kommer att bli dragen synligt utanpå panelen. Tacksam för svar
 
Ljusarmatur- IP-24, kabel i område 2 ( upp till 0,5 m över golv och minst 0,5 m till aggregat) där går det bra med vanlig EKK.

Kabel till aggregat beror nog på vilken typ man har. Till min Tylö sport 8 gick det bra med vanlig EKK.

mvh Kai
 
Varför chansa? En godkänd kabel, t ex H07RN-F, kostar ca 100 kr för tio meter på Clas Olsson. Inga större summor att tjafsa om ...
 
rome_in_a_day skrev:
Varför chansa? En godkänd kabel, t ex H07RN-F, kostar ca 100 kr för tio meter på Clas Olsson. Inga större summor att tjafsa om ...
Det är ingen chansning. Som nämns ovan funkar det med vanlig EKK under 0,5 meter.
 
EKK är väl bara godkänd till 70 grader?
 
mycke_nu skrev:
EKK är väl bara godkänd till 70 grader?
Ja. Och under 0,5 meter höjd i bastun är det typ 30 grader.
 
jenfor skrev:
Ja. Och under 0,5 meter höjd i bastun är det typ 30 grader.
Spelar väl ingen roll. Kabel i bastu ska vara godkänd för 110 grader är det jag fått för mig berättat.

//R
 
Redigerat:
Robster skrev:
Spelar väl ingen roll. Kabel i bastu ska vara godkänd för 110 grader är det jag fått för mig berättat.

//R
Det stämmer inte. I monteringsanvisningen till mitt aggregat (Harvia) står det uttryckligen att ingen sådan klassning krävs under 0,5 meters höjd.
 
Redigerat:
Elsäkerhetsföreskrifterna kopierat från Elsäkerhetsverkets hemsida:

703.5 Val och montering av elektrisk materiel
703.51 Allmänna bestämmelser
703.512.2 Elektrisk materiel skall ha kapslingsklass IP24.
Basturum indelas i fyra områden, som visas på Figur 703A:
Område 1 i vilket endast bastuugn och elektrisk materiel för bastuugnens drift får
placeras.
Område 2 i vilket inte ställs några särskilda krav på den elektriska materielens
värmetålighet.
Område 3 i vilket den elektriska materielen skall vara utförd för användning vid en
omgivningstemperatur av minst 125 °C.
Område 4 i vilket gäller samma krav på den elektriska materielens värmetålighet
som i område 3. Sådan materiel får endast utgöras av dels ljusarmatur,
monterad så att den inte förorsakar överhettning, dels givare för
reglering och styrning av bastuugnens effekt, jämte tillhörande kablar.
703.52 Ledningssystem
Ledningssystem skall ha isolering motsvarande föreskrifterna i 413.2. Kabel får inte ha
metalliskt hölje eller vara förlagd i metallrör.
703.53 Bryt-, manöver- och skyddsanordningar
Manöverapparater och elkopplare, som inte är särskilt avsedda för bastuugn, samt
kopplingsutrustning och uttag får inte vara placerade i basturum. Anordning för nödbrytning
av bastuugn och nödsignalering får dock placeras i område 2.
 
  • Gilla
peert
  • Laddar…
Bidrar med den saknade illustrationen. I område 1 måste det ju rimligen vara minst lika tuffa krav som i omr 3.
 
  • Bastuzoner.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ur "Minimikrav på elmaterial ur SS4364000"

"Fast förlagd kabel:
FHV för utvändig förläggning, RHH i infällda rör av isolermaterial i område 3 och 4
samt FK i infällda rör av isolermaterial i område 2.
I område 2 kan även EKK Light och FKK Light användas.
Kablar får inte ha metalliskt hölje eller vara förlagda i metallrör.

Anslutningskabel:
REVE, RDOE och RDOT.
Anslutningskabeln till bastuugnens ska väljas enligt tillverkarens anvisningar."
 
Redigerat:
Så med andra ord är svaret på den inledande frågan:

1. Aggregatet: Följ anvisningarna som följer med bastuaggregatet. För Harvia och Tylö funkar det alltså med vanlig EKK, men det kan säkert variera för andra tillverkare.

2. Belysning under lavarna: Ingen värmeklassning krävs. Funkar med vanlig EKK.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tar ett varv till med den här tråden. Skulle å det bestämdaste vilja hävda att EKK inte duger till anslutning av bastuaggregat. Det skall vara H07RN-F eller liknande.

Exempel på HARVIA Installationsanvisningar

Anslutningskabeln skall vara gummikabel typ H07RN-F eller motsvarande. OBS! Det är förbjudet att använda anslutningskabel med PVC-isolering, eftersom PVC:n blir skör i värme. Kopplingsdosan skall vara stänkskyddad och placeras högst 50 cm över golvytan.

Exempel på TYLÖ Installationsanvisningar

Aggregatet ansluts med en s.k. rörlig installation till nätanslutningsdosan i bastuväggen. För anslutning används gummikabel H07RN-F (VSN, VSB) eller motsvarande. Kabel med PVC-isolering får aldrig användas.

Det är möjligt att trådskaparen har något specialaggregat, men i det allmänna fallet så duger det alltså inte.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hmm, bra att du förtydligar om aggregatet. Det här måste ha ändrats sedan jag installerade min Harvia för tre år sedan, vilket i o f s inte är osannolikt. När jag installerade var det däremot inte godkänt att ha kopplingsdosa inne i bastun.
 
Anslutningsdosa har ALLTID varet godkänd i bastu - Sitter belysningarna under lavarna högre än 50 cm hamnar dom i område 3 och ska då vara värmrtåliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.