Verkar nog säkrast att satsa på tegel då! Finns ett parti enkupigt i närheten för ingenting, har hört att det ska vara svårt att lägga? Teglet som ligger nu är tvåkupigt.....
 
Hej igen, var bara nogrann så är det inga problem, eg inte någon större skillnad mellan att lägga enkupigt och tvåkupigt. Provlägg några pannor på strö och bärläkt på marken (typ 3-4st i 3-4 varv) och lägg dem på sådant avstånd att de "går ut bra" mot varandra. Gör en måttbit på det fallande måttet du finner.
 
Nej, det är inte speciellt knepigt att lägga... Jag tror att den som säger det nog inte har lagt nått tak med enkupigt. Däremot lugger tvåkupiga apnnor bättre på taket, men det är en annan sak :)
 
Har varit mycket med jobbstart och semesterresa till Kanariholmarna men nu är jag tillbaks med fler undringa........Idag fick vi ok på rivningsanmälan. Tur eftersom vi redan börjat:)
I ena rummet på bottenvåningen har vi tagit ner lister och rivit innerbeklädnaden. Attans vad det är spännande! Tyvärr hittade vi något vitt "kladd"(konsistens typ lite fastare än färskost och kritvitt) i stommen under fönstret. Mögel? Kan lägga upp en bild lite senare.
Sedan är timmerväggarna tätade med sågspån blandat med....lim? Någon som känner till detta?
 
Såhär ser vårt timmerhus ut med pepparkaksdeg som byggnadsmaterial...... Första pepparkakshuset jag någonsin gjort! Hoppas att det går lika bra med själva timmerhuset. ;)
 
Här kommer bilden....
 
  • IMG_0744.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! :)
 
Jehu skrev:
Vår stomme räknas inte som nybyggnation så vi får bygga som vi vill, dvs självdrag osv.
Hur kommer det sig att er stomme inte räknas som nybygge, verkar annars vara det som gäller?
 
Fritidshus utanför stadsplanerat område tror jag bidrar till att det var lätt, men det var inte jag som hade kontakt med byggnadsnämnden.
En bekant har en sits där han vill flytta en stomme för permanentboende - han har redan köpt tomt. Men där verkar det vara tvärnit, han måste uppfylla alla moderniteter som energideklaration, styrd ventilation och annat som gör det i princip omöjligt eller hiskligt dyrt,
Undrar vilka möjligheter man har att uppföra som fritidshus och senare smyga över det till permanent?
Kruxet är väl om någon avser att skriva sig på den nya adressen.
Men bestämmelserna kan ju komma att ändras på sikt. Möjlighet till dispens kanske? Byggnadsvårds/kulturprojekt? :)
 
Jehu! Hittade följande fråga OCH svar på Boverkets JÄTTERÖRIGA hemsida:
"Hur ska fritidshus som övergår till permanentboende hanteras när det gäller bygglagstiftningen? I lag och förordning om tekniska egenskapskrav på byggnadsverk, m.m. ställs inga krav enbart till följd av att en befintlig bostadsbyggnad som uppförts för fritidsändamål senare används mer frekvent för bostadsändamål. Sådana krav kan komma ifråga först när det förekommer faktiska ändringsarbeten (byggnadsarbeten).
När man planerar att utföra ändringsarbeten på en byggnad, måste man som byggherre göra klart för sig vilka samhällskrav som då kan ställas genom byggbestämmelserna, t.ex. genom att rådgöra med byggnadsnämnden."
 
Nu har jag en liten fundering igen.... Jag hade gjort upp en plan för arbetet med nedtagning av huset. Den planen såg ut enligt följande:
1. Plocka ner (resterande) panel och glasverandan
2. Plocka ner skorsten och murstock
3. Taktegel
osv....
Nu undrar jag om det inte är smartare att plocka ner huset uppifrån och ner.....Alltså börja med skorsten ovan nock, taket och sedan arbeta sig nedåt....Oerhört tacksam för synpunkter!
 
Hej!

Håll dig till den ursprungliga planen! Det kan ösregna i 3 veckor när du tagit av taket och du fortfarande har 1 veckas jobb kvar med att riva skorsten. Min erfarenhet av rivningar gör att jag föreslår följande ordning:

1. Riv skorstenen och murstocken hela vägen ner. Timret är ofta inmurat i den.
2. Ta bort ytterpanel och märk upp huset ordentligt.Glöm inte att mäta ner från
väggbandet på långsidorna.
3. Ta av teglet. Om du inte ska spara rotet kan du förenkla rivningen av rotet genom
att slå av spikarna mellan sparrarna och de längsgående takåsarna och sedan
med hjälp av ett spett bända ner hela taket på vardera sidan så att taket hasar
ner och blir stående mot långsidorna. På det sättet spar du mycket jobb.
4. Om du inte har hjälp av kran går det lätt att använda gravitationen när du river.
Antingen kan du släppa ner stockarna rakt ner på gräset eller använda lutande
plan i form av plank mot ytterväggarna och hasa nerstockarna på dem. Att riva
går fort:

Lycka till!

Karln
 
Redigerat:
Tack för detta Karln!
 
Blir nyfiken på detta projekt. Låter jättekul!

Har du någon bild på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.