Så här såg det ut när vi lyft ur det gamla fönstret. Tycker det blev bra därefter både invändigt och utvändigt.
 
  • Utsikt genom en tom fönsteröppning med borttaget fönster, exponerat fönsterkarm och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning efter borttaget fönster, synligt isolering och träkonstruktion inuti väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsteröppning i en vägg med utsikt över grönska, efter borttagning av gammalt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är fönstren fästa i mitt nybyggda hus med väldigt mycket luft bakom panelen.
Teknisk ritning av ett fönstermonteringssystem i vägg, med måttangivelser och luftspalt bakom väggpanelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning som visar fästet av ett fönster i en husvägg med måttangivelser och luftspalt bakom panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Tackar för bilder och ritningar!
 
L Location skrev:
Så här såg det ut när vi lyft ur det gamla fönstret. Tycker det blev bra därefter både invändigt och utvändigt.
Ser ju väldigt bra ut. Hur är det gjort? har du satt upp en ram med reglar utanför som karmen är fäst i? Vilken dimension i så fall?

Är det lite isolering mellan nya regeln och plankstommen också?
 
Hej!

Huset hade ursprungligen putsfasad på vassmatta. När putsfasaden knackades ner och ersattes med träpanel reglades det ut med 45x45 reglar, samt tilläggsisolerades med 45 mm isolering. Så när vi skulle flytta ut fönstret var det redan reglat runt det gamla fönstret, så vi kunde bara såga bort några centimeter på smygen och skjuta ut fönstret längre. Har för mig att karmskruvarna ändå hamnade i den gamla trästommen.

Om sådant saknas kan man ju eftermontera reglar i hålrummet och fästa de mot den gamla stommen med långa spik eller skruv utifrån.
 
L Location skrev:
Hej!

Huset hade ursprungligen putsfasad på vassmatta. När putsfasaden knackades ner och ersattes med träpanel reglades det ut med 45x45 reglar, samt tilläggsisolerades med 45 mm isolering. Så när vi skulle flytta ut fönstret var det redan reglat runt det gamla fönstret, så vi kunde bara såga bort några centimeter på smygen och skjuta ut fönstret längre. Har för mig att karmskruvarna ändå hamnade i den gamla trästommen.

Om sådant saknas kan man ju eftermontera reglar i hålrummet och fästa de mot den gamla stommen med långa spik eller skruv utifrån.
Tack för svar även om tråden var gammal :)

vilket hålrum tänker du på? Jag tänkte att man som du säger skruvar i reglarna utifrån i plankstommen som en ruta runt karmen och drevar mellan karm och reglarna.

Intressant som sagt att det verkar vara drevat även mellan plankstomme och reglar hos dig, det hade jag inte tänkt på innan :)
 
H Hanmeddetvitahuset skrev:
Tack för svar även om tråden var gammal :)

vilket hålrum tänker du på? Jag tänkte att man som du säger skruvar i reglarna utifrån i plankstommen som en ruta runt karmen och drevar mellan karm och reglarna.

Intressant som sagt att det verkar vara drevat även mellan plankstomme och reglar hos dig, det hade jag inte tänkt på innan :)
Syftade på det hålrum som kan uppstå om fasaden är monterad med luftspalt. Precis som du skriver, bygg en ram runt fönstret som du fäster i plankstommen.

Alltid bra att dreva!
 
  • Gilla
Hanmeddetvitahuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.